Een aantal vragen.

Hallo iedereen!

Ik heb een aantal vragen waarvan ik de antwoorden niet kan vinden op dit forum.

Ik heb sinds een tijdje een turkse vriend en ga in januari naar hem toe om onder andere zijn familie te bezoeken.
Mijn vriend wil graag dat ik bij hem blijf wonen. Hij heeft een woning in de buurt van Izmir, maar wil met mij verhuizen naar Bodrum.

Ik probeer nu de taal te leren zodat ik in ieder geval al het een en ander kan verstaan, wat is dat trouwens moeilijk die turkse taal :teeth:
Ik had gezien dat je een cursus kunt doen via het LOI, heeft iemand van jullie dat ooit gedaan? of hoe leer ik anders in vredesnaam die taal?

Moet ik als ik zijn ouders (streng gelovige moslims) ga ontmoeten nog ergens op letten?

Als ik daar ga wonen wil ik graag gaan werken.
Ik werk in de administratie. Mijn vriend heeft een verzekeringsbureau.
Wat is het gemiddelde loon in turkije? en kan je daar (als je samen werkt) een beetje goed van rond komen?

Hoe zit het verder als je een huis koopt? hypotheek? kijken ze naar inkomen daar? kan ik ook nog iets met mijn spaargeld wat ik hier gespaard heb?
Wat zijn ongeveer de vaste lasten?

Sorry voor alle vragen, ik ben graag goed voorbereid voordat ik zo een grote stap zet.

Natuurlijk heb ik er ook veel zin in! :cheer:
Ik vind turkije een prachtig land!

Alvast bedankt!
xxx

Mitsii allereerst welkom hier!!

Ik kan niet al jouw vragen beantwoorden maar wil wel proberen te beantwoorden waar ik wat van weet. Voor wat betreft het kopen van een huis, of het aanvragen van een hypotheek kijken ze zeker naar je inkomsten. Daarbij komt dat je als buitenlander maar 40% hypotheek krijgt van de waarde van de woning die je koopt. Ik weet niet hoe dat zit als jouw turkse vriend de hypotheek mocht aanvragen. Hij zal vast meer krijgen dan de 40%. Dus je kan zeker wat met jouw spaargeld, want je zal hoe dan ook wat moeten aanbetalen.
Voor wat betreft de vaste lasten die zijn in vergelijking met Nederland vrijwel nihil. Water, gas en licht kost vrijwel niets. Wel ben je verplicht een verzekering af te sluiten voor aardbevingen, maar ook dit zijn de kosten niet. Maar ik neem aan dat jouw askim je op dit gebied wijzer kan maken.

Wat werken betreft meen ik dat je de 1e 3 of 5 jaar niet mag werken, mits als jij bij jouw vriend gaat werken deze een werkvergunning aanvraagt. Je zou eens moeten googlen hierover, maar ik geloof dat dit niet echt goedkoop is.

De turkse taal vind ik ook inderdaad erg moeilijk en heb het eerst geprobeerd online, maar dit zet voor mij geen zoden aan de dijk. Zodoende dat ik sinds 2 maanden een cursus turks volg waar ik iedere week voor naar school moet, en ik moet zeggen dat dit bij mij beter werk ivm uitleg ed.

Succes!!!

Klopt wat angel zegt, werken gaat niet zomaar in Turkije en een werkvisum is moeilijk te regelen…

Als zijn ouders streng gelovig zijn zou ik vooral letten op je kleding. Ik weet niet wat jouw karakter is dus daarover kan ik niets zeggen. Jij bent dan wel geen moslima maar ik zou toch echt geen te diepe decolletes ofzo aan doen. Voor de rest moet je gewoon lekker jezelf blijven meid, ze zullen je vast wel aardig vinden. Wel moet je er op letten dat als ze streng gelovig zijn je waarschijnlijk niet met askim samen mag slapen en dat hij je amper gaat aanraken/kussen/…dit uit respect naar zijn ouders toe. Dit is hoogst normaal, dus je moet niet denken dat er iets mis is aan jou of je relatie :smiley:

En met je spaargeld zal je zowizo wel iets kunnen!

Succes en geniet er van!

hoi! :slight_smile:

Ik heb echt een hele berg vragen en vind het soms ook raar om alles aan hem te vragen :slight_smile:

Ben wel zenuwachtig voor de ontmoeting met zijn ouders. Hij heeft me al aangegeven dat zijn ouders hem liever zien met een moslima. Maar hij is flink eigenwijs en vind zijn relatie met mij blijkbaar belangrijker als de ‘goedkeuring’ van zijn ouders.
Toch wil hij graag dat ik hen ontmoet.
Ik ben helemaal niet van de korte rokjes of te diepe decolletes dus dat komt wel goed.
Qua karakter ben ik vrij rustig, zeker in het begin. daarintegen is askim echt sociaal/druk/misschien wel een beetje gek. lol2

Askim heeft gelukkig een eigen huis en hij gaf al aan dat ik gewoon bij hem kon wonen/slapen. dus dat zit wel goed.

Super bedankt voor jullie reactie’s.
xx :dag:

Hallo!

Wat ik heb gemerkt dat de beste manier is, voor mij in elk geval, om een andere taal te leren is door veel te doen! Ik heb Duits en Spaans geleerd door kinderboekjes te lezen, kinderfilms en programma’s te kijken en via een cdtje die ik ooit eens bij de Aldi supermarkt kocht (hihi! :p).

Succes met het ontmoeten van je askim ze ouders! Weet nog wel toen ik voor het eerst de ouders van mijn (ex)askim ontmoete! ik had me netjes aangekleed en had tips gekregen van turkse meisjes in Nederland :slight_smile: Had een leuk shirtje aan wat een beetje hoog was skinny jeans en een blazertje! Simpel en netjes haha :stuck_out_tongue:
Wat ik wel had was dat de vader afstandelijk was waar ik wel een beetje van schrok en me ongemakkelijk door voelde! hij had moeite met de keus van zijn zoon voor een westers meisje!
En ik weet niet hoe jou askim ze ouders zijn maar bij mij had me askim me verteld me voor te bereiden dat ik HEEL veel ging eten! (ik ontplofte bijna!!).

Succes met alles! :slight_smile: