Interview met Monofeliz: forumbeheerder van het Costa Rica forum

Interview met Monofeliz: forumbeheerder van het Costa Rica forum

Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? Dit keer een interview met Monofeliz, forumbeheerder van het Costa Rica forum. Zijn eerste reis naar Costa Rica was in 1978, toen het woord toerisme nog moest worden uitgevonden in Costa Rica. Sinds 2004 woont hij in zijn favoriete land en runt hij een hotel in het zuid westen van Costa Rica. De mensen in Costa Rica leven veel minder gestresst, nemen dingen eerder voor lief en maken zich niet zo gauw druk over iets wat misschien pas in de toekomst een problemen zou kunnen worden. De mensen hebben respect voor elkaar en het klimaat is heerlijk. Dat zijn redenen voor Monofeliz om in Costa Rica te wonen, alhoewel hij wel zijn kinderen en kleinkinderen in Nederland mist. In dit interview lees je alles over het leven van Monofeliz in Costa Rica en zijn rol als beheerder van het Costa Rica forum. En niet te vergeten, de prachtige natuurfoto’s van Monofeliz.

1. Hoe lang ben je al beheerder van het Costa Rica forum?

Ik beheer het Costa Rica forum sinds december 2005.

2. Wat is je band met Costa Rica?

Ik woon sinds 2004 in Costa Rica en heb dus een directe band met Costa Rica. Maar ook daarvoor al had ik een band met Costa Rica. Mijn eerste reis naar Costa Rica was al in 1978, toen het woord toerisme in Costa Rica nog moest worden uitgevonden.

3. Was je meteen “verkocht” toen je voor het eerst in Costa Rica was?

Toen ik 1978 voor het eerst in Costa Rica was, werd ik uitgenodigd om een nachtje te gaan logeren in een hotel vlak bij de vulkaan Irazu. Het was prachtig gelegen, overal de mooiste bloemen en bontgekleurde vogels, met in de achtertuin uitzicht op de vulkaan. De mensen van het hotel waren ook reuze aardig, de lakens helderwit en strak gestreken. Maar verder was het er een zooitje, er was geen warm water ( ’s nachts was het er zo’n 4 graden, het water kwam rechtsreeks uit een bron in de bergen en was ijskoud), na 8 uur ’s avonds deden ze alle lichten uit, het restaurant had een uitgebreide menukaart, maar had eigenlijk alleen Cola en rijst met kip voorhanden. Toe dacht ik: “als ik dit hotel zou kunnen kopen, het helemaal opnieuw in de verf zou zetten, zou zorgen voor een knappend haardvuurtje ’s avonds in de bar waar de mensen dan een glaasje wijn zouden kunnen drinken, de kamers voorzien van gezellige gordijnen en in de badkamer warm water, dan wordt dit een geweldig leuk hotel.” Sindsdien droomde ik van een hotelletje in Costa Rica. En die droom is in 2004 uitgekomen, toen ik naar Costa Rica verhuisde en een hotelletje opende in Ojochal, een klein dorpje aan de zuidwest kust van Costa Rica.

4. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?

Ik ben geboren in Indonesië, waar mijn vader werkte voor een Nederlands bedrijf. Later heb ik ook nog eens in Colombia en op de Nederlandse Antillen gewoond. Het reizen zit in mijn bloed. Mijn wortels zitten niet vast in de Nederlands bodem, maar meer in een grote pot. En die pot kun je overal neerzetten, ik ga gewoon door met mijn leven.

5. Is Costa Rica ook je favoriete land?

Uiteraard is Costa Rica mijn favoriete land. Het is een land net even iets groter dan Nederland, maar lang niet zo dicht bevolkt, er wonen hier bijna 5 miljoen mensen. In en rondom de hoofdstad San José is het stads, overal auto’s en luchtvervuiling, maar hier op het “platteland” is er volop ruimte en natuur. Het woord “platteland” is een beetje vreemd in dit opzicht, want Costa Rica is een land met allemaal bergen. Daarom zijn hier dan ook werkende vulkanen te zien, zoals bijvoorbeeld de vulkaan Arenal, waar je de lava uit de krater kunt zien stromen. Het is ook de reden waarom er in Costa Rica zo’n 8 micro-klimaten zijn. Droog en warm in Guanacaste, de provincie in het noord-westen, warm en vochtig aan de Caribische zuidkust maar ook aan de Zuid-Pacific zijde. Helemaal aan de Zuid-Pacific zijde tref je Corcovado aan, een schiereiland waar de natuur nog is zoals het was toen Columbus Amerika ontdekte: ondoordringbare oerwouden waar de jaguar en de tapir koning zijn. Maar ook de nevelwouden, hoog in de bergen, waar duizenden soorten mossen en orchideeen op de bomen groeien, waar het ’s avonds zo koud is dat je er onder een deken slaapt. Ook dat is het tropische land Costa Rica!

