Ik plaats mijn bericht ook nog hier, omdat het toch wel heel erg Bali is! ::
In april gaan wij naar Indonesie. Naast een reis over java bij trein (van Bandung naar Yogyakarta), een aantal dagen Ubud, een rondreis over Bali, willen we ook gaan duiken.
Nu heb ik wat vragen en wellicht hebben jullie nog tips:
Heeft iemand van jullie wel eens gedoken op Gili Air? (de Gili-eilanden tussen Bali en Lombok) Hoe was jullie ervaring met de duikschool daar?
Heeft iemand een tip voor een hut om te slapen op het strand van Gili Air (vind namelijk wel veel bungalows/hutten die op 100 meter van 't strand staan, maar nog geen enkele die er daadwerkelijk op staat)
Wie is er wel eens naar het National Park van Bali geweest (noordwestelijke deel) en was dit de moeite? Hoe ver is dit reizen vanaf Ubud?
Wie heeft er nog tips om te doen buiten Ubud op Bali?
Wie heeft er nog tips om te zien rondom Bandung/Bogor, Yogyakarta?
Veel vragen, maar ik ben dan ook zeer blij met al jullie antwoorden!
Ik heb gedoken bij de Gili’s. In principe maakt het niet uit op welk eiland je zit, de duiksite liggen nl om de 3 eilanden heen en worden allemaal vanuit elk eiland (en ook vanuit Sengigi) bezocht. Persoonlijk ben ik zeer te spreken over Dream Divers, deze opereren vanuit Gili Trawangan en vanuit Sengigi. Maar als gezegd, ook vanuit Gili Air kan je met hun duiken.
Voor zover ik weer is er geen accomodatie die daadwerkelijk OP het strand ligt, maar ik ken Gili Air niet heel goed, dus mss vergis ik me.
Wat betreft een bezoek aan het NP: ik ken het als duikgebied, maar ik ben nooit echt in het ‘landdeel’ van het park geweest. Er zijn geen tourist offices die trips naar het park aanbieden, maar wanneer je een auto huurt 9met chauffeur) kun je uiteraard op eigen gelegenheid het park verkennen. Met het openbare vervoer is het niet te bereiken.
Ook ik ben wel tevreden over Dreamdivers, op Gili Air is er inderdaad geen hotel op het strand, maar dat de hotels allemaal 100 meter van het strand staan is onzin, er zijn er die direct toegang hebben tot het strand, er loopt wel een padje tussen. Het beste is als je aankomt op het eiland een cidomo (paard en kar) aan te houden en je laat rondrijden totdat je een hotel tegenkomt wat je bevalt.
ik weet niets van duiken ben wel op Gili Air geweest, ontzettend leuk.
Het Nationale Park West Barat, Taman Nasional Bali Barat kun je onder leiding van een gids bezoeken.
Hoofdkantoor in Cekik, Gilimanuk
Jembrana.
Ook kun je in Denpasar bij het ministerie van landbouw toegangskaarten kopen.
Er is nog een schitterende botanische tuin in Bedugul.
Kebun Raya Eka Karya
Candikung, Bedugul,Tabanan
gr.emcee
Jeetje, bedankt dat jullie zo snel hebben gereageerd!
Ik wilde in eerste instantie naar Gili Meno gaan, daar kun je zo prachtig op het strand slapen. Alleen volgens mij is er geen duikschool daar (ik moet mijn PADI nog halen) en 's avonds niet heel veel te doen. Ik hoef niet veel te hebben, zeker niet al die grote feesten, maar een leuke bar vind ik wel prettig. De Botanische Tuin is een goed idee, Emcee, ben jij zelf ook in het National Park geweest? Is het de moeite waard?
in Bedugul ben ik geweest, zijn zelfs nog een keer teruggegaan omdat het er zo schitterend was, heel veel orchideën, en heel veel vogels, Nasional Bali Barat waren we een keer op weg en vlakbij Gilimanuk en een of ander dorp Negara werd ons verteld over een uniek schilpadden hospitaal, daar moesten we nauurlijk naar toe, was ook leuk.en geen tijd meer om naar het park tegaan, we waren zowiezo verkeerd bezig want op een dag heen en weer is het niet te doen, he kunt het beste in Gilimanuk een overnachting boeken.
veel plezier
emcee
Ubud is een leuk stadje, maar overdag zeer druk en heel veel verkeer, omdat er van het gehele eiland dagelijks toeristenbusjes hier naar toekomen voor de cultuur, kunst,galerieen, markten enz.
Huur een brommertje (of fiets), spotgoedkoop, en verlaat Ubud, dan zie je het echte Bali. Op de site van “Actief in de Tropen” vind je heel veel mooie routes, dwars door kampungs, mooie sawah’s en ravijnen.
Buiten Ubud vind je heel veel ambachtslieden en kunstenaars, waar je geen toeristenprijzen betaalt.
Hans
Hotel is nogal een groot woord-losmen wat beter-mogen gewoon niet op de pantai=beach staan. met eb/vloed kan de breedte van het strand ook nogal varieren.
en ff doordenken: als die hoge vloed of nieuwe tsunami nou eens komt?
Gili Meno is ontzettend aan te raden, ben er afgelopen zomer 2 weken geweest en ik ga deze zomer terug voor een maand.
Er is zeker wel een duikschool: Blue Marlin Dive… Erg leuke en vriendelijke mensen daar!
Er is 1 bar op Gili Meno, aan die bar heb ik me elke avond goed vermaakt… Je kan ook er voor kiezen om nog met de boot naar Gili Trawangan te gaan daar leeft het s’avonds namelijk wel echt…
Kijkend naar de data van eerdere posts: ik denk dat Marc terug is
Wat wil je een maand op Gili Nemo doen? Heb je een baantje als DM, of een lokale lover? Als ik tijd over heb in Indonesie wil ik volgende zomer weer naar Gili Trawangan In ieder geval om lekker te duiken.
Lokale lover inderdaad…
en vrienden daar. Ben gewoon verliefd geworden op het eiland… En natuurlijk heel veel duiken. Ik vermaak me daar wel een maand…
Daar komt ook nog bij dat mijn oom en moeder er aan zitten te denken een hotel op lombok te kopen. Mijn oom gaat die zomer naar lombok om dingen te regelen. Kan ik ook nog een paar dagen daar heen…