Hoe werkt overstappen in Istanbul?

Hallo,

Ik ga deze zomer naar ADANA, maar wij gaan via Istanbul. Dus we moeten overstappen. Nu is mijn vraag hoe dat in zijn werk gaat? Moet ik weer opnieuw inchecken? Moet ik naar buiten lopen en daarna naar de juiste terminal lopen? Wat gebeurt er als de heenreis vertraging heeft?

Heeft iemand ervaring met overstappen in Istanbul?

Ik hoor het graag,

Vriendelijke groeten,

Deniz

Hi Deniz,

Ikzelf heb geen ervaring met overstappen in Istanbul maar de vliegregels zijn min of meer hetzelfde.

Als je op 1 ticket zowel je reis naar Istanbul als de doorreis naar Adana hebt staan, dan wordt je koffer gelabelt bij het inchecken in Nederland. Je verlaat het vliegtuig in Istanbul en zult binnendoor naar de nationale vertrekhal gaan. Je hoeft niet opnieuw je koffer in te checken, maar je moet wel opnieuw inchecken voor je nieuwe vlucht.

Als er vertraging is, zal de maatschappij je moeten helpen met een nieuwe vlucht, maar afhankelijk van het aanbod is dit makkelijk of moeilijk. Neem dus altijd genoeg overstaptijd bij het boeken van je vluchten.

Als je zelf apart 2 vluchten hebt geboekt, moet je die 2 ook los van elkaar zien en gaat het hele process helemaal overnieuw.

Succes met vliegen en veel plezier in Adana

Reactie verwijderd door Hans.

Adana is toch ontzettend heet in de zomer. soms wel 40 graden.
Daar wil je dan toch niet zijn.
Tenzij er natuurlijk een speciaal iemand woont haha

Heb gehoord dat als je overstapt je eerst uitcheckt en daarnaar weer door de douane moet. je koffer wordt automatische naar het volgende vliegtuig gebracht.

Adana is een heel klein vliegveld met 1 uitgang voor de toeristen en 1 uitgang voor de turken.
Dus dat wijst vanzelf

Misschien is het verstandig te vermelden op welk vliegveld je over gaat stappen in Istanbul. Atatürk of Sabiha G?
Van Atatürk weet ik dat je niet naar buiten hoeft. Je loopt via een lange gang naar de hal voor de binnenlandse vluchten. Het staat allemaal duidelijk aangegeven.

Hallo,

Ik heb een soortgelijke vraag, dus vandaar dat ik hem hier stel.
Ik heb een ticket geboekt, en ik heb 4 e-tickets gekregen
Ik vetrek van Pristina (Kosovo) naar Istanbul (Ataturk)
en dan van Ist naar Adana.

En de terug weg omgekeerd :D.
bij mijn terugreis heb ik een overstap tijd van 2 uur.
ik vraag mezelf af of dat voldoende is?
wat gebeurt er als er een vertraging is?
In het begin staat een bericht dat de vervolgreis op 1 ticket moet staan,
geldt het ook als je twee tickets hebt ( bij dezelfde vliegmaatschappij, Turkish Airlines)?

Ik heb het dus niet op 1 ticket staan, (e-ticket dan he).
wordt mijn koffer ook vanzelf naar de volgende vliegtuig gebracht?
of moet ik naar buiten en vervolgens weer inchecken?

Je landt in Istanbul (ik ga even uit van Ataturk airport, Sabiha Gokcen ken ik niet) op international airport. Daar moet je door de douane (eerst je visum halen, daarna in de rij gaan staan). Vervolgens haal je je bagage op. (tussen visa kantoortje en douane zit een pin apparaat trouwens). Dan ga je het vliegveld af en richting Domestic airport (het oude international is dat) aan de linkerkant. Daar moet je opnieuw inchecken en je bagage afgeven voor de binnenlandse vlucht.

Het zijn twee vluchten, je hebt dus twee tickets en moet altijd je koffers zelf ophalen (ik heb althans nooit anders meegemaakt en stap er wel eens over op weg naar Kayseri).

Beste,
wij doen deze vlucht zeer regelmatig. Vanuit Brussel of Dusseldorf naar Istanbul, daar kom je uit het vliegtuig, volg de menigte naar VISA loket, koop je visum daar (nu reeds 15 euro), ga door de douane, volg DOMESTIC flights,dit is even stappen, reken zeker 15 min. Daar ga je door de security opnieuw en wacht je aan de gate die is aangegeven voor Adana. Indien je via eenzelfde maatschappij vb. Turkish Airlines hebt geboekt moet je je bagage NIET ophalen en opnieuw inchecken. Die wordt automatisch doorgestuurd naar Adana. Wij hebben nog nooit bagage moeten ophalen.
Veel plezier in je vluchten ! :vak02:
PS. wanneer ga je naar Adana ? Wij vliegen op 22 juli ! :vak01:

oh ja,wij hebben ook telkens e-tickets voor onze vluchten!

