Ik kom net terug uit Guayaquil en mijn bagage is daar hevig gecontroleerd - ook na aankomst op Schiphol wordt je bagage door een aparte sluis met weer apparatuur en bewapende politielui achter tafels gecontroleerd.
Graag druk ik iedereen op het hart geen spullen mee te nemen voor iemand uit Ecuador voor iemand anders in Nederland. Ook is het wijs je bagage met een slot af te sluiten zodat niemand er stiekem wat in kan doen (met de hoop het er weer stiekem uit te kunnen halen)!
Is er iets gebeurd kortgeleden dat ze nu meer controleren? Ik moet zeggen dat ik beide keren hier geen ervaring mee heb gehad, mocht altijd doorlopen, maar het is idd erg belangrijk om geen spullen aan te nemen van anderen om mee te nemen, zelfs met cadeautjes die je mee krijgt, altijd goed checken voordat je ze in je tas stopt.
De Ecuatorianen die wel vaker reisden zeiden me dat deze intensieve controle idd. nieuw is en dat het een jaar geleden nog niet zo was. De douane haalde zelfs triomfantelijk mijn agenda uit een voorvak van mijn koffer: kennelijk had daar ook van alles in verstopt kunnen zitten. Ook met cadeautjes lijkt het me idd. dat je op moet passen, maar als je ze van mensen krijgt die je adres in Nederland niet hebben of niet precies weten wanneer je vliegtuig vertrekt, kan het haast niet mis gaan, lijkt me: niemand geeft natuurlijk zomaar een kilo of een ons van dit of dat cadeau zonder het vooruitzicht het in Nederland door te kunnen sluizen. Maar ja, als het zelfs al in een agenda kan zitten, dan bewijst dit wel weer dat je idd. erg moet oppassen! en koffer op slot volgens de Ecuatorianen!