Ecuador: allemaal oplichters en dieven!

Ecuador is een prachtig land, maar in de enkele weken dat ik er was ben ik meer oplichters en dieven tegengekomen dan in de andere 11 maanden in alle andere Latijns-Amerikaanse landen samen!

Het kan natuurlijk zijn dat ik gewoon pech heb gehad, maar de ervaringen van andere reizigers die ik er sprak doen me vermoeden dat buitenlanders oplichten en bestelen gewoon part of the culture is. Zelfs buitenstaanders die er niets mee te maken hebben maar er getuige van zijn zullen je nooit te hulp komen of waarschuwen…

enkele van de zaken die me nu te binnen schieten:

• geld wisselen aan de grens => geprogrammeerd rekenmachine dat valse uitkomst gaf
  • iets kopen in de winkel => zonder dat je het merkt scannen ze ook snel een prepaidkaart of pakje sigaretten (wie bekijkt nu zijn kasticket)
  • dief die mijn portefeuille uit mijn zak sneed, ik merkte het op en wanneer ik hem te pakken had, smeet hij de portefeuille ongezien in de goot langs de kant van de weg, zeker 20 mensen hadden dit wel gezien, maar niemand die iets zei tot uiteindelijk een oud vrouwtje me te hulp kwam!
  • tijdens busreis even uitstappen om luchtje te scheppen => toen ik terug kwam heel mijn handbagage overhoop gehaald. Al de anderen in de bus moeten dit gemerkt hebben, niemand die iets heeft opgebiecht!!!
  • toekomen op luchthaven in Galapagos. Terwijl ik mijn grote rugzak in orde maak staat mijn handbagage 1 meter naast me tegen de muur. Amper 5 seconden later probeert al iemand er mee weg te wandelen. ‘Dacht’ dat het de zijne was…
  • uitrusten op bankje in quito met kleine zak naast me =>oud vrouwtje komt langs ene kant iets aan me vragen, terwijl tegelijk iemand langs de andere kant probeert de zak mee te gritsen

Dit zijn de zaken die ik me nog kan herinneren, maar er waren er zeker veel meer. Deze pogingen zijn trouwens allen mislukt, maar ik kan me voorstellen dat de gelukte pogingen (zoals in de winkel) gewoon niet zouden opvallen. Ik had gewoon het voordeel dat ik al lang op pad was en dus ervaring met en voorbereid op dit soort oplichtingen en dieven.

Trouwens, nog enkele zaken die andere reizigers overkwam:

• Voetbal gaan kijken in stadium, je hand op het zakje van je videocamera houden om te vermijden dat het gepikt wordt. Plots spuiten ze met ketchup op je hoofd of nek en op het ogenblik dat je met je hand voelt, wordt de videocamera gestolen (de zak was reeds lang vakkundig opengesneden)
  • zelfde principe veel met rugzakken en handtassen
  • binnenkomen in je hotelkamer en de kuisvrouw zit tot haar schouder in je afgesloten bagage te grabbelen;

Politie komt zelfs niet opdagen wanneer je er achter vraagt, hotel eigenaars halen gewoon hun schouders op!

Dit wil niet zeggen dat ik geen super tijd heb beleefd in Ecuador, maar dan wel met andere reizigers en niet met de lokale bevolking!!!

Wij hebben toch echt andere verhalen, echt!!! helemaal!!! niets!!! gemerkt van dit soort zaken.
Wij zijn net 1 week terug.
Wij waren wel super voorzichtig en zeker als ouderen (wij zijn 70-ers) voel je je kwetsbaar maar dus niets!!
Nooit iets gemerkt van extra betalen, fouten met afrekeken, etc.
Mensen waren super vriendelijk, nooit voelden we ons onveilig.
Tja, een verklaring… maar de teneur van deze bijdrage onderstreep ik dus niet.

Haha, die van de rekenmachine heb ik ook gehad. Bij de grens van Colombia naar Ecuador. Wat je ook intoetste het resultaat was altijd 15 dollar. De wisselaar had een hele verklaring waarom er steeds hetzelfde bedrag uitkwam, iets met cijfertjes achter de komma. Ja, gekke Henkie. Dus met een mobiele telefoon nog eventjes uitgerekend voor zijn neus en toen kwam er ineens 19 dollar uit. Stond hij mooi voor lul voor de andere wisselmannetjes en gaf ons het correcte bedrag.

De overige ervaringen deel ik niet. Heb niet meer of minder last gehad van oplichtpraktijken in Ecuador in vergelijking met de omringende landen.

Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl