Een manier vinden om in Canada te blijven

Hey hey!

Mijn situatie: Ik ben eerst een winter in Whistler geweest als toerist, waarna ik de zomer weer in Nederland heb doorgebracht. De volgende winter (afgelopen winter) ben ik met een WHP weer naar Canada gegaan en ik heb ben daar nu nog steeds. Ik heb hier gewerkt als Ski Instructeur en als Lift Maintenance. Voor beide kan ik een ‘Letter of Intention’ krijgen, waarmee ik een YP zou moeten kunnen krijgen. Probleem is nu, voor dit jaar zijn er geen YP’s meer.

Ik heb een paar ideetjes hoe ik misschien zou kunnen blijven, en ik hoopte dat jullie met mij zouden kunnen meedenken.

1. Terwijl de website aangeeft dat de YP’s al op zijn voor dit jaar, er toch eentje proberen aan te vragen.

2. Ik heb een Bachelor of Science in Mechanical Engineering gehaald aan de TU Delft. Daarmee zou ik onder de groep ‘Skilled Worker A’ vallen volgens het NOC. Hiermee zou ik een Federal Skilled Worker visum kunnen aanvragen, of een de weg kunnen nemen via het Provincial Nomenee Program, en dat zou voor mij voor British Columbia moet zijn.

Bij het Federal Skilled Worker visum vragen ze om minstens 1 jaar full-time werkervaring. Dat heb ik in principe niet. Volgens mij is dat bij een PNP niet nodig.

Ik zou liever een tijdelijk visa eerst krijgen, waarmee ik een heel jaar krijg om een serieuze baan te vinden als opvolging van mijn studie, waarna ik daarna pas hoef te beslissen of ik zo ver wil gaan om een PR aan te vragen.

Wat denken jullie ervan?

Dank jullie wel!

Groetjes,
Gilbert

Sorry voor de vertraging. Volgens mij moet het mogelijk zijn met de letter of intention een gewone werkvergunning aan te vragen (niet specifiek de YP). Daar al eens naar gekeken?

Als het PN Programma geen werkervaring vraagt: doen!