Duiken Bali

In september ga ik 3 weken naar indonesie en reis ik van yogya naar bali.
De bedoeling was om voor tijd in egypte mijn padi open water te halen en in bali ook paar duikjes te doen, echter is dat feestje verstoort doordat ik mijn arm gebroken heb. Nu willen we graag op bali onze duikcursus halen (theorie doen we via e-learning), echter betekent dat wel dat ik dan ca 3 dagen op die plek moet blijven. Wat zou dan de beste plek zijn om dit te halen? Permuteran, Amed of de gili’s?

Het gaat mij erom dat het een mooie duikplek is, maar dat er naast het duiken ook op het land wat te doen/zien is. Maakt niet veel uit of dat mooie stranden, natuur of cultuur is. Ik vind het alleen zonde als ik 3 of 4 dagen ergens zit voor duiken, maar waar ik verder niet heel veel kan zien. Wat raden jullie aan zowel qua duiken als omgeving?

Wij hebben 12 hele dagen op Bali, waarbij dag dat we van Ijen komen en dag van terugvlucht niet heb meegerekend.

Is het niet een idee om je OW in NL te halen. In augustus is het ook in NL goed duiken.

Mocht je toch op Bali het willen halen zou ik Candidasa kiezen. Lekker centraal wbt duiklocaties. En bij Zen Dive wordt ook NL gesproken mocht je daar behoefte aan hebben. Duiklocatie Pafang Bsi is ideaal om je OW te halen. Stukken zandbodem om de oefeningen te doen. En mooi koraal om te genieten. Mijn vrouw en zoontje hebben vorig jaar hun brevet daar gehaald. Weliswaar via Joe’s Gone diving in Sanur ( ook NL Dive instructors) Ook een prima Duikschool.

Oja en gaaf voor referral ( in Nl de zwembadduiken doen, dan hoef je daar alleen nog maar de vier buitendien te doen (dat kost je dan twee dagen)

Voor alle 3 de locaties valt wat te zeggen.

Pemuteran is lekker makkelijk wanneer je vanuit Ijen naar Bali gaat. Het ligt best dicht bij Gilimanuk waar de boot aankomt. Het strand is OK en in het noorden kun je leuk trips maken naar de waterval van Gitgit en het klooster van Banjar (net ten westen van Lonvina).

Amed vind ik een erg leuk stadje waar je zowel vanaf de kant als vanaf een boot mooi kan duiken. Het stadje is gezellig en in de buurt liggen mooie rijstvelden en Titra Gangga.

De Gili’s is heel erg ingericht op (beginnende) duikers en zon, zee strand. Qua cultuur is er niet veel.

Ik zou niet te veel inplannen naast je duiken. Je hebt waarschijnlijk je zwembadlessen nog niet afgerond en je moet in korte tijd aardig veel vaardigheden leren. Dat is best vermoeiend, dus je hebt eind van de middag echt niet altijd zin om dingen te ondernemen.

Bedankt voor je antwoord! Ik ga er vanuit dat je duikcursus een dag van tevoren kunt boeken op locatie?

Wat is qua duiken het mooist dan? Daarbij vind ik mooi koraal en dieren zoals kleurrijke of grote vissen, schildpadden leuker dan de kleine speciale visjes die in de bodem krioelen. Dat komt misschien wel als ik wat meer ervaren ben denk ik;)

De grootste kans op schildpadden heb je op de Gili’s.

• Updated - - -

1-2 dagen voor aanvang van de cursus boeken is geen probleem.

Wel even duidelijk aangeven dat je de theorie via e-learning doet.

Bedankt. Ik denk dat het de gilis worden.