Vanaf 7 oktober ga ik 9 weken vrijwilligerswerk doen in Ubud, Bali.
Hierna wil ik nog rondreizen door Thailand en Vietnam. Om deze reden was ik van plan om alleen een enkele reis te boeken.
Nu geven verschillende vliegmaatschappijen aan dat je niet altijd wordt toegelaten met een enkeltje. Hoe zit dit in Bali? Op de site van de ambassade lees ik dat je
voor een visum je ticket voor de heen en terugreis moet kunnen laten zien. Op google kan ik hier weinig over vinden.
Daarnaast adviseert activity international mij om een wijzigbaar 60 dagen toeristenvisum aan te vragen ( en daarbij niet zeggen dat ik vrijwilligerswerk doe).
Van anderen hoor ik dat je net zo goed het visum kunt regelen op het vliegveld in Denpasar.
Een visum wat je aan de grens koopt is 30 dagen geldig, en is eenmalig te verlengen tot maximaal 60 dagen. Jij wilt 9 weken gaan, dat is net wat langer. Je kan dus geen visum aan de grens aanvragen.
Blijft over een visum van 60 dagen. Dit is een toeristenvisum, wat je ter plekke kan verlengen met 30 dagen
… per keer tot maximaal een half jaar. Dit komt qua tijd voor jou het beste uit.
Dit visum is aan te vragen bij de ambassade in den Haag. Je moet een formulier invullen, pasfoto’s inleveren en een ticket overhandigen. Dat moet een outbound ticket zijn. Een ticket naar Nederland mag, een ticket naar Thailand ook. Zie de website van de ambassade.
Maar… Met een toeristenvisum mag je geen vrijwilligerswerk doen. Je riskeert een boete, en de toegang tot het land kan je ontzegd worden.
Officieel heb je een uitnodigingsbrief nodig van de organisatie waarvoor je vrijwilligerswerk doet. Dat kan activityinternational niet zijn, het moet een Indonesische organisatie zijn. Ik vind het slecht dat je zoveel bemiddelingsgeld moet betalen om illegaal te kunnen werken!
Dit gezegd hebbende: ik heb ook wel een illegaal vrijwilligerswerk gedaan in Indonesië. Het kan dus wel. Maar het is een risico!!!
Ik schrik hier wel van. Ik moet zeggen dat ik het apart vond dat ik niet moest zeggen dat ik vrijwiligerswerk ga doen maar er verder niet echt bij nagedacht. Activity international is een grote organisatie en staat verder goed bekend. Ik zal morgen contact met ze opnemen hierover.
Waar ik nu ook pas aan denk is dat wanneer ik een visum heb voor 60 dagen mijn retourticket natuurlijk ook binnen 60 dagen moet zijn. Deze kan dan wel gewijzigd worden als ik mijn visum ook verleng maar ik vind dit wel erg omslachtig. Daarnaast lees ik dat het verlengen van een 60 dagen visum in Indonesië alleen kan via een sponsor. Wat kan ik nu het beste doen?
Het vinden van een sponsor is geen probleem. Je kan een visumbureau je visum laten verlengen, zij regelen ook een sponsor. Kosten ter plekke ongeveer 550.000 rp.
Misschien vind je zelf wel een sponsor. Deze persoon is dan financieel en juridisch verantwoordelijkheid voor jou, verwacht niet dat iedereen zomaar staar te springen om je sponsor te zijn. Kosten zullen dan rond de 250.000 rp voor een verlenging liggen, plus twee ritjes naar de kantor imigrasi.
Ik las het verhaal van Hester maar naar mijn idee doen jullie erg omslachtig over Visa s . Als ik langer
wil blijven dan mn visa geldig is ?? Dan ga ik het land ff uit en dan weer erin ,nieuw visa halen aan de overkant van de grens en er weer in.
Nooit geen probleem gehad. Thailand>Cambodja …Vietnam> Thailand enzz,
Maria, je kan zeker de grens over gaan en dan krijg je inderdaad een nieuw visum. Je vergeet echter dat om van Bali naar de dichtsbijzijnde grens te komen dat je naar Singapore moet vliegen (is denk ik dichter bij dan noord Australie) en dat je dan meer geld en tijd kwijt bent dan wanneer je je visum laat verlengen.
vanuit Bali vlieg je goedkoper naar Kuala Lumpur +/- €30 dan naar singapore +/-€40.
Wel zien dat je op tijd boekt om een Promo ticket te hebben , gaat via internet .