Hallo,
ik ben zojuist voor het eerst ingelogd op dit forum omdat ik net een ticket heb geboekt met mijn drie reisgenoten voor 2 weken Thailand vanaf 6 tot 21 juni van dit jaar.
Wij zijn 4 gezonde en actieve 50’rs die ervan houden om in vrijheid een land te bekijken; op eigen houtje met redelijke comfort. Een combinatie van toch de mooie en bekende dingen zien omdat deze meestal niet voor niets zo bekend zijn en de iets meer ongebaande paden. Behalve dat, altijd een paar dagen de onderwaterwereld bezoeken.
Het eerste ideetje is; 2 tot 3 dagen Bangkok dan richting Chiang Mai met de nachttrein; van daaruit naar Kho Thao om te duiken (schijnt voor juni de beste kant van het and te zijn om te duiken) en dan weer omhoog naar Bangkok.
Een paar vragen:
-wat is “not to miss” in de omgeving van Chiang Mai en is dat goed ter plekke te regelen (we houden wel erg van natuur maar een trekking van een paar dagen is niet de bedoeling):
-hoe kunnen we op een redelijk snelle en niet al te dure manier van Chiang Mai naar het Zuiden komen voor het duiken
-is iemand bekend met duiken op Kho Thao of zijn er (met de periode in acht nemend) nog andere adviezen
Nou wat je zeker niet mag missen in Chiangmai is het Doi Inthanon National Park!!Het is de hoogste berg van Thailand. Je kunt er naartoe rijden of mee gaan met een georganiseerde tour per minibus, of huur een songthaew voor een dag. Dit laatste kost ongeveer 2000 Baht per dag, een minibustour 1100-1200 Baht. De reis bevat dan vaak een bezoek aan de top, twee watervallen, twee chedi’s en meer. Het is goedkoper om rechtstreeks bij de touroperator te boeken, en niet via een hotel of reisagent. Vaak worden tours georganiseerd vanuit Chiang Mai, het duurt twee tot drie uur om bij het National Park te komen. een van de drie mooie watervallen in het gebergte(zie foto)
Deze tempel(Wat Umong) heb ikzelf al verschillende keren bezocht,en niet bekend bij de gewone toerist.wat is er zo speciaal aan zullen jullie zeggen? Wat Umong is een jungle temple in de heuvels aan de voet van Doi Suthep Mountain (een berg ten westen van Chiang Mai). Deze tempel heeft een kunstmatige heuvel met daarin een aantal tunnels. Bovenop deze heuvel staat de belvormige chedi. Wat Umong is een prachtige plek om te bezoeken en wat rond te wandelen in het bos rondom de tempel.(foto ingang van de tunnel)
Tenslotte kan je met Air Asia goedkoop vliegen van Chiangmai naar Bangkok,waaruit je met de trein of bus naar Chumphon rijd en daar kan je de ferry nemen naar vb:Koh Tao.
Ontzettend bedankt. Dit ziet er erg mooi uit. Weet je misschien of het slim is om bijvoorbeeld vanaf chiang mai naar phuket te vliegen en daar via openbaar vervoer verbinding of huurauto en boot naar kho tao te gaan?
Zou via Bangkok naar Koh Tao reizen,je kan best de nachtrein nemen naar Chumphon. De Expresstrein (EXP SP 85) vertrekt om 19:15 vanuit Bangkok en arriveert rond 05:00 de volgende ochtend in Chumphon. Eenmaal in Chumphon vertrekt de boot om 07:30 in de ochtend en arriveert om 10:30 op Koh Tao.
Als je niet van lange reistijden houdt kunt je vliegen naar het grotere eiland Koh Samui en dan de boot vanaf daar pakken. Tickets kan je op het internet krijgen bij www.bangkokair.com. Dagelijks vertrekken vluchten vanaf 06:00 tot 19:40. Als je op Koh Tao de zelfde dag nog wil arriveren ben er dan zeker van dat je vlucht vertrekt om 10:10 of eerder vanuit Bangkok. Er gaan dagelijks twee boten richting Koh Tao. De eerste om 08:00 en de tweede ferry om 12:00. Eenmaal op het Samui vliegveld kan je tickets kopen voor de Lomprayah Catamaran of the Seatran Company, beide boten doen er ongeveer twee uur over om naar Koh Tao te varen.
