Eerste bevindingen + een klein steuntje in de rug

Hola,

Wat doe je zoal op een regenachtige nieuwjaarsdag? Precies, vakanties kijken.

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Alexander, 25 jaar en mijn vriendin is Ether en is 26 jaar. Ik heb zelf al redelijk wat van de wereld gezien. Vorig jaar voor het eerst samen een mooie reis gemaakt, namelijk drie weken wezen backpacken in Thailand. Wel van te voren alle hotels geboekt. Dit is zo goed gevallen dat wij dit jaar echt op de bonnefooi willen gaan en echt meer de backpacksfeer willen proeven (afgelopen jaar waren toch meer de luxere hotels waar wij in zaten).

Nu vond ik toevallig een retour Ticket (juli/augustus) via Turkish Airlines, Amsterdam - Kuala Lumpur, met een tussenstop voor ongeveer 650 euro. Reisduur maximaal 17 uur. Mijn gevoel zegt dat dit een goede deal is. Wat vinden jullie van deze deal?

Wij kunnen helaas maximaal drie weken weg en het plan is om te backpacken in Maleisie/Borneo. Wij hoeven niet meer de massa toerisme van Thailand. Dat als je naar een bounty eiland gaat dat er minimaal 100 speedboaten voor de kust liggen.

Steekwoorden wat ons trekt: Backpacken, avontuur, natuur, dieren, geen massa toerisme, relaxte sfeer, bounty eiland, snorkelen, lekker eten, kokosnoot met een parasollen rietje, guesthouses, authentiek, cultuur

Ik hoef geen kant en klaar reisschema te hebben, maar gewoon wat leuke inspiratie/tips, zodat ik zelf weer verder kan. Na twee dagen niks anders te hebben gedaan zie ik even door de bomen het bos niet meer.

Het budget is maximaal 2.000 p.p, uiteraard liever minder.

Groetjes Alexander&Esther.

€650,- in die periode (hoogseizoen) is niet heel duur. Ik heb even snel bij emirates gekeken en daar betaal je al 900,- p.p. in die periode. Over het algemeen geldt de regel wel dat hoe eerder je boekt hoe goedkoper. Maar het kan zijn dat er nog een aanbieding komt, hoewel jullie in een periode gaan waar meestal niet heel veel aanbiedingen zijn. Mocht je nog wachten met het boeken van een ticket dan zou ik je inschrijven op de nieuwsbrieven van de airlines (MAS, Emirates, Lufthansa,Singapore airlines en Ethihad, zijn degene waarvan ik de nieuwsbrief ontvang) dan krijg je altijd de laatste aanbiedingen.

Over backpacken kan ik je verder niet veel vertellen, geen ervaring mee haha. Wij hadden bij het voorbereiden van onze reis heel veel aan deze sites: veelzijdigmaleisie.nl en malaysiasite.nl. Die staan boordevol informatie.

650 euro lijkt me een prima prijs voor een ticket.

Maleisie op de bonnefooi is goed te doen, het busvervoer is prima en er is bijna altijd wel een hotel/hostel te vinden. Kijk wel even na wanneer de ramadan eindigt dit jaar, want dan gaat half Maleisie op reis. Tickets voor boten en bussen en hotels kun je in deze periode beter reserveren, twee jaar geleden hebben wij er toen een aantal uur over gedaan om een ontzettend smerige hotelkamer te vinden voor een idiote prijs :wink:

Budget van 2000 pp euro is zeker haalbaar.

Een paar aanraders: Natuurlijk een (rustig) bounty-eiland aan de oostkust, zoals Tioman, Kapas of Gem island. Cameron Highlands is zeker de moeite waard (en een wat koeler klimaat, dat is ook wel even lekker). Wat steden betreft is Melaka mijn favoriet. En als je nog een paar dagen een heel ander cultuurtje wilt opsnuiven is een paar dagen Singapore ook erg gaaf!
Sowieso vond ik de oost- en westkust van Maleisie qua cultuur nogal verschillen. Als je vooral voor natuur en het avontuur gaat, zou ik extra tijd uittrekken voor het minder toeristische oosten. De mensen vond ik hier wel wat stugger.

Borneo ben ik niet geweest, dus daar kan ik je weinig over melden!