Duiken op Gili Air

In april gaan wij naar Indonesie. Naast een reis over java bij trein (van Bandung naar Yogyakarta), een aantal dagen Ubud, een rondreis over Bali, willen we ook gaan duiken.

Nu heb ik wat vragen en wellicht hebben jullie nog tips:

  • Heeft iemand van jullie wel eens gedoken op Gili Air? (de Gili-eilanden tussen Bali en Lombok) Hoe was jullie ervaring met de duikschool daar?
  • Heeft iemand een tip voor een hut om te slapen op het strand van Gili Air (vind namelijk wel veel bungalows/hutten die op 100 meter van 't strand staan, maar nog geen enkele die er daadwerkelijk op staat)
  • Wie is er wel eens naar het National Park van Bali geweest (noordwestelijke deel) en was dit de moeite? Hoe ver is dit reizen vanaf Ubud?
  • Wie heeft er nog tips om te doen buiten Ubud op Bali?
  • Wie heeft er nog tips om te zien rondom Bandung/Bogor, Yogyakarta?

Veel vragen, maar ik ben dan ook zeer blij met al jullie antwoorden!

Hoi Marc3030,

Leuk dat je naar Indonesië gaat en zo te horen staat je een zeer gevarieerde reis te wachten. Over duikscholen op Gili Air kan ik je helaas niet zoveel vertellen. Zelf heb ik op Gili Trawangan gezeten, waar je verschillende duikscholen hebt. Veel zijn erg westers en goed onderhouden, plus, niet onbelangrijk, voorzien van PADI embleem. Google maar eens Duiken Gili Trawangan en je zult een idee krijgen van het aanbod.

Zelf ben ik lange tijd in Ubud geweest en het voordeel daarvan is, is dat het behoorlijk centraal is en alles ligt vrij dicht in de buurt. Dingen die je niet moet missen: Tanah Lot, eten op het strand van Jimbaran, wandeling door de rijstvelden in Ubud… Er zijn nog veel meer leuke dingen te doen, dus ga zelf op zoek naar een reisbureautje ofzo als je daar bent. Het noord-westelijke deel van Bali is inderdaad natuurgebied en ik ben daar geweest om te snorkelen (ik verbleef toen in Lovina). Heel veel gezien en toen vrij rustig, dus absoluut een aanrader. Het park op het eiland zelf ben ik niet geweest.

Tips voor Bandung of Yogya… Als je in Yogya zit moet je hoe dan ook dichtbij Jalan Malioboro zitten. Daar is het altijd gezellig 's avonds met veel eetgelegenheden, muziek en winkeltjes. Aan de Jl. Malioboro zit ook het toeristenkantoor, ga daar eens heen voor een kaart en informatie. In Yogyakarta en omgeving is zo ongelofelijk veel te zien, dat je er echt niet hoeft te vervelen. Je hebt de Borobodur, Prambanan (dansvoorstelling 's avonds bij Prambanan is eccht een aanrader), Dieng plateau (dit uitstapje is het waard voor de rit). Je kan zelfs naar het strand etc.
No worries, je gaat zeker een leuke tijd hebben! Veel plezier!

Een duikschool waarover ik zeer tevreden ben is Dreamdivers, hoofdkantoor zit in Senggigi en hebben tevens een duikclub/school op Gili Air.

Volgens mij is het hoofdkantoor niet in Sengigi (waar wel een vestiging is), maar op Gili Trawangan. Daar is nl ook het zwembad wat voor lessituaties gebruikt wordt.

Hoe dan ook: prima duikschool!

Sinds jaar en dag zit het hoofdkantoor in Senggigi, waar zij ook les geven in de verschillende zwembaden.

Hallo Marc,
Ben in april 2009 op Gili air geweest echt geweldig ik heb daar niet gedoken maar heb wel gebruik gemaakt van het Bleu Marlin Dive Centre ( www.diveindo.com) voor snorkelspullen ze hebben meertalige begeleiding vriendelijk personeel. Ook een mooi eiland waar veel te zien is tijdens het snorkelen w.o. zeeschilpadden en een bont gezelschap vissen, het koraal is herstellende.
Wij verbleven in de bungalows van Gusung Indah, de voorste bungalows staan dichtbij het strand de andere iets verder maar binnen enkele minuten lopen. Leuk barretje en zitjes aan het strand.
Wat Ubud betreft aan de jalan Monkey Forest Road heb je restaurant Three Monkeys een aanrader evenals het Neka Art museum aan de jl Raja Sanggingan waar echt prachtige kunst te zien is. Er tegenover eet je de lekkerste spareribs bij Naughty Nuri’s.
Het Dieng plateau maakte niet zo’n geweldige indruk op me, wel de IJen en Bromo vulkaan.
Veel plezier en geniet vooral Graatje

