system
9 maart 2012 om 13:10
9
Hoi Stefan,
Een leuk hotel op Gili Air vind ik Coconut Cottages
Natuurlijk hebben Yeni en consorten wel gelijk met hun opmerkingen, want als je rechtsboven in het kadertje van zoeken “Gili Air” zou typen krijg je, ik weet niet hoeveel, links over dat eiland.
Bjvoorbeeld onderstaand stukje wat ik een jaar of 2 al eens heb geschreven over Gili Air en Coconut Cottages:
Deze hele discussie kun je lezen in het draadje Duiken op Gili Air
Eenmaal op Gili Air aangekomen hebben we ons laten afzetten bij Coconut Cottages waar je toen al zo’n Rp 120.000 voor moest betalen, alles om de vogelverschrikkers die zichzelf bekpekker noemt te ontlopen. Hier was het lekker rustig, op zo’n 100 meter van het strand tussen de klapperbomen waande je eigen toch een beetje in paradijs. Terwijl mijn vrouw een boekje aan het lezen was, ging ik snorkelen, het was hier mooier en veel minder ontwikkeld voor toerisme dan op Gili Trawangan. Maar toch, als je goed oplette zag je dat het koraal hier veel te lijden had gehad onder het toerisme en de viskunsten van de lokale bevolking. Tijdens het “verplichte” rondje om het eiland zag je op de stranden toch al veel dood koraal liggen, (veel meer dan 3 jaar geleden op Gili Meno) maar ook ontzettend veel plastic troep langs het bebouwde deel van Gili Air. De paar dagen die wij toen op Gili Air hadden doorgebracht waren niet slecht, de paar verdwaalde bekpekkers bleven niet lang hier, omdat op Gili Air niet veel te doen was en ze niet wisten hoe snel ze hun spullen in moesten pakken om naar Trawangan te reizen. Ook hier hebben we veel vis gegeten op tafel en stoeltjes op het strand, al met al een afsluiting om op terug te kijken.
(al was het duiken en snorkelen niet te vergelijken met wat we op Flores en Sumbawa hebben gedaan)
December 2009, onze zoon is bijna 7, genoeg van het rondreizen per bus, motor, trein en vliegtuig, langs natuurparken, vulkanen, oude gebouwen en familiebezoek heeft hij ons overgehaald om ook eens een paar dagen op een “echt strand” te verblijven, de keus viel op Gili Air want dat hij in onze oude fotoboeken gezien. Erg benieuwd wat we nog zouden herkennen, hebben we een ticket, Yogya, Surabaya, Mataram geboekt met Lion Air en via Sengiggi en Bangsal hebben we onze sentimentel journey ondernomen richting Gili Air.
Eenmaal aangekomen op Gili Air lieten we ons wederom afzetten bij Coconut Cottages waar de prijs ondertussen gestegen was van Rp. 120000 naar Rp. 350000 (inclusief extra bed voor onze zoon) en wat destijds in 2002 een pas aangelegde tuin was ondertussen een volwaardige tuin geworden. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt gingen we snorkelen, het mooie koraal wat in 2002 nog bijna tot aan het strand groeide was nu een dode grijze boel geworden, maar begon nu zowat 100 meter uit de kust, waar inderdaad nog mooie stukken koraal te zien waren, maar er was ook ontzettend veel was afgebroken en aan het afsterven. Mooie kleurige kleine visjes en een enkele schildpad zagen we voorbijkomen, maar de grotere soorten vis waren verdwenen over de haaien nog maar te zwijgen.
1 like