3 weken Bali, duiken, strand en cultuur, wie helpt mij?

Hallo,

Afgelopen september ben ik met mijn vriendin 3 weken in Thailand geweest en jawel, 3 weken slecht weer.
Een slechte start met het kennismaken met Azië. Om het nog een kans te geven, willen wij 3 weken richting Bali.

Na de trip in Thailand hebben we een aantal vereisten aan de trip:

• niet teveel reizen, wellicht 3 plekken voor de 3 weken
  • relaxte stranden, waar los van het strand ook nog iets te beleven is
  • duikmogelijkheden, na het halen van Padi Open water op Koh Tao
  • stukje cultuur met mooie fotografie mogelijkheden
  • last but not least, geen Lloret da Bali, op zoek naar een relaxt sfeertje zonder feestende massa om je heen

Ik heb gehoord dat Sanur, Ubud en Gili Islands hier goed aan voldoen, maar ik hoor graag jullie mening.
Verder is er iemand ervaren met Airbnb op Bali? In Thailand alles op de bonnefooi geboekt (wel in laagseizoen) via booking.com en dat ging prima. Weet alleen niet hoe dit op Bali werkt.
Thanks alvast voor je input!

Ubud en Sanur zijn het Lloret de Mar van Bali ,samen met Kuta en de dorpjes daaromheen.

Ik wil alleen over Bali oordelen, en woon zelf in Candidasa wat aan jouw eisen kan voldoen.

Ook in Amed kom je prima aanje trekken zoals je het hierboven beschrijft.

Alleen dat weer he…daar is geen peil op te trekken ,normaal is het nu nog regentijd ,maar sinds 2 weken het mooiste weer van de
regio…

Fijne vakantie Paulana vuurwerk

Op de bonnefooi kan prima. Handig is als je een indonesische simkaart neemt en ze een dag (misschien 2 a 3?) belt om plek. (dat deed ik tenminste) Ubud vind ik leuk en Sanur ook maar vergeet niet de kleinere dorpjes. Grotere plaatsen zoals Kuta, Legian, Seminyak vond ik vreselijk. Reizen tussen de plaatsen deed ik met de Perama Shuttlebus, heel handig en goedkoop.

Lembongan Island is heel leuk om te verblijven voor snorkelen en duiken. Ik zat in het Secret Garden Hotel van organisatie Big Fish. Heel leuk! Zij verzorgen ook de duikexcursies en eventuele cursussen. Ik was snorkelaar en mocht evengoed mee, heb gesnorkeld met hun bij Nusa Penida en ik heb tussen de Manta Rays gesnorkeld (reuze roggen) erg gaaf!

Bij Amed zat ik in het Rising Star Hotel recht achter het hotel (kiezelstrand) kon je al heel mooi snorkelen enzo.

1 like

Paulana: het weer is idd een moeilijk te bepalen factor, we hadden gewoon dikke pech in Thailand, dus nu hopen dat juli wel goed weer is in Bali.

printilingrid: Thanks, handige tips! Ga ik direct even noteren!

Wij bieden - buiten ons hotel in Amed - onze overige accommodaties op Bali ook via airbnb aan. Tot nu toe erg leuke gasten / reakties gehad. Onze vakantiehuizen zijn te vinden op:In Sanur - https://www.airbnb.com/rooms/549766 Noord Sanur - https://www.airbnb.com/rooms/1009561 Denpasar (dichtbij Sanur) - https://www.airbnb.com/rooms/548928 Als je (goed en leuk) wilt duiken op Bali, moet je zeker Amed in je planning opnemen, voor een dag of 5. Vanuit Amed ben je ook zo ( 15 - 20 minuten met auto of motor ) in Tulamben om daar te duiken bij het grote scheepswrak van de USS “Liberty”. Na verblijf in Amed kun je makkelijk met een snelle boot over naar de Gili’s, met de kortste overtocht op Bali - Gili’s van ca. 50 - 60 minuten.

Hoi ,

Gilli’s is mooi om te duiken maar als je niet van een feestje houd moet je niet naar trawangan gaan . al hoewel ik me daar zeer goed geamuzeerd heb en mooi gedoken heb .
In Bali zou je inderdaad op de uss liberty moeten duiken .
ik heb ook enkele mooie duiken gedaan in Padang bai .
maar de mooiste duiken op Bali doe je bij menjangan island (NW Bali ) ,heb daar gedoken bij Reef seen divers resort zeer goed klein duikcentrum .

Maar als je toch daar bent zou ik zeker overwegen om naar Labuan Bajo flores te gaan , dit is echt een schitterend duikgebied ( voor mij zelfs één vd beste , en heb meer dan 1500 duiken over heel de wereld gemaakt .
kijk eens op de webside van Divine Diver www.divinediving.info
ik hoop je nuttige info gegeven te hebben , als je nog meer vragen hebt over duiken in Indonesië , laat maar komen
Greetings jan

Hallo,

ik kom ook al jaren in bali en omstreken, maar op de bonnefooi in juli!!!
Zou het je niet aanraden, bv de gilli eilanden zitten bomvol plus als je er aan komt zonder hotel vragen ze het dubbele als wat je betaald van te voren.
In laagseizoen is dit wat beter te doen maar de gillis bij lombok is favoriet, ik persoonlijk vind gilli air het mooiste trawangan is over bevolkt en onvriendelijke mensen die ik in heel Indonesie nog niet had gezien.
Wat duikplekken betreft ja menjagan prachtig en natuurlijk flores maar moet je met vliegtuig verder boot vanaf bali is lang onderweg.

Veel plezier

Hoi ,

Inderdaad , voor Flores moet je de vlieger nemen maar voor +/- € 60 en ongeveer 1u45 vliegen ben je er .
En de speedboot zal +/- €50 zijn .

Greetings Jan

Wil je mooie stranden, relaxte sfeer, leuk eiland ga dan naar Nusa Lembognan! We zijn op Nusa Lembognan en Gili Trawangan geweest, beide prachtig maar ik zou zeker als je een wat ‘rustigere’ vakantie wil hebben qua reizen kiezen voor Nusa Lembognan. Vanaf Sanur ben je in een half uurtje met de fastboot op Lembognan.Qua kosten ook veel voordeliger. je kunt er leuke dingen ondernemen op het eiland, huur een scooter en maak prachtige tochten over het eiland en buureiland Ceningan. Je kunt er prachtig duiken, van de mensen die we ontmoet hebben zegt iedereen dat de onderwaterwereld bij Lembognan het allermooist is.
Veel plezier op Bali!

Hallo,
Zonde van dat slechte weer in Thailand. Maar welicht een overbodige tip, als je in een bepaalde periode gaat reizen, kijk dan waar het weer op dat moment naar jouw wens is. Wellicht kom je dan uit op een totaal andere bestemming. En wil je perse naar een bepaalde bestemming, dan moet je wellicht je reistijd aanpassen. Niet alle bestemmingen hebben het gehele jaar door ‘brochureweer’. Alhoewel het weer tegenwoordig soms erg raar kan doen is het wel slim naar de klimaattabellen te kijken voor je gaat boeken.

Beste Jan, ik vertrek binnen 3weken naar Bali. Heb ook al een beetje overal gedoken. Na lange tijd niet-duiken, heb ik vorig jaar terug gedoken in Thailand, was leuk terug onder water te zitten, maar voor de rest viel het wat tegen…
Flores is toch wel een eind van Bali, dus denk dat het wel tijdverlies is daar naartoe te trekken…en dat beter es apart te doen… Is 1ste maal Bali, en ga voor 20dagen, maar denk dat er wel genoeg te zien is en te beleven valt. Wat raad je me aan als beste duikplekken in Bali zelf ? Is er een plaats waar manta’s af en toe (of veel) te spotten zijn ? Groetjes,
Kathleen.

Beste, voor de vlieger moet je ook naar Denpasar…tijd… Van waaruit kan je de speedboot nemen ? Grtz. Kathleen.

Hoi Kathleen ,

grootste kans om Manta’s te zien op Bali is Manta Point op Nusa Penida , nu denk ik wel dat je er van Sanur uit ook zal geraken . beste periode om Manta hier te zien is oktober .
Ik heb zeer mooie duiken gemaakt aan Menjangan island , maar padang bay is ook zeer mooi en the uss liberty in tulamben is ook mooi .

Vanuit Bali is Flores ( Labaun Bajo ) maar 1u a 1u30 vliegen en de vluchten kosten +/- 120€ heen en terug

je kan altijd eens contact opnemen met Greet of Olivier van BEYOND SCUBA Bali Beligisch , zij hebben over het algemeen goede prijzen om te duiken over heel Bali .

Greetings Jan

Helaas heb ik zelf met ‘pas’ 600 duiken op de teller nog lang niet overal gedoken… Ik heb in de loop der jaren wel de nodige duiken in Indonesie gemaakt, dus hier mijn ervaring.

Mijn favoriet op Bali is Amed. Hier ben ik vorig jaar geweest, en ik wil komend jaar weer bij Amed gaan duiken. De reden waarom ik Amed op één zet is de diversiteit van duikstekken zonder ver te hoeven rijden. Bij Amed kun je kunstmatige reefs beduiken, het Japanese wreck, en Tulamben met het USS Liberty Wreck ligt op nog geen half uur rijden. Ook Seraya is mooi voor muckdiving. Voor groot wild moet je bij Amed niet echt zijn, al heb ik er wel verschillende white tips sharks gezien. Niet onbelangrijk: Amed zeld is ook een leuk dorp om te verblijven.

Een aantal jaar geleden (in 2009) heb ik Tulamben als uitvalsbasis gekozen, maar ik vind dat Tulamben te veel is dichtgebouwd: de tuinen van de resorts zijn met muurtjes afgescheiden van het strand.

Het noorden van Bali is ook mooi, met name Menjagan staat bekend om zijn mooie koralen. Secret bay bij Gilimanuk is mooi voor muckdiving net als Puri Jati bij Lovina. Prijzen liggen in het noorden wel een stukje hoger, wat logisch is wanneer je bedenkt dat de afstanden tot de duikstekken verder zijn.

Bij Padangbai en Nusa Penida heb ik slechts een paar duiken gemaakt, en wat ik er van gezien heb vind ik het minder mooi/gevarieerd dan de plekken hierboven.

Mijn mooiste duikgebied in Indonesie is overigens Alor. Veel ongerepter dan Flores!

Bij deze wat reisverslagen (inclusief duiken) van Bali:

Thanks !! :wink: