Een nieuw begin in Thailand

**Interview met Evelien en Djo **

Speciaal voor de Thailand Special van Wereldwijzer.nl die in juli verschijnt, heeft Dave Numan een vraaggesprek gehad met Evelien en Djo, een Nederlands/Thais stel dat Nederland in 2006 achter zich heeft gelaten voor een nieuwe toekomst in het ‘Land van de Glimlach’.Hieronder kunnen jullie lezen hoe dit allemaal gegaan is afgelopen jaar en hoe het hen nu vergaat…

http://www.wereldwijzer.nl/img/thailandresort01.jpg

**1) Zouden jullie je in het kort even willen voorstellen aan de lezers van Wereldwijzer ? **
Wij zijn Evelien (27), Djo (32) en Mila (1,5) en een is onderweg dus dat is nog even een ? Djo is geboren in Thailand waar hij tot zijn 6e heeft gewoond. Toen is hij verhuisd naar Nederland samen met zijn moeder. Hij heeft dus bijna 25 jaar in Nederland gewoond, een beetje een Hollandse Thai dus! Toen we elkaar ontmoetten werd ik niet alleen verliefd op Djo maar ook een beetje verliefd op Thailand! Ik heb in Nederland 4 jaar MTS binnenhuis gestudeerd en Djo heeft 4 jaar Bouwkunde gestudeerd. Een resort beginnen was dus niet geheel vanzelfsprekend gezien onze achtergrond!.

**2) Jullie zijn van Nederland naar Thailand verhuisd om een eigen resort op te starten. Hoe is dat idee ontstaan ? **
We zijn op het idee gekomen tijdens een van onze vakanties naar Thailand. Na onze bruiloft zijn we samen met mijn ouders, mijn broer en een oom en tante op vakantie gegaan naar Thailand o.a. om mijn ouders kennis te laten maken met de rest van de familie van Djo. Tijdens ons verblijf op Koh Samui kwamen we een oude Thaise vriend van Djo tegen, hij begon al snel over het opzetten van resort, of wij hem daarbij wilden helpen. Leuk, maar het leek ons niet echt realistisch hoe hij het in gedachten had en de lokatie sprak ons ook niet echt aan. Eenmaal terug in Nederland na weer een supervakantie viel ineens het kwartje. Waarom niet zelf, zonder die vriend dus, een resort beginnen op een andere plek ? We hadden al eerder gekeken of er een mogelijkheid was een bestaan op te bouwen in Thailand en het leek allemaal niet haalbaar. Eenmaal het idee in ons hoofd is het heel snel gegaan, mijn ouders verteld dat we weg wilden gaan en tot onze grote verassing kwamen ze ons een week later vertellen dat ze ook mee wilden gaan inclusief mijn broer (die studeert inmiddels Engels in Bangkok)! Hadden we nooit verwacht natuurlijk maar dit maakte het wel een stuk makkelijker de plannen echt door te zetten !

**3) Waarom hebben jullie voor Kanchanaburi gekozen en niet bijvoorbeeld voor een strandbestemming als Phuket of Ko Chang ? **
Waarom Kanchanaburi ? Tijdens die bewuste vakantie hebben we een bezoek gebracht aan Kanchanaburi stad, de brug bezocht en een paar dagen op een stuwmeer geslapen. Dit vonden we helemaal geweldig, het is hier zo mooi groen en rustig. Ook Kanchanaburi stad is erg leuk, nog niet te druk maar wel genoeg te doen, je kan hier sowieso erg veel ondernemen. Van natuur tot actief tot cultuur van alles wat, plus het feit dat we niet te ver van Bangkok vandaan zitten (wel handig af en toe!). En nog niet te veel resorts, zeker niet zoals wij het in ons hoofd hadden qua opzet, ook wel belangrijk !

