Duurtijd application

Hey,

Mijn vriend en ik hebben beiden begin februari (vanuit België) onze application voor een working holiday Canada ingediend. Het eerste deel van de procedure ging héél snel bij ons beiden en verliep volledig gelijklopend (cf. appliciation goed ontvangen - 1e selectieronde - oproep tot betaling - goede ontvangst betalingsbewijs).

Daarna ontving ikzelf in dezelfde week nog een bericht dat mijn application aanvaard is en ook werd goedgekeurd door de migratiedienst. (kleine vreugdesprong :slight_smile: )

Mijn vriend echter heeft sinds 19 februari niets meer gehoord over zijn application en dus beginnen we ons lichtjes zorgen te maken…

Iemand een idee hoe de procedure verloopt? Worden aanvragen alfabetisch behandeld, of is er een gender quota of … ?

Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!

groetjes!
Trui

Doorgaans worden aanvragen behandeld op basis van: wie het eerst komt, die het eerst maalt.
Wellicht duurt zijn ‘background check’ (kijken of hij een strafblad heeft in Canada) langer dan voor jou. Ik weet dat dit een punt is waarop ook vaak vertraging optreedt bij immigratie.

Soms heb je mazzel, soms heb je pech. :slight_smile:

1 like

Hoi,

Ik heb zo net via de email een bericht gehad dat mijn aanvraag goedgekeurd is. Jippie:) In het bericht staat verder o.a. dat ik zelf zorg moet dragen voor een goede zorgverzekering en de duur van mijn WHP (tot 1 maart 2013). Ik neem aan dat dit bericht mijn LOI is. Klopt dit? Voor Canada heb ik verder geen visum nodig had ik begrepen van de info op dit forum.
Groetjes, Padma

Klopt dat is je LOI en je hebt geen visum nodig verder.

Dank voor de info. Fijn dat ik geen visum nodig heb. EN hoe gaat het met jouw voorbereidingen of zit je al in Canada? Als je al in Canada zit, waar zit je en is het gelukt om een baan te vinden? Ik ga nu vanuit NL solliciteren. Op de LOI staat een expiry date. Moet ik voor deze datum terug zijn in Nederland. Succes met alles! Groetjes, Padma

Nederland en België vallen onder Visa Waiver Program, geen visum nodig dus. LOI is alleen een brief waarmee je je work permit kan afhalen. Die WHP work permit is ook geen visum, enkel een werkvergunning; die twee zijn hele verschillende zaken.

Meestal moet je de LOI binnen het jaar van aanvraag gebruiken (dus: in 2012). De werkvergunning is dan exact 12 maanden geldig vanaf de dag dat je 'm in handen krijgt (onafhankelijk van de LOI dus).

Je kan dus op 31-12-2012 nog de work permit afhalen, die is dan geldig tot 30-12-2013.

Dank je wel voor de info Jurjen. Iets heel anders: Ik heb mijn cv aangepast op basis van de tips die elders op dit forum zijn geplaatst. Ik zal deze straks op de Canadese website plaatsen van Monsterboard. Nu wil ik op zoek gaan naar werk vanuit NL. Kan jij misschien iets vertellen over hoe Canadese werkgevers staan tegenover mensen met een WHP? Ik sta open voor alle soort werk, heb jij misschien tips voor het vinden van werk?

Ik zou het liefste werk willen hebben voordat ik naar Canada vertrek, want ik ben echt geschrokken van de huurprijzen. In Kelowna bv (de op drie na duurste stad van Canada) kost een tweekamer appartement tussen de 800-1300 dollar per maand… Groetjes, Padma