6. Beheers je de taal?

Als je in een land gaat wonen, dan zul je je moeten aanpassen aan het land. Je moet de taal spreken en je niet ergeren aan cultuurverschillen, je best proberen te doen aansluiting te vinden met de bevolking en gewoontes van dat land. Toen ik in Costa Rica kwam wonen sprak ik de Spaanse taal al en had daardoor een goede start. Ik moest immers gaan bouwen, een hotel gaan runnen, reclame maken in Costa Rica. Hoe kun je dat nou doen als je de taal niet eens spreekt?

7. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van Costa Rica in vergelijking met Nederland.

Nederland is een heerlijk land, je kunt er alles krijgen wat je maar wilt (als je tenminste over voldoende financiële middelen beschikt), overal supersnel internet, alles is er schoon en goed geregeld. Wegen zijn van een prima kwaliteit, nergens val je zomaar in een gat of moet je over gammele bruggetjes rijden. Maar het klimaat is in Nederland toch niet echt prettig. Het is december en je moet op de fiets in de natte sneeuw tien kilometer tegen de wind in fietsen. In de zomer heb je de tuinstoelen meer in de schuur staan als in de zon in de achtertuin. En als het dan mooi weer is dan is er geen doorkomen aan als je naar het strand wilt. In Nederland kennen de buren elkaar amper, al je in de tram een opmerking maakt is het heel normaal als je een onbeschoft antwoord terugkrijgt. Iedereen loopt de hele dag met een mobieltje op zak en “moet” altijd maar bereikbaar zijn. Mensen zijn vaak ontevreden, terwijl ze, in vergelijking met een Costaricaan, alles hebben wat ze maar hebben willen: een fatsoenlijk huis, een tv, een computer, een wasmachine, een mobieltje, meestal wel één auto, enz. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. De Tico’s (zo worden Costaricanen genoemd) zijn over het algemeen een stuk minder rijk, maar maken van het leven meer een feestje als wij Hollanders doen. Minder zorgen en minder stress, minder regeltjes, dat is wat je in Costa Rica aantreft.

8. Wat MOET je gezien hebben in Costa Rica?

Costa Rica is een land wat je niet zomaar even leert kennen en waar je kunt spreken van “dat moet je gezien hebben”. Er komen mensen voor veertien dagen naar Costa Rica en willen in die veertien dagen “alles gezien hebben”. Ze kruipen in een huurauto en jakkeren het land door, onderweg snel even stoppen om een foto te maken en dan weer doorrijden. Overal maar één nachtje slapen, want de volgende dag hebben ze weer een heel programma af te werken. Ik noem dat de “rallyrijders”. Ze zien alle wegen van Costa Rica, maar eigenlijk hebben ze niets gezien. Wil je echt wat zien? Ga dan op je gemakje en blijf in een bepaalde plaats twee, drie of vier dagen. Ga op verkenning en vraag aan de lokale mensen wat er nou voor bijzonders te zien is. De Lonely Planet heeft je al verteld waar de highlights zijn, zoals de vulkaan Arenal of de Poas en de Irazu, raften op de rivier Siquirris, walvissen en dolfijnen zien voor de Zuid Pacific-kust. Tortuguero, waar je zee-schildpadden op het strand ziet kruipen om er hun eieren te gaan leggen. Een bezoek brengen aan het Nationale Park Corcovado waar je de jaguar en de tapir zou kunnen aantreffen. Corcovado heeft de grootste biodiversiteit per vierkante meter hier op aarde! Of een bezoek brengen aan een indianendorp waar de bewoners je kennis laten maken met oude culturen. De eindeloze stranden, waar je soms helemaal alleen bent, in de schaduw van de palmbomen. Overal natuurparken waar je ara’s over ziet vliegen, apen en miereneters tegenkomt of een luiaard in de boom ziet hangen met haar jong tegen haar buik aangeklemd. Er is zoveel te zien in dit land, daar zou ik een dik boek over vol kunnen schrijven. Kom zelf om een klein stukje van dit mooie land te ontdekken!

9. Wat is je favoriete maaltijd van Costa Rica?

In Costa Rica kun je overal lekker eten. Bij de Costaricaanse restaurantjes zul je er altijd de “casado” aantreffen. “Casado” betekend zoiets als “getrouwd zijn” , dus het eten wat je thuis ook zou krijgen: “moeders pappot” Het bestaat uit rijst met bruine bonen, gebakken banaan, salade, yuca en een stukje vlees of vis. Heel gezond en altijd lekker.
Of de beroemde “arroz con pollo”, rijst met kip, een gerecht wat elke Tico graag lust. Bij het ontbijt gebruikt de Tico een “gallo pinto” een soort van nassi goreng, maar dan op z’n latijnsamerikaans: rijst gemengd met bruine bonen en kruiden, vergezeld door een gebakken ei of gebakken banaan en een platte maiskoek. Maar ook vers tropisch fruit natuurlijk. “Batidos”, dat zijn vruchtensappen van mango’s, papaya’s, watermeloen, ananas of zuurzak, en nog zo wat tropische vruchten. Heerlijk als je dorst hebt! Verder zijn er veel vis restaurantjes waar je verse vis, garnalen of schelpdieren kunt verorberen. Maar in Costa Rica tref je ook allerlei buitenlandse restaurantjes aan: natuurlijk veel pizza’s en ander Italiaanse gerechten, de Franse keuken, Japans of Chinees, Spaans en hier in Ojochal hebben een paar Nederlanders zelfs een Indonesisch restaurant geopend. Vegetariërs kunnen vrijwel overal om een vegetarische maaltijd vragen.

10. Zijn er specifieke culturele evenementen die men moet zien als ze in Costa Rica zijn?

Costa Rica is een land met heel veel natuur, en niet zo veel cultuur. Maar een bezoek brengen aan een indianendorpje in het zuiden van het land is dan even eens wat anders. Maak kennis met de enorme stenen bollen, soms met een doorsnede van wel 2,50 m. die gemaakt zijn in de tijd vóór Columbus hier kwam. Wat is de betekenis van die bollen, en waarom zijn zo zuiver rond? Kom het ontdekken!

11. Wat vind je een beetje gek, maar wel leuk aan de inwoners van Costa Rica?

De Tico’s gebruiken heel graag verkleinwoorden, dat wil zeggen een huis noemen ze een huisje, een bloem een bloempje, een tomaat een tomaatje. Het lijken wel Nederlanders, die gebruiken ook graag verkleinwoorden. Een andere bijzonderheid is dat men erg open is, ben je geboren met een beetje scheve ogen, dat wordt je onmiddellijk Chinees genoemd, ben je wat donkerder van huiskleur dan wordt je koosnaam “zwartje” en ben je dik, dan heet je voortaan “dikkertje”. Iemand die een beetje slist noemen ze de “Spanjaard”, een oude tandeloze tuinman wordt hier Rambo genoemd. Niemand neemt daar aanstoot aan. Costa Rica heeft ook de “dag van de zwarte”, dit is de letterlijke naam, waarbij aan de caribische kant een groot feest wordt gevierd met o.a. de verkiezing van de mooiste donkergekleurde jongedame en ook de mooiste donkergekleurde oma, het eten van specialiteiten uit Jamaica, waar oorspronkelijk de donkergekleurde mensen vandaan kwamen om als contractarbeider te gaan werken op de bananenplantages.

12. Wat bewonder je aan de cultuur van Costa Rica?

De mensen leven hier veel minder gestresst, nemen dingen eerder voor lief en maken zich niet zo gauw druk over iets wat misschien pas in de toekomst een problemen zou kunnen worden. Daardoor worden de Tico’s ook erg oud, gemiddeld wel zo’n 80 jaar.

13. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren?

Het hebben van respect voor elkaar. Kleine kinderen worden zeel liefdevol opgevoed en oude mensen worden zeer respectvol behandeld. De familie is erg belangrijk.

14. Wat mis je het meest van Nederland?

Mijn kinderen en kleinkinderen die in Nederland wonen.

