Ik ga met mijn man op 4 augustus voor 2 weken naar Bali en verblijven in Candidasa.
We willen graag een aantal dagen duiken, wie heeft er leuke concrete tips of must sees?
We willen sowieso naar wrak Liberty in Tulamben, ik heb een aantal jaar terug daar gedoken toen ik mijn Padi haalde, maar mijn man was toen ziek en kon niet mee.
Ook zouden we graag naar manta point gaan en we zijn erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden om molamola’s te kunnen zien. Is er iemand die ze eens heeft gezien en is augustus een goede periode? Ik las ergens iets over veel stroming, is dat te doen, we hebben pas zo’n 12 duiken gehad.
Zijn er andere duikplekken die je gezien moet hebben (we blijven wel op Bali, dus geen Gili’s), wellicht ook ergens schildpadden te zien?
Jaren geleden ben ik op nusa lembongan geweest en heb daar prachtige schildpadden gezien en haaien.
Denk zelf dat het een prachtige duikplek is. Ook amed is ideaal voor te duiken en kun je met de boot naar een eilandje daar zijn diverse soorten beesten te zien waar onder de schildapadden . Mola molas zitten er wel maar naar mij weten is de stroming sept okt te sterk .
Hoop dat je er iets aan hebt.
Veel duikplezier
Panden Bai en de Gili’s voor de kust van Candidasa (Mimpang en Tepeking). Iets wat nog weinig bekendheid kent is de cruisepier in Pandan Bay. Een enorme lange kunstmatige pier is enkele jaren geleden aangelegd voor de ontvangst van cruiseschepen. Echter het is op z’n Indonesisch aangelegd. Geld opgestreken doof de bouwers, maat niet gekeken naar de operationele haalbaarheid. Het is te ondiep voor cruiseschepen om aan de pier aan te meten… De terminal en pier liggen er sindsdien verlaten bij.wat betreft duikgebied enorm mooi om tussen de steigerpilaren te duiken
Bij Tulamben (US Liberty) zwemt regelmatig enkele schildpadden.
Wat je zeker kunt overslaan is Manta point (nusa penida) Ik ben er al enkele keren geweest maar nog nooit een Manta gespot. Crystal Bay daarentegen zou ik daarentegen niet overslaan.
In Candidasa kan ik je Zen Dive aanbevelen. Kleine Duikschool met DM Jos de Groot. Hij kan je heel veel speciale plaatsen en zaken laten zien.