De allereerste keer dat ik op een van de Gili’s kwam was in 1999 dat was op Gili Meno ongerept was het al lang niet meer, maar het was rustig, elektriciteit viel geregeld uit en ‘s avonds aten we verse vis of groenten. De manier om op de Gili’s te komen was via Bangsal, wat toen al in handen was van de plaatselijke maffia. Om in Bangsal te komen pakte je een Bemo, regelde je een taxi, of voor de minder avontuurlijke onder ons liet je het regelen door een reisbureautje in Sengiggi. In Bangsal aangekomen zette je je blik op oneindig, iedereen negerend die riep dat je alleen bij hem een ticket naar de Gili’s kon kopen, je had immers op Bali (Veelal van jaloerse Balinezen, die alles in werk stellen om het toerisme op Lombok in een kwaad daglicht te stellen) gehoord hoe de werkwijze van de plaatselijke maffia was, en liep naar een klein kantoortje langs het strand waar je dan het ticket naar het eiland van je keuze kocht.
Eenmaal op Gili Meno waande je je in een paradijs, mooie stranden en het snorkelen was geweldig, vissen, schildpadden en als je geluk had kon langs de rand van het koraal haaien zien.

1,5 jaar later ben ik met een stel vrienden van Java naar Lombok gereden, we hebben toen Gili Trawangan aangedaan, Het ongerepte vond ik hier niet terug, in plaats daarvan vond ik stukken strand, zee-egel vrijgemaakt waar toeristen zonder te kijken met hun voeten het koraal kapot konden trappen. Voor het koraal dat was al aangetast was door El-Nino, het vissen met dynamiet en kapotgevaren door boten vol met toeristen, was dit zowat de genadeslag. Deze ellende aanschouwend en bovendien was Gili Trawangan overstelpt door wannabe bekpekkers, het volk waar ik met een grote boog omheen loop, hebben wij ’s avonds de boot terug gepakt naar Bangsal.

Toen we 2 jaar later van Java via Bali naar Flores waren gevlogen om overland via Sumbawa en Lombok terug naar Java te reizen zijn we toch nog eens op de Gili’s beland. Mijn vrouw was ondertussen 4 maanden zwanger en we wisten dat het daardoor wel een poosje zou duren voordat we weer op reis zouden kunnen gaan. We zouden daarom onze vakantie afsluiten met een aantal dagen relaxen op Lombok voordat we terug gingen naar de drukte van Java. We zijn uiteindelijk op Gili Air belandt, Natuurlijk via Bangsal waar de plaatselijke maffia nog steeds de scepter zwaaide. Maar deze Maffia bleken ook gewoon mensen te zijn, die op de welbekende Indonesische wijze geld proberen te verdienen en wat helemaal niet anders zijn blijkt wat hun Balinese collega’s op Bali presenteren, zeuren, zeuren, zeuren en zielig doen, intimiderend komt het allang niet meer over na 3 jaar Indonesië maar is eerder lachwekkend.

Eenmaal op Gili Air aangekomen hebben we ons laten afzetten bij Coconut Cottages waar toen je al zo’n Rp 120.000 voor moest betalen, alles om de vogelverschrikkers die zichzelf bekpekker noemt te ontlopen. Hier was het lekker rustig, op zo’n 100 meter van het strand tussen de klapperbomen waande je eigen toch een beetje in paradijs. Terwijl mijn vrouw een boekje aan het lezen was, ging ik snorkelen, het was hier mooier en veel minder ontwikkeld voor toerisme dan op Gili Trawangan. Maar toch, als je goed oplette zag je dat het koraal hier veel te lijden had gehad onder het toerisme en de viskunsten van de lokale bevolking. Tijdens het “verplichte” rondje om het eiland zag je op de stranden toch al veel dood koraal liggen, (veel meer dan 3 jaar geleden op Gili Meno) maar ook ontzettend veel plastic troep langs het bebouwde deel van Gili Air. De paar dagen die wij toen op Gili Air hadden doorgebracht waren niet slecht, de paar verdwaalde bekpekkers bleven niet lang hier, omdat op Gili Air niet veel te doen was en ze niet wisten hoe snel ze hun spullen in moesten pakken om naar Trawangan te reizen. Ook hier hebben we veel vis gegeten op tafel en stoeltjes op het strand, al met al een afsluiting om op terug te kijken.
(al was het duiken en snorkelen niet te vergelijken met wat we op Flores en Sumbawa hebben gedaan)