**15. Waar ben je blij dat je vanaf bent uit je land van oorsprong? **

De stress, het moeten behalen van doelen op een bepaald moment, al die regeltjes en wetten, waardoor je voor elke scheet die je laat een milieuvergunning moet hebben, de files, het steeds meer moeten hebben: nog een grotere tv of snellere computer, modernere keuken, voedsel is bijna allemaal voorverpakt en panklaar, mensen hebben nergens meer tijd voor. Wie schilt er tegenwoordig nog aardappels of maakt zelf nog rode kool? De oude garde misschien nog wel, maar jonge mensen niet meer. Die zijn nog wel eens te druk met carriere maken en het onderhouden van een steeds groter wordende relatiekring.

16. Hoe vaak ga je op reis?

Naar Nederland één maal per jaar, in Costa Rica niet zo vaak, omdat we een hotel moeten runnen.
Ik ga elk jaar toch wel voor een drie-weekse vakantie naar Nederland om er mijn familie en mijn vrienden te bezoeken, een harinkje te eten en bepaalde spulletjes in te kopen die in Costa Rica niet verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld leuke douchegordijnen van de Ikea, dikke repen echte Verkade chocolade (terwijl de cacao-boom in mijn eigen tuin groeit) en Indische kruiden van de Toko.

17. Waarom reis je?

Ik reis om de wereld vanuit een ander perspectief te kunnen zien.

18. Is er een link met je werk en forumbeheerder?

Er is zeker een link met mijn werk en dat van forumbeheerder. Ik run in Costa Rica een leuk hotelletje en ben daarnaast de voorzitter van een groep hotels in Costa Rica, een vereniging van hotels en bed&breakfasts waarvan de eigenaren de Nederlandse taal spreken. Maar ik tracht deze twee zaken te scheiden en wil het forum niet misbruiken om reclame te maken voor mijn hotel of voor de Nederlandse hotelvereniging.

19. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is op Wereldwijzer?

De vragen die worden gesteld op het reisforum van Costa Rica zijn eigenlijk bijna altijd serieuze vragen over een aankomende reis naar Costa Rica vervolgd door antwoorden van mensen die Costa Rica al eens bezocht hebben of er wonen.

20. Waar kan je je aan ergeren?

Ik erger me aan bepaalde personen die het forum voortdurend misbruiken om sluik-reclame te maken door het noemen van een website waar dan zogenaamd informatie op staat maar die er eigenlijk op is gericht een huurhuis of iets dergelijks aan te prijzen. Of met antwoorden komen die al genoemd zijn, om maar toch even snel er hun website te kunnen plaatsen. Ergens reclame voor maken is prima, als de reiziger naar Costa Rica er ook echt wat aan heeft: waar kun je voordelig en betrouwbaar een auto huren, welke streek is aantrekkelijk, waar kun je tegen een redelijk tarief een taalcursus volgen. Maar sommige mensen proberen hun vakantiehuisje voortdurend onder de aandacht te brengen en er is zelfs iemand geweest die probeerde zijn makelaarskantoor in Nederland te promoten.

21. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?

Ik ben slechts éénmaal een probleem tegen gekomen waarbij ik een bepaalde persoon wilde uitsluiten van het forum. Dat kan alleen “hogerhand” bepalen.

22. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?

Ik neem vrijwel elke dag wel even een kijkje op het forum.

23. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?

Nee, ik maak geen gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden.

24. Kom je wel eens naar de Wereldwijzer bijeenkomsten? Waarom wel, niet?

Als jullie mijn ticket betalen kom ik graag naar de bijeenkomsten!

25. Van welke andere forums maak je ook gebruik?

Ik kijk nog wel eens op het forum van Panama, een land wat hier op twee uur rijden vandaan ligt. Verder kijk ik ook bij de collega’s rond, zoals het forum van de Costarica.pagina.nl . Ook een heel goed forum voor het verkrijgen van informatie over Costa Rica.

26. Mis je iets op dit forum, of zou je iets verbeterd willen hebben?

Misschien zou je een site kunnen koppelen aan het forum. Die site zou door de beheerder van het forum gevuld kunnen worden met informatie die van belang is voor de reiziger naar dat land. Ik heb bijvoorbeeld een bericht gemaakt met zaken als “weer en veiligheid” en die als sticky bovenaan gezet. Maar er is zo veel meer informatie die los komt op het forum en die voor toekomstige reizigers belangrijk zijn: actuele informatie over het weer, taalscholen in Costa Rica, andere websites met goede informatie, enz.

In mei 2017 heeft Otto zijn hotel verkocht en is nu gepensioneerd. Hij woont momenteel nog steeds in het dorp Ojochal.

Links bij dit interview:

.

1 like

wat een inspirerend levensverhaal:)

1 like

hoi monofeliz

zeker een indrukwekkend levensverhaal en mooi te zien hoe je je eigen wensen uit hebt laten komen met je hotel.
heb wel een vraagje want haal uit het interview op dat je reclame op het forum hekelt maar zie bij de sticky’s wel van quetzal travel (we hebben trouwens daar toevallig onze reis bij geboekt)
is er een reden dat deze wordt getolereerd en ben ook wel benieuwd naar een beoordeling (lekker achteraf hahaha)
onze eerste contacten worden in elk geval als zeer prettig ervaren.

groetjes martin

Met grote belangstelling heb ik je interview gelezen.
Nu geloof ik niet dat we langs uw hotel komen (wat ik eigenlijk best jammer vindt)maar kunt u ons wat verder helpen?
Waar kunnen we allemaal bultruggen/walvissen (of andere grote vissen) spotten aan de Costaricaanse kust?

Wie weet tot later ?

Bultrugwalvissen zijn er in twee periodes: eind december tot begin april, en van augustus tot eind oktober.
Het beste zijn ze waar te nemen voor de kust aan de Zuid Pacific zijde van Costa Rica. Twee plekken van waar uit je met een bootje een ontdekkingstocht kunt maken zijn Uvita en Drake Bay.

Soms is een walvis ook wel eens te zien langs de rest van de Pacific kust, maar dat is meer toeval, omdat ze dan onderweg zijn naar het gebied voor de kust tussen Uvita en Drake Bay. Want het is juist in dit gebied waar de walvisbabies geboren worden en waar walvissen paren.

Hoi monofeliz,

Bedankt voor je reacties!

Fijn !

Toch nog een vraag ( da natuur laat zich niet sturen)

Al we gaan naar ergens tussen Uvita en Drake Bay.

Hoelang is het rijden vanaf Limon (andere kant van CR)?

En, hoe groot is de kans dat we werkelijk de bultrugwasvissen spotten?
We zijn half maart daar.

Nogmaals alvast bedankt !

Gr, Henk

PS: zijn ze overigens niet te spotten in de buurt van Liberia?

Leuk om te lezen, wij hebben el mono feliz in onze reis gepland die we momenteel aan het samenstellen zijn.
De voorpret van informatie opdoen geeft een lekker lang vakantiegevoel, tot ziens dit jaar!

Dag Otto, ik zie in je ondertitel staan: **woonde ** van 2004-2017 in Costa Rica.
Woon je er nu niet meer, terug naar Nl?

Inderdaad, 14 november 2017 keer ik terug naar Nederland.

Zo, wat een verandering. Denk je dat je nog wel kunt wennen in ons land?
Want de door jou in het interview benoemde nadelen zijn er in de loop der jaren ook niet minder op geworden.

Dat klopt. Maar inmiddels ben ik de 65 gepasseerd en heb ik mijn hotel verkocht. Dan maak je weer een nieuwe balans op in je leven. Op de weegschaal leg je links de voordelen en rechts de nadelen. Bij mij sloeg de weegschaal lichtjes door naar Nederland. Belangrijk is voor mij mijn familie, kinderen en kleinkinderen en ook de veel betere en betaalbare gezondheidszorg in Nederland (belangrijk als je ouder wordt). Maar natuurlijk ga ik Costa Rica ook geweldig missen. Gelukkig vertrek er elke dag een vliegtuig vanaf Schiphol naar Costa Rica. Vandaag is een heugelijke dag, want KLM maakt zijn allereerste rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar San José. Dat is 10 uur vliegen met een moderne Dreamliner. [video=youtube_share;x97DuAw5VhY]klm - YouTube

Otto weet je nog, heerlijk op avontuur door de jungle met je gasten, inclusief de gevaarlijke fer der lance. Ik denk dat jij dit soort dingen mist.

Junglewalker

Natuurlijk ga ik dit missen!
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“kK59pNI75gc” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>