(origineel bericht op be-more.nl)
Eerste blog vanuit Zuid-Afrika
Hij heeft even op zich laten wachten, maar hier is dan eindelijk mijn eerste blog vanuit Zuid-Afrika!
26 februari was het dan eindelijk zo ver. Familie uitgezwaaid op het vliegveld en toen kon het avontuur beginnen. Samen met Merle, Miranda en Minka, die ik op de kennismaking dag had leren kennen, stapte ik het vliegtuig in.
We vlogen om 14:15 vanaf Schiphol met Emirates. Erg luxe en goed verzorgd. Om 23:00 kwamen we aan in Dubai, waar we zouden overnachten in een hotel. Daar aangekomen bleek dat ik een ander hotel had geboekt dan de rest, maar dat kwam na een beetje onderhandelen toch nog goed. De volgende ochtend werden we met een busje opgehaald en weer naar het vliegveld gebracht. Eenmaal aangekomen in Durban werden we opgewacht door Loes en Wilma, onze coördinators deze vier maanden. Door Willie (onze driver) werden we naar de Backpackers gebracht. Met een lach op mijn gezicht keek ik naar buiten. Ik ben gewoon in Zuid-Afrika dacht ik.
Na een nachtje uitgerust te hebben in de Backpackers werden we weer opgehaald door Willie en naar Mother of Peace gebracht. Na een rondleiding op het project hebben de andere vrijwilligers pannenkoeken voor ons gebakken. ’s Avonds hebben we nog met zn allen gekaart en wijntjes gedronken.
Mother of Peace ligt verscholen tussen de suikerrietvelden. Het is een groot project met ongeveer 70 kinderen die seksueel zijn misbruikt, mishandeld, in de steek gelaten of door een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. Op het terrein staan 2 vrijwilligershuisjes en ongeveer 10 huisjes met kinderen en ieder een huismoeder. Iedere vrijwilliger krijgt een eigen huisje toegewezen waar ze de huismoeder helpen met de kinderen in bad doen, eten geven en spelen.
We hebben een Babyroom, waar je gewoon wat met de baby’s speelt en knuffelt en vooral zorgt dat ze niet weglopen.
Daycare 1, 2 en 3 zijn klasjes waar de kinderen vanaf 4 jaar worden opgeleid om naar school te gaan. In Daycare 1 kunnen ze nog bijna geen Engels en is het moeilijk om met de kinderen te communiceren. En in Daycare 3 zijn ze al bijna klaar om naar school te gaan. In ieder klasje staat 1 juffrouw en 1 vrijwilliger om de kinderen te helpen.
In de Toylibery mogen de kinderen iedere donderdag speelgoed lenen, wat ze na een week weer terug moeten brengen. Als het speelgoed kapot of te laat terug wordt gebracht mogen ze een week niks lenen. Wat vaak het geval is.
In de Homeworkroom maken de kinderen die al naar school gaan hun huiswerk.
De Gameroom en het Theater is voor de ontspanning voor de kinderen. In de Gameroom staat een tafeltennistafel, tafelvoetbal, biljarttafel en een kast met spelletjes. De Gameroom wordt meestal in het weekend geopend en in het Theater houden we iedere vrijdag een movie night of houden we een disco avond.
Twee dagen nadat we waren aangekomen kreeg ik mij eigen huisje toegewezen. Heel leuke kindjes en een lieve huismoeder die goed voor ze zorgt. ’s Ochtends haal ik mijn kindjes op en breng ik ze naar de Daycare. Om 17:00 gaan we allemaal naar ons huisje. Ik help de grotere jongens met douchen, maar eigenlijk kunnen ze alles wel zelf. Daarna doe ik mn baby in bad. Toen hij een paar maanden oud was heeft zijn moeder hem geprobeerd te vermoorden. Ook is hij geboren met een alcohol verslaving waardoor hij nu een achterstand heeft. Hij roept de hele dag door Hajoe om de aandacht te trekken. Wat zou betekenen; How are you? Maar dat weet hij zelf nog niet.