December 2009, onze zoon is bijna 7, genoeg van het rondreizen per bus, motor, trein en vliegtuig, langs natuurparken, vulkanen, oude gebouwen en familiebezoek heeft hij ons overgehaald om ook eens een paar dagen op een “echt strand” te verblijven, de keus viel op Gili Air want dat hij in onze oude fotoboeken gezien. Erg benieuwd wat we nog zouden herkennen, hebben we een ticket, Yogya, Surabaya, Mataram geboekt met Lion Air en via Sengiggi en Bangsal hebben we onze sentimentel journey ondernomen richting Gili Air.
Eenmaal aangekomen op Gili Air lieten we ons wederom afzetten bij Coconut Cottages waar de prijs ondertussen gestegen was van Rp. 120000 naar Rp. 350000 (inclusief extra bed voor onze zoon) en wat destijds in 2002 een pas aangelegde tuin was ondertussen een volwaardige tuin geworden. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt gingen we snorkelen, het mooie koraal wat in 2002 nog bijna tot aan het strand groeide was nu een dode grijze boel geworden, maar begon nu zowat 100 meter uit de kust, waar inderdaad nog mooie stukken koraal te zien waren, maar er was ook ontzettend veel was afgebroken en aan het afsterven. Mooie kleurige kleine visjes en een enkele schildpad zagen we voorbijkomen, maar de grotere soorten vis waren verdwenen over de haaien nog maar te zwijgen.

’s Avonds tijdens het eten nog een verrassing, de tafeltjes en stoeltjes op het strand waren verdwenen, er was niet genoeg strand meer, het strand was namelijk aan het verdwijnen. Tijdens harde wind blijkt het water tot aan de terrassen van de eetstalletjes te komen, waardoor de mensen al eens hun terras landinwaarts hebben moeten verplaatsen. Nadat ik dat te weten kwam herinnerde ik mij ook opeens dat er 7 jaar geleden een weg op het strand liep, maw tussen de restaurantjes en het water, maar dit weggetje was verdwenen.

De volgende dag tijdens het de wandeling rond het eiland kwamen we langs een koraal kerkhof.

Om terug te komen op bovenstaand citaat:

Ik kan me best voorstellen dat als je voor de eerste keer op de gili’s komt dat je het daar geweldig vindt maar om te beweren dat het koraal herstellende is, vind ik een opmerking die in zijn geheel niet klopt en misleidend is voor de toekomstige Gili Air bezoeker. Na mijn mening moet je toch een aantal maal op de Gili’s zijn geweest, om hierover te kunnen oordelen. In mijn ogen, en van wat ik heb gezien in de laatste 10 jaar, is het koraal aan het afsterven, zelfs het strand aan de oostkant is aan het verdwijnen. De Indonesische bevolking zal veel moeite moeten doen om het koraal zoals het nu is in stand te houden. Iets wat ik nog niet zo snel zie gebeuren.

Gelukkig zijn er aan de westkant van het eiland nog mooie gedeeltes, maar hier staat dan ook (nog) geen hotel, en zie je geen mensen in het water.

Eerlijk is eerlijk onze zoon heeft hier de tijd van zijn leven gehad, lekker zwemmen, zonnen, boekje gelezen, heeft zich vermaakt met zijn Nintendo. Maar de kans dat we hier terugkomen is nihil. Ik heb altijd al een hekel aan het soort toeristen dat je op deze locaties tegenkomt, mislukte bekpekkers, van die lui die voor een paar centen op de eerste rang wil zitten, maar nu er ook al om 12 uur ’s middags bezopen Russen op de Gili’s zitten is het voor ons een afgesloten hoofdstuk.
Bovendien hoeft de verwende bekpekker geen moeite meer te doen, want volgens mij is de meest gestelde vraag over de Gili’s hier op het forum hoe duur de Gilicat is van Bali naar Gili Trawangan, zodat het plezier en spanning van het reizen op eigen houtje compleet wegvalt. Maar dat schijnt voor de meeste toeristen hier op het forum, (waarschijnlijk van die wannabe bekpekkers) niet het doel te zijn, bang als ze zijn voor contact met de Indonesische bevolking.

Hi Mas,

met de schapen in de kudde.

