ik ben uitgenodigd door een vriendin in Omsk , nu moet ik overstappen in sheremetyevo .ik vlieg met aeroflot .moet ik dan ook door de douane . of kan ik zo van de ene naar de andere pier lopen .en word mijn bagage ook gelijk over gebracht naar het andere toestel .
Volgens mij moet je inderdaad eerst langs de douane, je visum e.d. worden dan gecontroleerd. Ik weet niet hoelang je hebt om over te stappen? Of je bagage direct wordt overgebracht weet ik niet, maar ik neem het wel aan, hoewel ik ook mensen heb gezien die dit niet hadden… Al was dit niet op Sheremetyevo.
Dit zijn standaard vlieg-regels. Je komt aan met een Internationale vlucht en vervolgt met de binnenlandse vlucht Moskou-Omsk. Dus moet je door de Immigration/visumcontrole.
Ik verwacht, maar weet het niet uit eigen ervaring, dat je bagage (doorgelabeled op de tweede Aeroflot-vlucht) hetzelfde model heeft als andere grote landen met veel binnenlandse vluchten, zoals USA en India. Je moet de bagage dan gewoon van de band halen in Moskou, door de Customs heen brengen inclusief declaratieformulier. Maar direkt daarna staan dan employees of desk van Aeroflot waar je de bagage, met label Omsk erop, weer kunt afgeven en zij verzorgen transport naar de tweede vlucht.
De reden van dit alles is dat je in Omsk behandeld zult worden als binnenlandse vlucht, en daarbij hoort geen enkele Immigration en Customs-check. Die checks moeten dus echt bij binnenkomst in Rusland gebeuren, ook voor overstappers zoals jij.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
In Rusland zou ik hier niet vanuit gaan. Er mag dan misschien minder/anders gecontroleerd worden, maar je moet ervanuit gaan dat de douane of politie je elk moment staande kan houden. Uit eigen ervaring en dat van collega’s kan ik je helaas vertellen dat je er rekening mee moet houden dat de politie speciaal (zo lijkt het althans) op jouw wacht. In het algemeen niet zo heel erg. Kost jevooral veel tijd. Rusland is nog steeds een papier land, dus verwacht dat ze papieren kopien van jouw paspoort en immigratiekaart willen maken. Daarna mag je weer op weg. Echt vervelend wordt het als ze je staande houden terwijl het vliegtuig over 5 minuten vertrekt…da’s weer een ander verhaal.
Dit gebeurd niet altijd, maar houdt gewoon goed je papieren bij de hand (en kopie van je paspoort + visa om bij verlies naar de ambassade te kunnen) en raak vooral je immigratie kaart in gebieden als Omsk niet kwijt. Dat kan vervelend worden. Doe het desnoods in een apart tasje.