Ik ben nieuw op dit forum en heb me eigenlijk aangemeld om me eens te gaan verdiepen in reizen naar het buitenland. Ik heb het afgelopen jaar nogal een zwaar jaar gehad en heb besloten dat ik er graag even tussen uit wil voor een tijdje. Ik heb niet echt eisen wat betreft het land, al zou ik heel graag eens naar Afrika gaan, maar dit is alleen maar een pré en geen must.
Grootste probleem is echter dat ik op dit moment nog studeer. Ik heb op één vak na mn propedeuse gehaald maar weet eigenlijk niet hoe t verder zit met studiefinanciering en dergelijke? Heeft iemand daar ervaring mee? Moet ik t opzeggen of zelfs het afgelopen jaar terugbetalen?
Dit alles betekent ook dat ik als student niet zo veel te besteden heb. Is het dan verstandig om vrijwilligerswerk te gaan doen? Of is het beter om in het buitenland te gaan werken?
Leuk dat je er een tijdje tussen uit wil, dat is altijd een leuke ervaring voor jezelf. Zelf vond ik het doen van vrijwilligerswerk erg leuk en leerzaam. Je bent een langere tijd in een vast gebied en woont echt ergens anders. Geld verdienen doen je er niet mee, en praktisch alle vrijwilligersprojecten kosten geld vanwege kosten voor begeleiding en huisvesting en dergelijke. In Ghana heb je verschillende organisaties, zoals vrijwillig Afrika. Zelf ben ik vrijwilliger voor Horizon Holland, maar voor projecten hier heb je een afgeronde opleiding nodig. Verder heb ik ervaring met Cross-borders een organisatie in Nepal. De kosten bij deze organisatie vallen erg mee en alles is goed geregeld, het is verder een mooi uitgangspunt voor reizen door India, en de rest van zuid-oost azie.
Wat betreft je stufi; zolang je binnen 10 jaar een diploma haalt hoef je geen stufi terug te betalen. Als je op reis gaat is het handigste wel je stufi stop te zetten. aangezien je anders collegegeld moet betalen zonder dat je naar school gaat.