Hi Pak Serikambelo,

Ik hoef jou niet te vertellen dat de directie van de verschillende fora liever antwoorden krijgen van mensen die met oogkleppen door Indonesië wandelen, dan de antwoorden van mensen die met verwondering, nieuwsgierigheid en die tevens met een beetje zelfinitiatief en logisch nadenken door Indonesië hebben gereisd. Dat deze mensen dan met een meer kritische blik naar Indonesië kijken en deze dan verwoorden in hun reacties is dan niet meer dan logisch.
Maar meer en meer blijkt dat een kritische houding op de diverse fora niet gewaardeerd word, bang dat ze zijn dat forumbezoekers weglopen waardoor ze reclame inkomsten dreigen mis te lopen, want daar draait het toch om bij de verschillende fora, uang, duit of zoals ze in Nederland zeggen geld, commercie voor alles.
Dit zie je bijvoorbeeld heel sterk terug op het welbekende Indahnesia forum, dat soms wel lijkt op een dictatuur en waar een heel klein sprongentje naar links of rechts bestraft wordt met een ban. Wat dat betreft mogen wij hier op het WereldWijzerForum nog in onze handjes knijpen, want Ketut is op zich geen slecht moderator, maar hij zal zich ook moeten schikken naar de wensen en grillen van de WereldWijzerForum directie.

Ik persoonlijk heb liever advies van mensen die vertellen uit eigen ervaring, dan van mensen die hun ervaring hebben opgedaan vanuit reisboekjes en/of internet. Het liefst heb ik antwoorden verpakt in een reisverhaaltje, zodat je een inzicht krijgt in wat je te wachten staat, dat deze antwoorden niet stroken met het plaatje dat de meeste mensen voorgeschoteld wordt zoals beschreven in de diverse reisgidsen van bijvoorbeeld: De Boer en Wendel, Djoser, Baobab, Neckermann interesseert me weinig. In deze gidsen wordt de Indonesische bevolking beschreven als de vriendelijkste mens op aarde, waar je hele dagen lekker kan eten, en waar de zon hele dagen schijnt, iets wat in werkelijkheid helemaal niet zo blijkt te zijn. Netzomin als in Nederland iedereen op klompen loopt, de molens een hele dag draaien en iedereen tulpen in zijn tuin heeft staan.

In 2000 was het nog de bedoeling dat ik mij, na de opleiding Bahasa Indonesie in Yogya, op Lombok ging vestigen, Sponsor en kans op werk lagen toen binnen handbereik. Maar door spanningen die destijds heerste tussen de Moslims en Christen is het allemaal anders gelopen. Diverse kerken en moskeen zijn toen afgebrand en het toerisme liep gigantisch terug en hoe je het ook draait of keert daar moest toch mijn geld vandaan komen. Later toen het toerisme langzamerhand weer aantrok op Lombok en ik mijn stekje had gevonden in de buurt van Yogya had ik geen behoefte om mij nog op Lombok te vestigen.

Toch ben ik nog vaak op Lombok geweest, met Senggigi of Mataram als begin of einde van onze reis naar het oosten, De eerste vliegreis van onze zoon, hij kon net lopen (je zou het toen eigenlijk meer waggelen noemen) was de toen nog rechtstreekse vlucht van Yogya-Mataram met Garuda. Een paar dagen in Senggigi en waar hij tussen ons in op de motor, onverantwoordelijk als wij zijn, het eiland heeft verkend.

Ik kan genoeg over Lombok vertellen, maar heb er weinig behoefte aan, op mijn ervaringen zit de toekomstige reizigers vaak niet te wachten, horen en lezen toch alleen maar wat ze willen, want dromen mogen niet verstoord worden. Maar zo zit ik niet in elkaar, schop liever deze droom aan stukken, zodat de toekomstige reiziger met een veel realistischer kijk zijn reis naar Indonesië kan aanvangen. Tevens zou ik willen dat de toekomstige Indonesië reiziger eens verder kijkt dan zijn hotel met mooi aangelegde tuin. Want veel te vaak gebruiken de toeristen het hotel met mooi aangelegde tuin als referentie hoe Indonesië er uitziet. De oplettende lezer zal het daarom zijn opgevallen dat ik bijna nooit reageer op vragen maar op antwoorden van vragen, die hier op het forum vaak onvolledig zijn, of compleet uit de duim zijn gezogen zoals de reactie van Graatje die beweerd dat het koraal op Gili Air herstellende is.

Mvg

Butoijo.

Mas Butoijo, je moet juist meer over Lombok vertellen.
Dat kun je hier doen

Inderdaad misschien wat naief mijn opmerking over herstellend koraal, ik ging af op de info van iemand die beweerde daar al jaren duikles te geven.
Hij vertelde me over een systeem met electro-impulsen die de groei vh koraal positief beinvloeden.
Ik kan geen vergelijk maken aangezien het mijn eerste keer was , ik heb er echter wel genoten van het ronddobberen in het water en de droom in een tropisch paradijs te verkeren. En dat er elders nog mooiere plekjes zijn in Indonesie geloof ik graag en hoop ik in de toekomst nog zeker te ontdekken. En dat doorgewinterde reizigers een kritische blik houden op dergelijke fora is alleen maar toe te juichen.