**4) Een resort in Thailand beginnen is voor farang (Thaise benaming voor alle Westerlingen) niet zo makkelijk. Jullie hebben het Oriental Kwai Resort helemaal vanaf de grond opgebouwd. In hoeverre is het allemaal gegaan zoals jullie van tevoren gepland hadden ? Waren er nog zaken waar jullie van tevoren helemaal niet aan gedacht hadden en waar jullie tijdens de bouw tegenaan liepen ? **
Inderdaad niet makkelijk om hier iets op te zetten maar we hadden Djo en dat maakt een wereld van verschil, hij spreekt de taal, je kan grond kopen, ik kreeg automatisch een jaarvisum als vrouw van en hij heeft hier familie waaronder een oom met een hoge functie in het leger (opent vele deuren!). Dus dit bij elkaar maakte het veel eenvoudiger dan wanneer je als farang-farang koppel iets wil beginnen. Verder hebben we enorm veel mazzel gehad met alles, heeft zo moeten zijn denk ik ! We zijn echt met jungle begonnen dus het was een behoorlijke uitdaging maar dankzij de inzet van iedereen, samen met het technische inzicht van Djo en mijn vader (moesten de bouw echt constant in de gaten houden want als je je omdraait…!!!) hebben we het voor elkaar gekregen in 10 maanden het hele resort te bouwen, best knap toch ! Weet nog goed dat we in het begin met een kapmes een weg moesten banen om uberhaupt bij de rivier uit te komen, als we er nu weer aan terug denken vraag je je echt af hoe we het allemaal voor elkaar gekregen hebben!

**5) Jullie resort heeft nog niet zo lang geleden de deuren geopend. Hoe loopt het nu ? **
We zijn nu dus 2 maanden open en we mogen niet klagen. Zal nog wel even bikkelen worden de eerste paar jaar maar dat weet je van te voren. Krijg je er gratis bij als je een eigen bedrijf begint ! Promoot me suf, vooral veel internetten en verder werkt mond op mond reclame het beste. Gelukkig tot nu toe zeer tevreden gasten en we merken nu al dat dat effect heeft. Mensen vertellen het door waardoor andere mensen ook komen. Geeft een heel goed gevoel als mensen terugkomen of ons aanraden bij anderen. Hebben we toch een goede indruk gemaakt en tevreden gasten, daar doe je het voor!

**6) Hebben jullie nog tips en adviezen voor Nederlanders die ook een eigen resort of guesthouse willen beginnen in Thailand ? **
Als je een guesthouse of resort wilt beginnen zou ik ten eerste willen aanraden om een goede Thaise connectie te vinden die betrouwbaar is. Ik heb de mazzel dat mijn man Djo Thais is, scheelt heel veel geld en stress. Zonder die connectie is het bijna onmogelijk, je betaalt veeeels te veel en de kans dat je ergens een keer bedrogen wordt is volgens mij 100%. Dus een Thaise partner, je man of vrouw of een goede vriend is erg belangrijk. Ik woon hier nu al even, kan al aardig wat verstaan maar ik kan weinig zelf kopen buiten de supermarkt om. Ze zien je blonde haar, blanke huid en je betaalt de hoofdprijs en ze kunnen het spelletje goed spelen (natuurlijk heel gewoon hier dat onderhandelen) dus je moet wel stevig in je schoenen staan wil je een Thaise prijs krijgen ! Om een paar wortelen op de markt is dat niet zo erg maar als je bijvoorbeeld grond wilt kopen…!

**7) Missen jullie Nederland ? En kunnen gasten uit Nederland iets echt Nederlands mee nemen wat jullie in Thailand echt missen ? **
Wat we het meeste missen is eigenlijk vooral vrienden. Even gezellig een avondje eten of een bakkie doen zit er niet in ! Maar gelukkig hebben we internet en kan je tegenwoordig voor een prikkie naar Nederland bellen, dat maakt het wel een stuk minder erg. En Thailand is tegenwoordig niet meer zo ver weg als je begrijpt wat ik bedoel. Je stapt zo in het vliegtuig en 12 uur later sta je in Bangkok. Een vliegreis is een stuk toegankelijker en bereikbaarder voor veel mensen als vroeger dus we krijgen regelmatig bezoek van vrienden en familie. Betreft eten mis ik de hagelslag wel of een lekker zak zoete drop en een lekker kroketje zou ook niet verkeerd zijn en Djo snakt regelmatig naar een broodje frikadel ! Meestal is het bezoek wel zo lief om een flinke zak snoep/drop mee te nemen, een Nederlands tijdschrift of zelfs zuurkool met worst (mijn moeder kan niet zonder !). Maar jullie weten vast wel hoe lekker het eten hier is dus gelukkig genoeg alternatieven ! Wat we vooral niet missen is het Nederlandse weer, het regent hier ook wel maar het is heerlijk warm en dan is het een stuk minder vervelend !