Annelies

Hallo!
Op Ataturk is het inderdaad wel 15 minuten lopen, maar alles staat goed aangegeven. Mijn ervaring met koffers en overstappen: bij het in één keer boeken van beide vluchten met dezelfde maatschappij hoef je ze niet op te halen. Bij het inchecken informeren ze naar het einddoel en vervolgens worden de koffers gelabeld met de eindbestemming.

Op het kleine vliegveld van Istanbul heb ik ook mijn koffers niet op hoeven halen. Wel moet je, mogelijk, door de douane en buitenlangs naar een andere terminal om daar weer volledig alle controles door te gaan. Waarschijnlijk door de scheiding van de internationale en domestic terminals. Op dit vliegveld vind ik de bewegwijzering wel minder duidelijk dan op Ataturk, maar ik had hier een korte overstap en vertraging op de eerste vlucht, dus dat kan ook een deel van mijn beleving zijn :smile:

Gewoon papieren, gepast geld voor het visum bij de hand en rustig blijven :slight_smile:
Goede reis! :vak01:

:turkey: >>> :NETHERLAN

Als je met Turkish Airlines vliegt heb je weinig tot geen vertraging. Als je een overstaptijd van minimaal 1.5 uur heb red je prima. Wanneer je landt in Istanbul (ataturk) moet je eerst een visum halen en daarna door de douane. Je loopt (rechtdoor) naar buiten waar je naar links gaat. Je volgt domestic flight of dis hatler. Is inderdaad +/- 15 min. lopen. Je gaat dan nog wel een keer door een controle daarna zoek je je gate op. Als er op jouw ticket staat Ams-Ada dan gaan je koffers rechtstreeks naar Adana. Je hoeft je dan ook niet meer in te checken want in Nederland heb je 2 instapkaarten gekregen bij de incheckbali. 1 voor ams-ist en 1 voor ist-ada. De eerste keer is wel spannend de volgende keer gaat het vanzelf.
Heel veel plezier op vakantie.
Groetje Marianne

Ik ben in mei geland op Ist Ataturk en op de heen weg , moest ik me koffer meenemen en werd hij niet meegenomen , maar op de terugweg ging hij wel door …Op de heenweg moest ik me dus 2 keer inchecken en terug maar 1 keer … Het was de eerste keer voor mij op deze manier en het was best spannend haha … maar als ik nu ga , ga ik veel relaxter haha …

Hallo allemaal, ik ben blij dat je dit topic geopend hebt. Ik ga nl. hetzelfde doen, en zat idd wel met een aantal vragen. Ik heb ruim vier uur tussen de vluchten zitten, dus dat lijkt me wel voldoende. Ik ga in Adana op bezoek bij de familie van m’n vriend. Heet? Ja, dat wel, maar ik zie wel. Wel prettig dat je in Istanbul naar buiten kan/mag/moet, kan ik tenminste aan m’n rookverslaving werken, hihi.
Ik heb wel de hele vlucht, heen en terug in z’n totaal geboekt bij Turkish Airlines, en ik ben het niet met Hans eens, dat je dan duurder uit bent. De prijzen staan apart vermeld, en je betaalt gewoon de prijs van de binnenlandse vlucht voor Ist-ADA.
Ik heb trouwens een hele schappelijke prijs betaald voor het totaal. Ik ga 29 juli heen, met de vlucht van 11.35, en zal dan als het goed is 's avonds om 10.00 in Adana zijn, Terug op 6 augustus, 9.35 vanuit Adana. Ik heb een “gewoon” ticket, opgehaald op Schiphol, bij het kantoortje van Turkish Airlines, waar alle vluchten apart op vermeld staan. En heen is de overstap op Atatürk, en terug op Sabiha Gökcen
Zijn er nog meer mensen die op deze vluchten zitten? En als er nog tips zijn, alles is welkom, zowel voor de vlucht als voor Adana!
Groetjes, Mar

Mee eens, THY is zeker wel oké met de prijzen. Een groot voordeel vind ik dat je op iedere vlucht (ook die van een uur) eten en drinken krijgt. Wat zeker met een langere reis door overstappen prettig is, gezien de prijzen van eten en drinken op de vliegvelden. Goed verzorgt.
Nog een tip voor een langere overstap via Ataturk: boven (beneden lange brede gang met veel geldwisselpunten (vrij duur…), huurautobedrijven etc. en in het midden roltrappen naar boven) zit aan het uiteinde een koffieshop met lekkere koffie/thee, iets lekkers, stoelen en bankjes. Lekker rustig zonder langslopende mensen. Kun je echt even lekker zitten tot je weer op weg gaat.
Nou einde reclamespot. :slight_smile:
Goede reis!

