De opening van Casa Botania is een voorbeeld van hoe dromen werkelijkheid kunnen worden. Voor mij, Kathleen, is alles begonnen nadat ik als vierentwintigjarig talenfanaat met een kersvers diploma Romaanse Filologie op zak, de wijde wereld besloot in te trekken. Met de zegen van mijn lieve ouders wou ik via vrijwilligerswerk (van Noord-Afrika, Nepal, Thailand en Cambodia tot Costa Rica) graag over de grenzen van mijn eigen geluk heenkijken en door nuttig werk leren van andere culturen. Bleek dat ik tijdens die reizen vooral tot het inzicht kwam dat álle mensen uit álle uithoeken van de aardbol diep vanbinnen hetzelfde zijn. Daarom wist ik dat ik me overal thuis kon voelen en dat gaf de doorslag om de avontuurlijke vleugels uit te strekken en me in een ander land te vestigen. Ik voelde namelijk dat een mooi uitgestippeld leven in België me geen voldoening meer zou schenken nadat ik van de wilde wereld geproefd had. In de ongerepte en diverse natuurpracht van Costa Rica enerzijds en de bruisende levensenergie van de Ticos anderzijds kon ik mezelf het meeste terugvinden en daar ben ik dan ook gebleven. Niet alleen het vredige land heeft mijn hart gestolen, maar al snel ook een knappe Tico, Pepe. Ik was reisleidster van een Belgische groep toeristen, hij was de plaatselijke natuurgids. Het duurde niet lang voor de vonk oversloeg en twee jaar later stapten we in het huwelijksbootje. Beiden hadden we een droom om op zelfstandige basis iets in toerisme te beginnen.
In 2010 besloten we intuitief een Bed & Breakfast te openen in het rustige en nog relatief onbekende zuidelijke gebergte van Costa Rica, waar er altijd heerlijke temperaturen heersen met aangenaam warme dagen en koele nachten. Het was een gok om in San Vito (vlakbij de grens met Panama) iets uit de grond te stampen, omdat we in feite geen accomodatie vonden in deze streek en er zo goed als niets van terugvonden in de reisgidsen. Kwamen er wel toeristen in deze uithoek van Costa Rica?! Onze intuïtie zat wel degelijk goed. Gelegen op slechts 1.5 km van de grootste Botanische Tuin van Latijns-Amerika en met een adembenemend zicht over de Talamanca vallei, is Casa Botania als eerste Bed & Breakfast in deze buurt stap voor stap met eigen handen werkelijkheid geworden. Eerst woonden we gedurende enkele maanden in een tent op het terrein zonder water noch electriciteit en gingen we slapen onder een prachtige sterrenhemel en stonden we op met tal van vogelsoorten. En zo, met de hulp van een kleine bouwvakkersploeg, legden we de eerste stenen en staan er nu drie kamers/bungalows en ons huis met een ongewoon Gaudiaans geïnspireerd terras, vanwaar je kan genieten van een bijna 360° zicht op primair bos en de 70 km uitgestrekte vallei. Degene die interesse heeft om hier meer over te lezen, moet eens een kijkje nemen op onze blog waar het hele bouwproces beschreven staat: www.sterrenvogels.blogspot.com
Dit is enkel het begin van een geweldig avontuur en nu Casa Botania uit haar kinderschoentjes groeit (met weldra uitbreiding), trippelt er ondertussen een ander paar voetjes rond: ons schattig zoontje, Elías.
Bienvenidos en Casa Botania!