**8) Op welke doelgroep richten jullie je ? **
We hebben eigenlijk best een grote doelgroep. Van 25 tot……maakt niet uit, maar vooral mensen die willen genieten van het echte Thailand. We zitten natuurlijk niet in de stad dus je komt hier meer voor rust, natuur, activiteiten als kanoën en fietsen of gewoon genieten van het uitzicht op de rivier vanaf je eigen veranda. We zijn echt geschikt voor ‘luxe backpackers’, zo noemen we dat altijd maar. Dus mensen die iets meer te besteden hebben als een echte backpacker maar wel ook alles willen zien en proeven van Thailand. Doordat we zo klein zijn spreekt het veel mensen aan, veel persoonlijker en flexibeler. Hebben gasten bijvoorbeeld kinderen dan staan we rustig pannenkoeken te bakken als ze dat willen. Omdat we zelf veel reiservaring hebben in Thailand, Djo zelf Thais is en we hier wonen kunnen we onze gasten veel tips en adviezen geven wat vaak erg gewaardeerd wordt. Met veel mensen heb ik al een hele e-mail correspondentie achter de rug voordat ze komen. Het is natuurlijk super dat ze van mensen die zelf in Thailand wonen gewoon in het Nederlands, Engels of Thais kunnen vragen wat leuk is om te zien en te doen.

**9) Uit hoeveel bungalows bestaat jullie resort en welke faciliteiten zijn er aanwezig ? **
Ons resort bestaat uit 10 vrijstaande 2-persoons cottages en een familiecottage. Een van onze 2-persoons cottages en de familiecottage is rolstoelvriendelijk. De familiecottage heeft een extra slaapkamer voor 4 personen en een gezellige zithoek. De cottages hebben allemaal een eigen veranda, een luxe badkamer, airconditioning, televisie, minibar en comfortabele boxspringbedden. Een aantal cottages hebben uitzicht op de River kwai, anderen kijken uit over onze prachtige tropische tuin. Verder hebben we een knus restaurant met een groot buitenterras dat uitkijkt over de River Kwai. We serveren vooral overheerlijke Thaise gerechten maar ook enkele Europese gerechten. In de tuin hebben we een petanquebaan, een badmintonveld en natuurlijk een zwembad met een zonneterras.

Aan de rivierzijde zijn meerdere terrasjes aangelegd waar je kan genieten van het uitzicht op de groene rivieroevers. Het hele resort is door ons zelf ontworpen in een moderne maar sfeervolle tropische stijl. We hebben een tourservice die onze gasten bijvoorbeeld naar de Erawan watervallen kan brengen of naar een van de vele andere bezienswaardigheden in de omgeving zoals ‘the Bridge over River Kwai’, de Hellfire Pass, Sia Yok National Park ect. Een dag vissen vlakbij het stuwmeer, kanoen op de River Kwai, een rit op een olifant, een fietstocht door de omgeving van het resort, een massage of een volledig verzorgde dag Spa, het is allemaal mogelijk ! We bieden een aantal standaardpakketten aan maar maken ook pakketten op maat, van een dagactiviteit tot meerdaagse pakketten. Vervoer van en naar ander plaatsen in Thailand zoals Hua Hin of het vliegveld of de daghuur van een busje inclusief chauffeur kunnen we regelen. Ook leuk, een dagje scooteren door de omgeving bijvoorbeeld naar de Erawan of gewoon door de Thaise dorpjes ! Mogelijkheden genoeg dus !

**10) Hoe kunnen potentiele Nederlandse gasten jullie bereiken voor informatie, reserveringen en prijzen ? Hebben jullie een website waar mensen informatie vandaan kunnen halen ? Zo ja, kunnen zij ook boeken via de website ? **
Mensen kunnen ons op de volgende manieren bereiken: Ten eerste hebben we een website waar je bijna alles op kunt terugvinden. Je kan hier informatie opzoeken, onze prijzen bekijken, een reservering maken of een vraag mailen. Verder zijn we ook te vinden op www.asiarooms.com, een van de grootste websites met een overzicht van hotels en resorts over de hele wereld. Je kan hier ook online boeken en vragen stellen. Verder staan we op de diverse websites vermeld als link, bijvoorbeeld bij www.Thailand.startpagina.nl en nu natuurlijk ook op Wereldwijzer.nl.

**11) Werken jullie ook samen met Nederlandse, Thaise of andere buitenlandse reisorganisaties ? **
Op het moment werken we (nog) niet samen met buitenlandse of Thaise reisorganisaties. We werken wel samen met een klein resort op Langkawi Maleisie ‘Foxhill Langkawi’ en met een klein resort in Sattaheep (aan de kust), Bandogmaai.

**12) Waarom vinden jullie dat toeristen echt naar Kanchanaburi moeten komen ? Veel mensen komen hoofdzakelijk voor de welbekende Bridge over the River Kwai, de geallieerde begraafplaats en het JEATH-museum. Maar wat kunnen toeristen nog meer doen in Kanchanaburi ? **
In Kanchanaburi is inderdaad veel meer te doen dan alleen een bezoek aan de Bridge over the River Kwai of een van de vele musea. Aanrader is echt het Erawan National Park. Een waterval van 7 trappen in een prachtig natuurgebied. Je kan er wandelen, zwemmen of gewoon lekker relaxen. Kanchanaburi heeft trouwens veel meer nationale parken en je vind hier veel watervallen, grotten en hot springs. Kanoën op de River Kwai is ook een aanrader, veel vogels en mooie groene rivier oevers, onderweg nog even een picknick en je hebt een superdag. Sinds kort is het ook mogelijk een dag een boot te huren en dan een dag te gaan vissen, varen, zonnen en tussendoor komen ze je een heerlijke lunch brengen ! Dit is vlakbij een van de grotere stuwmeren en Nationale parken, ook leuk om even te stoppen bij de indrukwekkende Sri Nakarin Dam.

In de buurt van Kanchanaburi zijn een aantal prachtige tempels te bewonderen zoals Wat Tham Seua. Deze Chinees-Thaise tempel ligt op een berg met een prachtig uitzicht over de rijstvelden en de River Kwai. Verder is fietsen door de Thaise dorpjes hier in de omgeving erg leuk om te doen, gewoon kijken hoe mensen leven en wat ze doen. De tocht gaat langs de River Kwai en je ziet van alles onderweg, veel kleine Thaise boeren hier dus de koeien lopen nog op straat hier dus je fietst echt door het platteland ! Wil je wat verder buiten Kanchanaburi kijken dan is de route naar de 3 pagodespas erg mooi om te rijden. Je gaat door verschillende Nationale parken en komt dus langs al die watervallen en grotten zoals ik al eerder zei. Aan het einde vind je ‘Monvillage’ en de ‘MonBridge’, de langste houten brug te wereld en natuurlijk de 3 pagoden. Ik kan nog wel even doorgaan want er is nog veel meer te zien maar dat word een beetje veel denk ik !

**13) Organiseren jullie zelf ook excursies voor gasten ? **
Bij de vraag over onze faciliteiten heb ik hier eigenlijk al antwoord op gegeven ! Alles kan, van dagexcursie tot huur van een privé-busje die je overal naar toe brengt waar jij wilt of een volledig georganiseerde dagtour ! Excursies, fietsen, kanoën, vissen, scooterhuur, Spa, je zegt het maar !

**14) Hebben jullie de laatste maanden ooit wel eens gedacht: ‘waar zijn we in godsnaam aan begonnen’ ? En hoe zien jullie de toekomst ? **
Tuurlijk, zeker tijdens de bouw waar alles met de Thaise slag gaat zeg maar ! De eerste 3 maanden in Thailand waren eigenlijk nog het zwaarst ! Je komt net aan, hadden een dochtertje van 10 weken oud (wennen !), gingen samen met mijn ouders tijdelijk in een groot huurhuis (heel erg wennen !) want de grond was nog bush, alles was nog onzeker, hadden bijvoorbeeld nog geen betrouwbare aannemer en wisten niet eens of wel wel helemaal binnen budget konden gaan bouwen. Offertes van de aannemers lieten maar op zich wachten en de tijd ging voorbij zonder dat er iets gebeurde ! Dat was niet erg prettig tot er ineens schot in kwam en het is ons dus uiteindelijk gelukt om het resort precies een jaar na aankomst te openen.

Maar het is gelukkig nooit zo erg geweest dat we spijt hebben gehad van onze beslissing om hier een resort te beginnen. Het is ons gelukt in 10 maanden dit op te bouwen en het is allemaal, ondanks hier en daar wat tegenslag natuurlijk, heel erg goed gegaan en we hebben erg veel mazzel gehad. Het leven is hier heerlijk, lekker buiten, mooi weer (hoewel je hier ook pittige regenbuitjes hebt!), mensen om je heen zijn relaxter, minder gestress, ik kan mijn dochter meenemen naar werk en de River Kwai ligt in onze achtertuin, klinkt goed toch ! En het de mensen naar de zin maken en iets kunnen toevoegen aan hun vakantie is hartstikke leuk ! Hopelijk draaien we over een jaar echt op volle kracht, hebben we veel tevreden gasten, hebben we er in september een 2e gezonde koter bij en kunnen we over een aantal jaar tevreden terug kijken op een leuke tijd met samen onze gasten.

