Duurzaam duiken

Beste reizigers,

Voor mijn opleiding doe ik onderzoek naar duurzame duikreizen.

Mijn vraag is in hoeverre jullie op duurzaamheid letten tijdens jullie reizen? Kijken jullie naar of de bestemming iets aan de bescherming doet, of de duikscholen/ organisaties ter plaatse duurzaam zijn etc?
Hoe belangrijk is die voor jullie?

Hiermee zouden jullie mij heel erg helpen.
Bedankt!

Tja, als je moet vliegen ben je sowieso niet duurzaam bezig. En wanneer ik in het weekend naar Zeeland rijd om te duiken is dat ook niet duurzaam. Maarja, fietsen met een uitrusiting gaat vrij lastig. In dat opzicht ben ik niet duurzaam bezig.

Wat de resorts in Egypte betreft: een boot verbruikt veel diesel, kantduiken zijn duurzamer. Maar toch duik ik wel eens met een boot, gewoon omdat je dan ook op andere plekken kan komen.

Wat ik wel heel belangrijk vind (en wat makkelijk is om te verbeteren):

• hoe gaat een duikschool met afval om. wordt alles gewoon weggemikt naast het hotel, of probeert men het afval op een meer verantwoorde manier te verwerken
  • energie besparing: de AC heeft niet te loeien als mensen er niet zijn, en ook met spaarlampen valt te winnen. misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar toch.
  • stukje attitude naar duikers toe. sommige mensen kunnen (nog) niet duiken. neemt een duikschool moeite om mensen op hun gedrag aan te spreken en iets te leren, of mag ieder ongestraft door het koraal ploeteren. kijkend naar het belang van koraalriffen voor de biodiversiteit van de aarde, en de lage snelheid waarmee koraal kan herstellen, dan vind ik dat laatste een absoluut minpunt als een duikschool daar niks mee doet!!!

Hallo LaSanja,

Naar mijn idee is er sprake van duurzaamheid als er een gezond evenwicht is tussen ecologische, economische en sociale belangen.
Een duikschool is voor mij niet alleen ‘groen’ als er rekening wordt gehouden met de natuur, er clean up days worden georganiseerd of goede briefings aan snorkelaars en duikers wordt gegeven.
Wat ik ook belangrijk vind is of de duikschool zich houdt aan de regels welke er zijn m.b.t. het in dienst hebben van een bepaald percentage lokale duikinstructeurs en divemasters.
Om zo te voorkomen dat de eigen bevolking door gebrek aan werk andere wegen gaat zoeken om geld te verdienen. En bijvoorbeeld in de illegale visserij belandt…
Een deel van het jaar woon ik in Hurghada en ik volg de activiteiten van HEPCA (Hurghada Environmental Protection and Conservation Association)
en het CDWS (Chamber of Diving and watersport).
Ik was (en ben) me ongetwijfeld niet altijd bewust van mijn eigen gedrag en de mogelijke gevolgen maar ik probeer zo oplettend mogelijk te zijn.
En ja, ik kijk wel degelijk naar deze zaken als het gaat om het ‘in zee gaan’ met een duikschool.

Veel succes en plezier met je onderzoek en ik hoop je resultaten ooit te mogen lezen!

Groetjes
Pit:dag:

Hoi,

Misschien heb je dit al gedaan: je zou ook een topic over dit onderwerp kunnen starten op duikforum.nl of duikforum.be

groetjes
Pit:dag: