Echte meisjes in de rimboe & Sinterklaas!

(origineel bericht op be-more.nl)

Echte meisjes in de rimboe & Sinterklaas!

Vorig weekend zijn we op zaterdagochtend heel vroeg naar Zomba plateau gegaan. Uiteraard was het de hele week supermooi weer, maar net als wij naar een berg gaan waar je een heel mooi uitzicht hebt, was het gruwelijk mistig. Na een paar uur trok de mist gelukkig op en konden we beginnen aan onze wandeling van 5 uur. De wandeling was een beetje te lang maar wel echt supergaaf. Onderaan de berg leek het net of we door een jungle liepen met kleine paadjes die amper paden waren. Onderweg zijn we langs watervallen gekomen en konden we onderweg bramen vers van de takken afplukken. Jumpend over stenen en boomstammen kreeg ik stiekem toch wel een expeditie robinson gevoel. Maar door onze slechte voorbereidingen (we liepen we in onze vrolijke jurkjes en op afgetrapte birkenstocks) leken we waarschijnlijk meer op echte meisjes in de jungle… Bovenaan de berg hadden we een heel vet uitzicht over de stad, helaas konden we niet heel ver kijken omdat het nog een beetje bewolkt was. Op de berg had ik helemaal niet het gevoel dat ik in Afrika was. Alles was erg groen en de bomen waren heel herkenbaar. Terug aangekomen in onze blokhut waar we op zelfgemaakt vuur water gingen koken voor de noedels hadden we helemaal het idee dat we op survivalkamp in de Ardennen waren. Veel verschillende werelden in 1 dag dus, en ´s avonds kwam er nog een bij. We gingen uit eten bij Sunbird, een hotel boven op de berg. Nou dat leek wel op één of ander luxe resort in een tropisch land. We zaten eerst buiten waar de apen gewoon los rondliepen. Het eten was echt superlekker, ze hadden er zelfs brood met zoute boter vooraf, ventilators en zeep op de wc, de lekkerste chocoladetaart van de wereld én tandenstokers met mintsmaak. Ja, na 5 weken Afrika besef je wel hoe verwend wij Europeanen eigenlijk zijn.
De volgende dag zouden we ´s morgens eigenlijk gaan douchen onder de watervallen. Maar het was weer erg mistig en niet heel warm waardoor we die douche helaas moesten skippen.
Als troost zijn we maar extra veel souvenirs in gaan slaan en heel lang gaan lunchen in Sunbird. Toen we terug naar Zomba gingen konden we geen normale taxi aankomen dus kregen we een ander soort lift aangeboden: in de laadbak van een truck. Nou die rit was echt 20x leuker dan een normale taxirit. We hobbelden met z’n allen over de steile weggetjes en haarspeldbochten met ondertussen een heel mooi uitzicht over de stad. Het was net een hele lange en goedkope achtbaanrit. Zo’n lift in de laadbak van een truck is hier heel normaal. Je ziet ze hier heel vaak langsrijden maar dan zitten ze helemaal volgepropt met Afrikanen, soms zo vol dat er zelfs mensen afvallen. Gelukkig hadden we tijdens onze rit genoeg ruimte en hebben wel alleen maar moeten lachen, dus tijd om bang te zijn was er niet.
Dinsdagmiddag zijn we naar een repetitie van traditionele dans van de Youth Club wezen kijken. Ze hebben aan het einde van de week een optreden voor de regering. 2 jongens zaten in het midden met ieder een djembe (dus opa, als het in Nederland niet lukt, kun je altijd in Afrika carrière maken met je djembe), daaromheen dansten jongens en meisjes op z´n Afrikaans, dus vooral weer lekker ritmisch met de heupen.
We worden wel steeds luier, lekker op z´n Afrikaans. Dat was vooral te merken toen ik bij de apotheek op de weegschaal moest staan voor de billharziapillen. Zelfs het vrouwtje van de apotheek schrok want ze zei dat ik mijn slippers maar uit moest doen omdat die misschien zwaar waren. Dat maakte dus ook weinig verschil dus toen trok ze maar de conclusie dat ik zware botten heb… Maar volgende week kunnen we weer hard aan de slag want dan kunnen we waarschijnlijk verder met het HIV/Aids testpunt en het organiseren van een zeskamp in onze afscheidsweek!
Gisteren zijn we met een groepje voor 1 nachtje naar Blantyre gegaan, een grote stad in de buurt. Blanyre is een heel moderne stad (voor Afrikaanse begrippen) waar we de hele dag een beetje hebben rondgelopen. Je kan goed merken dat de stad al wat moderner is omdat we niet de hele tijd aangekeken werden als ‘de blanken’, ook een keertje fijn! Na ’s avonds eerst gezellig wat gedronken te hebben in ons hostel gingen we naar the Blue Elephant, een kleine openluchtdiscotheek die 10 jaar bestond. Je kon ook daar goed merken dat de Afrikanen blanken gewend waren omdat ze gewoon gezellig deden en niet irritant. De sfeer zat er al snel goed in en werd alleen maar beter. Het was zo gezellig dat we na een tijdje naar boven keken en zagen dat het al licht begon te worden. Toen was het dus jammer genoeg tijd om terug te gaan naar ons hostel na een topavondje! In ons bedje bedachten we dat we er een dag van precies 24 uur op hadden zitten omdat we die ochtend ervoor om kwart over 5 ons bed uit werden geblazen door de Jezusmuziek van onze nieuwe buren op het project, halleluja!
Dus vandaag een rustig dagje gehad van uitslapen en terugreizen naar Zomba want Sinterklaas kwam naar Pakachere!! Met pepernoten, pannenkoeken, echte Sinterklaasliedjes op de achtergrond en heel veel kadootjes was het een gezellige ouderwetse Nederlandse dobbelavond in Afrika! En uiteraard ben ik heel blij met mijn gewonnen kadootjes: kerstslingers, een spiegel, een heupketting en een drinkbeker, allemaal erg nuttig! En als grote verrassing mochten we onze slipper nog zetten, dus dat wordt morgenvroeg rennen om te kijken wat Sinterklaas erin heeft gegooid ;)! Wel raar hoor, dat je overal mensen over Sinterklaas hoort en de Kerstmannen al in de winkels staan terwijl je in je hempje en slippers in de zon loopt. Maar het aftellen naar de Nederlandse kou is toch ook stiekem al een klein beetje begonnen, nog maar 16 daagjes en ook ik mag m’n winterjas weer uit de kast halen… dat lijkt op dit moment nog heel ver weg en is raar om voor te stellen!
En ook deze week nog een paar foto’s van de afgelopen weken!

Tu anana!

PS. Nog steeds bedankt voor alle reacties, ze blijven super om te lezen!!

(origineel bericht op be-more.nl)