Poeh dat was het wel zo’n beetje, vast veeeeeeeeeeels te lang en dan hebben we nog de helft niet verteld. Kan er wel een boek over schrijven, wat we hier allemaal meemaken…!

Tot mails en groetjes uit een warm Thailand

Evelien, Djo, Mila en ?

Info:
De website: www.orientalkwai.com
Photogallery: Foto’s van dit resort
Ook te bereiken via: www.travel-thailand.jouwpagina.nl

*Door Dave Numan / 16 juni 2007 *

Ik vind het een prachtig verhaal maar wat ik wilde vragen of er ook misschien foto’s zijn van de bouw van het resort lijkt me zeer leuk om die te zien…

:slight_smile:

Leuk interview! Complimentje waard…

De bijdrages van Evelien Thongyoung, waren de meeste mensen, denk ik, al opgevallen. Leuk om te weten en te zien, wie er achter een naam schuilt.

Inhoudelijk: één van de beste bijdrages op deze site - ga zo door!

Groet,
Joe

zeker ghoed intervieuw wens jullie het beste daar leuk dat jullie dat doen geniet er maar van wel hard werken maar de moeite toch

Fijn om op deze manier met deze mensen kennis te maken. Leuke vragen en antwoorden.

:vak02: Wij zijn net terug uit Thailand en hebben een paar nachten gelogeerd bij Evelien, Djo & Mila en hebben het ontzettend naar onze zin gehad. Ik ben samen met mijn 2 zoons van 14 en 12 geweest en ik kan niet anders zeggen dan super: De locatie, huisjes, rivier, eten en vooral de gastvrijheid van Evelien en Djo!
We zijn na een aantal dagen gaan reizen en naar Koh Tao en Pahgnan gegaan maar we vonden het Oriental Kwai Resort en de provincie Kanchanaburi het allerleukst van de reis.
Ons budget was niet zo giga en ik vroeg bv Evelien advies om de Erawan, Tigertemple, Olifantenkamp en de bridge te zien en zij had echt een advies op maat wat ons geweldig beviel.
Mijn oudste is visfanaat en heeft erg veel gevangen en Djo heeft alle vissen in zijn vijver en was er heel gelukkig mee.
Mijn kids mochten 's avonds zwemmen in het prachtige zwembad en ik was een dag ziek en mijn kids hebben het geeneens gemerkt zo goed werd er voor ze gezorgd. (om maar even te noemen hoe goed we het gehad hebben daar)

Ik ga hard sparen en we gaan zeker nog een keer terug!:wub:

Hoi Inge,

Leuk om dit te horen ! Ik heb toevallig Evelien vorige week nog over de mail gesproken en het resort zat toen helemaal vol !
Zelf heb ik ook een reservering bij ze gemaakt, mijn ouders, mijn vriendin en ik verblijven er van 29 november t/m 1 december ! Ben ook erg benieuwd naar hun resort, heb al van meerdere mensen in mijn omgeving goede verhalen gehoord !
Als ik terug ben laat ik wel ff weten hoe het met de vissen van je zoon gaat :smiley: !

Hoi Dave, ik ben jaloers…
Je gaat echt een geweldige tijd hebben daar. Mijn oudste zoon zei op een gegeven moment dat hij nog nooit op zo’n mooie plek op aarde was geweest en dat kon ik alleen maar beamen. Zo prachtig daar!

Veel plezier daar en laat even weten hoe je het gehad hebt,

groeten,

Inge

Geweldig om dit te lezen! Ik heb zelf gereserveerd voor december en als ik dit zo zie, kan dit gedeelte van onze reis al niet meer stuk :D!!

Dan zullen we elkaar daar net mis lopen denk ik…wij verblijven er van 29nov t/m 01dec…uiteraard laat ik hier even weten wat we ervan vonden ! Ben ook errug benieuwd en het aftellen is begonnen…

Dan lopen we elkaar inderdaad mis want wij komen de 13de aan en vertrekken daar de 16de weer.
Misschien nog op een andere plaats in Thailand? Wij zijn tot 31 december daar.

Ik kan haast niet wachten…:smiley:

Djo en Evelien!
Geweldig verhaal! Ik woon en werk in Bangkok. In het onderwijs wel te verstaan. Daardoor word ik regelmatig geterroriseerd door vakanties. Mijn vrouw Ning is ook lerares en heeft dus hetzelfde probleem. Reken maar dat we een keer komen aanwaaien. Ik vind Kanchanaburi een machtige provincie. Heel veel succes en tot snel!!

up