Naar Rusland vertrek je niet zomaar, je hebt oa. een visa nodig en het is wel zo verstandig als je op eigen gelegenheid reist zich goed te informeren.
Mijn reis zou beginnen op zo. 20 dec naar Perm via Moskou vanaf Dusseldorf.
Had ik de pech dat die dag een zeer witte dag werd met veel sneeuw. Was toch op tijd op het vliegveld en het was erg druk daar. M’n vlucht zou om 14.50 vertrekken maar was delayed zoals veel meer vluchten. Ik kreeg in de rij bij het wachten voor de douane via anderen te horen dat het wel eens lang zou kunnen gaan duren.
Ik vloog met Aeroflot en kreeg bericht dat ik een voucher ophalen om daar ergens voor ca. 12 euro te kunnen eten. (netjes geregeld)
Mijn vlucht werd maar uitgesteld zoals bijna elke andere vlucht maar nog niet gecanceld. Wachten, wachten en …wachten met vele vele anderen!
Er was wel leuk entertainment in de vertrekhal waardoor je toch wat afgeleid werd maar toch, je wil naar je bestemming.
Menig vlucht werd achter elkaar gecanceld of naar de volgende dag geschoven. Je raakt met elkaar in gesprek en hoop houdt je, maar om het dan maar cynisch te zeggen, zoals soms sneeuw voor de zon verdwijnt zo ging het ook met de vluchten alleen de sneeuw bleef pfff
Had al gesprekken in Duits, Engels gehad en ook nog een gesprek met een Nederlandse in het engels hahaha toen tenslotte ook mijn vlucht van het ‘bord’ verdween en toen was het stil. Geen aanduiding, geen bericht van het vliegveld niks! Zat inmiddels in de beveiligde ruimte achter de douane te wachten maar het aanwezige personeel wist je niks te vertellen. Haalde de schouders op en zoek het maar uit, wat een chaos.
De hotels waren vol en ik kon overnachten op het vliegveld. Een deken en een kussen kon je ophalen en toen was het een paar stoelen zoeken om niet op de vloer te hoeven slapen. Hele gezinnen zag ik met dekens in de weer. Twee keer werd een kar met broodjes en water gebracht maar lang niet genoeg. Het leek wel alsof de hamsterweken begonnen waren.
Men kan wel raden hoe de nacht verliep pfff. Weinig geslapen en toen 's morgens het bericht op het bord dat om ca. 10.00h het vltg zou vertrekken.
Na 2 grote bakken koffie en wat in de maag en een nieuwe dosis vertrouwen bleek de vlucht om 11.00h definitief te vertrekken.
Bij het inchecken bleek er wat met m’n oude boardingpas te zijn maar ik kon mee, moest er nog bijkomen van niet!!
M’n vertrouwen was hierna al weer snel gezonken maar ik was aan boord. Mbt. de vlucht was er niks op aan te merken. Modern vliegtuig, aardig en vriendelijk personeel en goed eten. Je moet een migratie kaart invullen en het personeel was ook erg behulpzaam.
Aangekomen op Sheremetyevo terminal 2 ook nog geen probleem totdat ik wachte op m’n suitcase. De moed zakte me bijna in de schoenen toen deze er niet bij zat. Daar stond ik dan voor de eerste keer in Rusland, Dusseldorf achter de rug en nu weer geen koffer. Om gek van te worden!
Zal niemand verbazen dat er tussen de regels door heel wat gebeld en gesmst is. Ik bleek niet de enigste te zijn maar er waren ongeveer 10 a 15 personen meer die hun baggage niet hadden. Sommigen spraken Duits (m’n redding) want de vrouw wie ons bij ‘lost and found’ te woord stond in gebrekkig engels dacht volgens mij dat ze nog bij de KGB zat en wij verdachten!!
We moesten maar wachten op volgende vluchten die dag want door de vertraging waren er meer die dag. 2 Vluchten afgewacht en sommigen hadden hun baggage weer maar ik niks. Inmiddels zat er een andere vrouw en diverse Russen hadden al het papierwerk mbt. de vermissing gedaan. De Duits sprekende Russen legden me de procedure uit en toen was het gewoon doen wat je gezegd werd, beetje glimlachen (niet teveel) en wachten … wachten …(alweer).
Bleek ook nog dat Aeroflot niet de baggage op het adres aflevert alleen op het dichtbijzijnde vliegveld ![]()
.
Mijn adres was ook nog een paar uur rijden van het vliegveld!!
Ik alleen met handbaggage door de migratie, customs, pasportcontrol en naar terminal 1. Ligt aan de andere kant van het vliegveld en je kunt er oa. met een gratis bus van Aeroflot heen. Blij van dat het 's nachts was, want aggresieve taxi chauffeurs, -20*C en een vakantie gevoel van bijna op die temperatuur wordt je niet vrolijk of warm van.
Het is een oud gedeelte van het vliegveld maar kwam hier wel een beetje bij. M’n connectie daar had m’n plek al gereserveerd en dat voelde al als een opluchting.
De vlucht ging om 1.10 van terminal 1 dus ik had nog wel wat tijd ‘over’ pff.
Het was wel met een verouderd russisch toestel maar de vlucht was ok.
Wilde tenslotte nog wel kwijt dat het 9 DAGEN heeft geduurd voordat ik de koffer kon ophalen. Heb het wel naar een ander vliegveld laten sturen maar 9 DAGEN. Bleek achteraf 5 dagen in Moskow te hebben gestaan :frown:
Al met al 1 dag op Dusseldorf en 3/4 dag in Moskow te hebben doorgebracht!!
Heb er verder wel een fijne tijd gehad maar ook de terugreis ging niet over
rozen maar erger als de heen reis kon het toch niet worden.
Wil tenslotte zeggen dat het best een interessant land is maar je moet wel veeeeeel geduld hebben!!