De oudste twee meisjes zijn oud genoeg om zelf te douchen. Om 18:00 gaan we weer terug naar ons vrijwilligershuisje om te koken die ik deel met Merle en Pien. Daarna eten we met z’n allen en spelen spelletjes.
Durban by night;
De tweede week ben ik samen met Pien en Merle ons eerste tripje gaan doen; Durban by night. We werden door Durban rondgereden door de zoon van Willie. Hij liet ons alle mooie, verdrietige en indrukwekkende plekjes van Durban zien. Krottenwijken, mensen die op straat sliepen, prostituees van 16 jaar of jonger en verslaafde straatkinderen die lijm inhaleerde uit frisdrankpakken. Heel naar om te zien, maar ook goed om Zuid-Afrika van een andere kant te zien. Op het project merken we niet zoveel van de armoede.
Het volgende weekend zijn we met z’n allen naar Victoria Street Market geweest. Een overdekte markt met allemaal leuke souvenirtjes. Daarna zijn we naar het stadion van Durban gegaan waar je met een lift naar boven kon en mooit uitzicht had. Na het stadion zijn Anke, Jorrin en ik naar een Aquarium gegaan. Pien en Manon zijn ergens wat gaan drinken.
’s Avonds hebben we een boysnight georganiseerd. Eerst spelletjes gespeeld in de Gameroom en daarna Disturbia gekeken in het Theater met veel chips en popcorn waar ze met z’n allen boven op doken. We hadden onze matrassen naar het Theater gebracht en zijn daar samen met de jongens gaan slapen. De volgende ochtend werden we al vroeg wakker van het gekraak van de chip zakken. De jongens hadden bedacht dat de restjes van de avond ervoor hun ontbijt was.
Krokodillen farm;
Samen met Pien, Merle en Manon ben ik naar de krokodillen farm gegaan. We liepen langs krokodillen terwijl een man dingen vertelde over de krokodillen. Daarna kwamen we langs kooien met kleine slangetjes. De meeste waren heel giftig maar er was er ook een ongevaarlijke die we mochten vasthouden. Daarna kwamen we langs heel grote wurgslangen die we om onze nek kregen. Ook waren er kleine krokodillen die we mochten vasthouden. Maar wel erg stevig om de nek omdat ze anders zouden bijten. We konden ook de Fear Factor doen, waar we tussen te krokodillen konden lunchen. Dat moesten we natuurlijk ook doen. Het was niet een heel relaxte lunch maar wel leuk om mee te maken. Toen we weer veilig achter het hek stonden konden we nog naar de krokodillen kijken terwijl ze te eten kregen. Er stonden 4 grote kruiwagens met rotte kip waar een enorme stank vanaf kwam en waar de maden uitkwamen. We wilde zo dicht mogelijk bij het hek staan zodat we alles goed konden zien met onze camera’s in de aanslag. Toen de derde kip in de bek van een krokodil belandde en hij zijn kaken sloot, spatte de kip uit elkaar. Waarnaar we alle 4 onder de rottende kip zaten. Merle en Pien waren er het ergst aan toe en renden gillend naar de wc.
Shark diving;
Zaterdag ochtend werden Maaike, Rayenne, Stephanie en ik al vroeg opgehaald. Renske en Annemarie van Palm tree gingen ook mee maar die hadden hun eigen vervoer geregeld. We hadden verwacht dat we met een jacht de zee op zouden gaan en met een glazen bak het water in zouden worden gelaten. Maar het was een rubberen motorboot, en de ‘’glazen bak’’ was een rubberen band met daaronder een net van 2 meter.
Na wat zoeken vonden een plekje waar grote haaien zaten. We zagen mooie vissen, kleine haaien, haaien van 2 meter en zelfs een waterschildpad!
Liefs