:biggrin:

vorig jaar hadden wij een rijs van brussel->amsterdam->istanbul en omgekeerd bij het inchecken krege nwe 2 gate nummers eentje voor brussel en de andere voor amsterdam bij brussel liepen we vertragin op waardoor we overgeboekt werden naar een vlucht de volgendedag we werden afgezet met de bus in het ibus hotel in amsterdam en de volgende dag ginge nwe naar amsterdam dus ik weet neit of ik hier je vraag een beetje mee heb kunnen beantwoorden

Hallo allemaal, ik heb ook een vraagje over het overstappen op Istanbul Sabiha G.
In mei moet ik daar overstappen en heb erg weinig tijd, 3 kwartier. Ik lees overal dat je buitenom moet, is dit erg ingewikkeld?
Ik ben in februari al eens overgestapt op Istanbul Ataturk. Was de eerste keer dat ik overstapte en wel beetje gedoe. Het was onwijs druk, ook bij de visa en douane en zou het nooit in 3 kwartier gered hebben. Maar misschien heb ik het ook wel verkeerd gedaan, want ben gewoon achter de rest aangelopen, visum gehaald, douane door en dan niet naar de koffers maar richting domestic flights.
Had ik toevallig de transit route moeten volgen?
En voor mijn terugvlucht was ik ook al erg laat en waren de gate nummers al van de borden verdwenen. Was ook wel een gestress.
Zou ik daar over moeten stappen, weet ik nu wel hoe ik moet lopen. Maar nee, moet nu dus op Sabiha G. overstappen!!!
Iemand daar ervaring mee?

Ik weet alleen hoe we dat in Thailand gedaan hebben, nl doorgelabeld naar de eindbestemming, dan hoef je de koffer niet op te halen in Istanbul…kan je door en dan via domestic verder(geen extra controle nl!)

Hopelijk weet iemand hoe dat in Istanbul gaat

Ik heb 1 keer moeten overstappen in Istanbul en je hoeft niet opnieuw je koffers laten labelen deze gaan rechtstreeks naar de eindbestemming waar je je ticket hebt geboekt vanwege dit op je ticket stond tijdens het inchecken in Nederland. Op de beeldschermen in het vliegveld kan je zien naar welk perron je moet gaan dus moeite is het zeker niet.

Misschien iets anders dan dat je vraagt maar het is tegenwoordig super belangrijk dat je 1 uur van te voren incheckt, want als je bv een half uur voor de vlucht wilt inchekken dan word dit niet meer gedaan, ze doen er nogal moeilijk over. Het beste is zelfs dat je zelf via internet incheckt (voor zover dat mogelijk is, het kan verschillen per luchtvaartmaatschappij. Ik weet dat het wel mogelijk is bij KLM). Ik heb dit jaar het probleem gehad dat ik 45 minuten van te voren op het vliegveld was en dat ik niet meer de vliegtuig in kon totdat ze mijn man hoorden schreeuwen :), ze zullen niet altijd coulance hebben dus wees op tijd ;).

ja wat betreft koffers weet ik het wel, als ik 2 boardingpassen krijg, dan gaan ze gewoon door. Maar dat vraag ik voor de zekerheid, dat is niet waar ik me druk om maak.
Maarja dat uur van te voren gaat niet lukken. Vlieg wel 2x met dezelfde maatschappij: Turkish Airlines. En via cheaptickets.nl is deze combinatievlucht opgegeven. Dus het lijkt me dat ze niet super moeilijk gaan doen voor het niet 1 uur van te voren aanwezig zijn.
De vorige keer op de terugvlucht was ik zo laat dat mijn vlucht nog wel op de borden stond maar niet meer met welk gate-nummer erbij (stond alleen op gate dat de gate ging sluiten dus stressssss!!)!
Dus ben nu bang dat me weer hetzelfde gaat overkomen. Ben de vorige keer gewoon naar een willekeurige incheckbalie van turkish airlines gelopen en die hebben me verteld welke gate het moest zijn.
Maarja als ik nu op Sabiha G. ook nog helemaal ergens omheen moet lopen of eruit moet :mad: ??? tja dan weet ik dus niet hoe dat in z’n werk gaat.
Bel al lang blij dat ik geen visum meer hoef te halen, scheelt ook tijd.
Dus eigenlijk is de vraag: Moet ik de transit route nemen? Hoe gaat dat in zijn werk om buitenom te moeten. En ga ik dit redden qua tijd…

Istanbul Sabiha G. is veel kleiner dan Atatürk, en je hopt zo van de ene terminal naar de andere, dus dat kost niet zoveel tijd.