Hallo,
Ik wil deze zomer een reisje maken door Indonesië. Ik heb ongeveer 3 weken en wil daarbij zowel duiken als het nodige van het land zien. Ik zoek iets wat goed bereikbaar is vanuit NL met weinig binnenlandse vluchten, mooie natuur/cultuur en natuurlijk mooie duikstekken. Ik ga met mijn dochter die nog niet zo heel ervaren is, dus de duikstekken moeten wel geschikt zijn voor minder ervaren duikers. Heb geen probleem met een evt groepsreis.
Na eea te hebben gelezen, denk ik aan Bali en Lombok.
Een bezoek aan het lokale reisburo deed mij nogal schrikken, ruim 5000 euro pp. Op internet heb ik wel organisaties gevonden die duikreizen organiseren maar dan ga je alleen maar duiken en kun je evt een excursie boeken vanuit het resort waar je zit. Ik wil dus niet 3 weken op 1 plek blijven, maar reizen en duiken afwisselen en zodoende het land en de verschillende duikplekken verkennen.
Ik zoek dus advies hoe ik dit het beste kan aanpakken cq regelen.
En mochten jullie andere opties weten dan Bali/Lombok, dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
Zelf je vliegticket NL – RI boeken via een van de bekende websites met goedkope tickets.
Zelf alleen je hotels boeken op bepaalde data (rond jullie aankomst en rond jullie vertrek) en de rest hier ter plaatse boeken / regelen.
Zelf je transport tussen de eilanden hier ter plaatse regelen. Is makkelijk en veel goedkoper dan alles vanuit NL te boeken. Goedkoop je tickets boeken hier binnen Indonesie kan steeds beter en vaker on-line of via een website zoals http://ticketindonesia.info/nl/index.php
Duiken in Indonesie hoef je zeker niet vantevoren vast te leggen, maar boek je ook ter plaatse en ad-hoc. Niets vantevoren betalen en / of afspreken, niet teveel duiken vastleggen zodat je weg kunt gaan als de duiklocaties of (weers) omstandigheden je tegenvallen.
Qua duiken moet je zeker Bali (het noord-oosten en de noord west kust) op je lijst zetten, alsmede de zuid-west kust van Lombok. Vergeet het duiken bij de (Lombok) Gili eilanden maar, dat stelt weinig voor of je moet zo graag een schildpad willen zien dat de rest onbelangrijk is.
Overweeg om bijv. vanaf Bali een ticket naar Noord Sulawesi (Manado) te boeken en te kiezen om te gaan duiken rond Bunaken en/of Lembeh. Beide erg mooie duik locaties
Manado wordt o.m. aangevlogen vanuit Singapore dus er zijn zat opties om een leuk en toch goed te vliegen traject in elkaar te zetten, bijv. :
Amsterdam – Singapore – Manado (Singapore Airlines en Silk Air)
Manado – Denpasar (Lion Air en Garuda)
Denpasar –- Amsterdam (meerdere maatschappijen)
Of
Amsterdam – Denpasar
Denpasar – Manado
Manado – Singapore- Amsterdam
Ik weet zeker dat je zo op veel minder dan die Euro 5.000,- p.p. uitkomt J
Het ter plaatse boeken van Hotels, transfers, duiken etc is dat ook met weinig moeite te doen in het hoogseizoen (jul-aug)?
Als ik van Ubud naar Permuteran wil, hoe weet ik dan of en zo ja welke accommodaties er beschikbaar zijn? En of er op de dag dat ik wil verplaatsen, ook transfer beschikbaar is?
Ik neem aan dat als je rondreist een laptop, I-Pad achtig iets of een gewone “smart-phone” bij je hebt? Je checkt dan daags vantevoren beschikbaarheid op hotel websites (bellen of emailen), maakt evt. reserveringen en je transfer van de ene naar de andere plaats maak je met een van die mannen langs de kant van de straat die “transport, transport” naar je roepen. Fun-dives kun je bij de meeste duik-centra “bestellen” tot ca. 20:00 uur de avond voordat je wilt gaan duiken. Plaatsen die populair zijn en waar weinig accommodatie is (Pemuteran), daar leg je de accommodatie indien mogelijk iets langer vantevoren vast of je past je reisschema aan de beschikbaarheid van accommodatie aan.
Het ligt er een beetje aan hoeveel je wilt duiken en wat je interesse is qua duiken. In het noord-westen is het Nationale Park Menjangan met een stuk of 6 verschillen duikplekken. Overwegend stromingsduiken, al valt het qua stroming vaak reuze mee. (Alleen Eel Garden kan soms sterk zijn). Er ligt een oud wrak op ruim 30 meter.
Hou je van wrakken dan zou ik zeker naar Tulamben gaan. Daar ligt het wrak van de Liberty al 40 jaar op een diepte van 5-30 meter. Veel koraal en veel vis. Ook de Coral Garden naast het wrak is een leuke duik en voor ervaren duikers is het zelfs mogelijk helemaal in bij de rotsen te beginnen en naar het wrak te zwemmen.
Hou je van fotografie en met name macro dan moet je in Secret Bay (noord-westen), Puri Jati (noorden vlak bij Lovina) en Seraya (noord-oost kust) zijn.
In augustus / september heb je aan de oostkust bij Nusa Penida kans op Mola Mola’s. Het water is daar echter wel aanzienlijk kouder dan in de rest van Bali.
Veel plezier.