Duiken in Thailand

In oktober gaan mijn vriend en ik voor een maand op reis naar Vietnam.
We zijn nu aan het denken om eerst te landen in Bangkok en dan enkele dagen te gaan duiken. (Waar? Tips? Koh Tao?)
We dachten dan om 4 dagen daar te blijven om nadien dan onze trektocht door Vietnam aan te vatten. We zouden dan van Bangkok met vliegtuig nr Vietnam gaan.

Is begin oktober een goede maand om te gaan duiken? Niet veel regen? Of betrr op het einde van onze reis en dan begin novmber naar Thailand gaan?

Dank je voor de hulp!

Volgens mij zijn er 2 gebieden waar je goed kunt duiken. Koh tao, maar dat is voornamelijk voor beginners en mensen met beetje klein beetje ervaring. Of aan de kant van Phuket bij de Similan eilanden. Het schijnt hier een stuk mooier te zijn waar ook de meer gevorderde duikers te vinden zijn.

Heb zelf alleen ooit bij koh tao gedoken en aangezien ik weinig ervaring heb was dat al een mooie ervaring.

StevenL, een lid van dit forum, kan je waarschijnlijk van meer informatie voorzien.

Zoals hierboven al aangegeven kent Thailand 2 duikgebieden: de Andaman Zee en de Golf van Thailand. De Golf van Thailand kent plaatsen als Pattaya en Koh Tao/Koh Phangan. Pattaya kent wat leuke duikplekken, met name wrakken, die veelal dieper liggen en slecht zicht kunnen hebben, alleen geschikt voor ervarenb duikers maar zeker de moeite waard, Koh Tao is met name bekend vanwege de vele open water cursussen die er gegeven worden, en kent daarnaast 2 duikplekken die de moeite waard zijn, Chumpon Pinnacle en Sail Rock.

De Andaman Zee biedt het hele jaar het mooiste duiken, met als plaatsen Khao Lak (met name vanwege trips naar de Similans, kan in 2014 waarschijnlijk vanaf 15 October), Phuket (Similans, Racha Eilanden, Shark Point gebied en Phi Phi eilanden), Phi Phi (Shark Point gebied en Phi Phi eilanden), Krabi (enkele lokale plekken, Shark Point gebied plus Phi Phi eilanden), Koh Lanta (Phi Phi eilanden, Hin Daeng/Muang, Koh Haa) en verder naar het zuiden nog Koh Lipe.

In begin october heb je zeker aan de Andaman kust kans op regen, dus indien mogelijk zou ik iets later komen. Zoals je zelf al aangeeft bijvoorbeeld November, kun je ook een liveaboard trip naar Similans, Koh Bon, Koh Tachai en Richelieu Rock overwegen.

Hoi Steven,

als ik je een tip mag geven: ga duiken op koh tao. Allereerst puilt het uit van de duikscholen waardoor concurentie gigantisch is en prijzen relatief laag. Ten tweede heb je er een grote verscheidenheid aan duikspots (al een stuk of 30 rondom het eiland en verder weg nog wat duikspots waar onder andere ook bullsharks te vinden zijn) en is het een van de plaatsen waar de walvishaai regelmatig voorbij komt.

Ikzelf heb gedoken bij de Nederlandse duikschool Impian divers, waar ik een geweldige tijd heb gehad. Hele vriendelijke en gezellige gasten die je 's avonds graag mee uit eten nemen of een cocktailtje doen in de lokale bar. Als je wilt heb ik nog wel iemand waar je contact mee zou kunnen leggen die daar werkt en ze zijn ook op tv geweest bij “veronica goes couchsurfing” aflevering koh tao in Thailand.

Have fun!

Hoi Steven,

als ik je een tip mag geven: ga duiken op koh tao.

Dank je, ik ken Koh Tao en ken het duiken daar.

Koh Tao is prima voor een duikcursus, maar zeker voor funduikers zijn er plaatsen in Thailand die veel, veel meer en veel mooier duiken te bieden hebben.

Oh! Misschien heb je dan nog tips voor mij voor in de toekomst? :smiley:

PS: mijn post was eigenlijk voor Griet bedoelt, maar had niet goed gelezen dat ze de vraag vorig jaar januari al had gesteld en dat ze allang naar Thailand is geweest hehe.

Ik zou gaan duiken op koh tao of vanaf het partyeiland en gelijk de fullmoonparty mee pakken.
Afgelopen jaar op silam eilanden gedoken vond ik zwaar tegen vallen. Veel plezier!