Nog een optie is vanuit Bkk met de vlieger naar Surathani om daar een ferry te nemen.
Hoi!
Wij gaan pas in juli richting Thailand en volop ideeën aan het opdoen, deze informatie van georgessiam helpt inderdaad erg veel! Super!
Jolanda, succes met de leuke dingen uitzoeken!
Groet Melanie
Het hele jaar door biedt de Andaman Zee mooier duiken dan Koh Tao. Koh Tao is bekend om het duiken, met name door de vele open water cursussen die er gegeven worden.
Hai,
fijn om een duik-reactie te krijgen. Wij hadden begrepen dat Koh Tao voor juni de beste plek zou zijn om te duiken ivm het weer aan de Zuid-west en Zuid-Oost kant. Heb jij andere ervaringen of tips voor een mooi, liefst ongerept, duikplekje?
Inderdaad, Koh Toa ga ik in mei aan doen, maar ik ben eerder in Thailand geweest en als je op Phuket vliegt zou ik juist daar in de Adaman zee eilanden bezoeken om te duiken!!
Het is daar echt ontzettend mooi! Ik vond de kant Koh Phi Phi (voor tsunami in ieder geval) super mooi, de rotsformaties, het water is groener/helder echt te gek!
Daar heb je zoveel mogelijkheden om op de eilanden te komen, vanaf phuket de boot nemen! Gewoon daar boeken, kaartje kost bijna niets.
Koh Tao zou meer voor de lessen geschikt zijn:-)
Dus als je toch op phuket vliegt…zou ik daar zeker in de buurt blijven!
Phuket zelf, vind ik net Benidorm, niets aan dus. Zorg dat je gauw weg gaat daar naar de omliggende eilanden.
Ik wil dit jaar iig naar Koh phangnan (2e keer) gewoon om te relaxen, en de andere kusstreken te bekijken, en dan door naar koh tao voor het duiken (leren) en Koh Samui, sla ik lekker over, heel druk en touristisch (ook in april/mei) en duur.
Ik ben nog op zoek naar tips waar ik goedkoop een binnenlands ticket kan kopen, t liefst Bangkok, Koh Samui (vandaar uit ga ik met de boot) en vanaf daar weer naar Phuket, om richting de James bond eilanden te gaan:-)
Oja, vanaf Phuket met de auto naar de ander kant van Thailand om daar met de boot naar Samui te gaan?? Oei wat een uitdaging, ik zou lekker gaan vliegen, je bent er in een uur.
Ik ben het met heel veel dingen die je schrijft eens. Alleen jammer dat je Phuket ziet als Patong. Phuket heeft veel meer te bieden dan Patong, inclusief heerlijk rustige stranden bijvoorbeeld.
Iedereen zo zijn ding:vak02:
Natuurlijk kan je héél Phuket niet over één kam scheren;-)
En ik zeg niet dat Phuket->Patong is…
Maar het is natuurlijk een heel ‘rijk’ en erg druk toeristisch gebied…
Het is super modern, en prachtig, en je kan vandaar uit ook mooi duiken.
Alleen mijn voorkeur gaat daar niet naar uit, het is mij gewoon te ‘modern’ en ik heb ook in de richting van Karon beach gezeten, stuk rustiger, alleen totaal niet geschikt om te zwemmen (mei). Ik verdronk er zo wat, omdat je door de golven mee getrokken werd…
Maar goed, er is zoveel moois, voor mij hoeft Phuket niet meer, ten zij ik luxer wil reizen met kleine kinderen, of luxe resorts op zoek.:zon02:
Ik ga dit jaar de Pehrentians Island in Maleisie bezoeken, om daar ook te duiken en te relaxen.
Tevens ga ik nog naar het zuiden van Thailand, maar ik weet nog niet waar heen, (niet om te duiken) maar om laid back chill sfeer te proeven in huisjes op het strand, lekker eten, en rustig maar ook niet té rustig. (geen hoogbouw iig)