In de zomer 2010 ben ik een maand in Bali geweest. Ik houd erg van duiken, alleen ga ik niet vaak op vakantie met een buddy. Toen ik in Bali was heb ik helaas ook daarom niet de kans gehad om te gaan duiken.
Dit jaar ben ik weer van plan om naar Bali te gaan, in de hoop dat ik toch nog een aantal keren kan gaan duiken, zonder zelf een buddy te hebben. Ik zal ongeveer verblijven bij Legian beach (vlakbij Kuta) en/of in Changgu.
Is er iemand die tips voor mij heeft wat betreft het duiken in Bali (vlakbij Kuta en Legian) wat betreft 1 persoon? Bijvoorbeeld groepsduiken waar je als enkel persoon voor kan opgeven?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt.
In het zuiden bij Kuta of Sanur is het niet heel mooi duiken, maar je kan vanuit het zuiden van Bali wel duiktrips boeken met de auto/boot naar elders op het eiland. Dat je geen buddy hebt, is echt geen probleem! Ik ga zelf ook vaak zonder buddy op reis.
Wanneer je een paar dagen van tevoren boekt, dan zal de duikschool (maar je kan ook boeken bij een tourist information centre op elke straathoek) zijn beste doen om mensen te vinden die met jou mee willen. Voor de meeste duiksites lukt dat wel. En als het niet lukt: ook geen probleem. Dan duik je in je eentje met een gids, maar dan moet je wel een beetje meer betalen (ik vind dat heerlijk, lekker foto’s maken ;)).
Prijzen beginnen bij 50-60 euro per dag, afhankelijk van het aantal mensen en de bestemming. Je kan vaak afdingen. Als je meerdere duiken maakt, of eigen spullen hebt, gaat de prijs verder omlaag.
Mijn man heeft heel goede ervaring met www.adventurediversbali.com is gelegen te Amed, en er duik altijd iemand met je mee!,de prijs begin vanaf 45€ voor 2dives op één dag en de duik uitrusting en lunch is inbegrepen, bekijk de site maar even, en je kun ze altijd in het nederlands mailen.
Iedere duikschool op Bali heeft dag trips met gidsen. De meest polulaire bestemmingen om te duiken zijn Manta point (Nusa penida), Crystal Bay, Tulamben (liberty wreck), Amed, etc…
Er zijn veel duikscholen en veel prijsverschillen. Neem een betrouwbare en goede duikschool, want de goedkoopste is meestal niet de beste. Maar dit is ook niet altijd waar.
wil je meer info over duiken op Bali of the Gilis PM me, Ik ben de eigenaar van een Padi 5 star dive resort op de Gilis.
Menjangan Island National Park is volgens mij 1 van de topspots om te duiken in Bali. Ik heb dit vorig jaar gedaan en vond dit 1 van de meest indrukwekkendste duikspot waar ik geweest ben (o.a. maleisie, w-australie, o-australie, curacao, …). Ik verbleef in Pemuteran en heb hier een duiktrip geregeld.
Wij gaan in augustus naar Sumatra en Bali. Hadden ook gelezen op internet dat dit een super plek zou zijn. Ik neem aan dat het ook voor snorkelen een mooie plek is? ( 1 van ons 2 mag namelijk niet duiken ivm oorproblemen, evt kan de ander wel een introductieduik doen)
Welke duikschool hadden jullie? En welke accomodatie op Pemuteran?
Adi Assri beach cottage leek mij wel leuk.
Zijn jullie ook nog op de Gili’ s geweest?
Waarschijnlijk valt het duiken dan daar tegen in verhouding tot Menjangan?
Maar wel weer meer kans op schildpadden e.d.?
Ik heb niet in Pemuteran overnacht, maar in Penyabangan, een dorp verderop. Ik verbleef bij en dook met North Bali Dive Centre. Je stapt op de boot bij je hotel, en in een paar uur vaar je naar Menjangan.
Daarna ben ik ook vanuit Lovina naar Menjangan gegaan. Je gaat dan eerst met de auto, en dan met de boot verder. Ik reisde alleen, en vond Lovina leuker om te blijven.
Ik heb op de Gili’s een aantal keer gedoken met Dream Divers. Goede duikschool. Ocean5 hierboven heeft zelft een duikschool, daar kan je vast ook goede informatie van krijgen.
Duiken tegenvallen? Tja, dat hangt af waar je van houdt. Het koraal bij de Gili’s is minder dan in Menjangan, maar je hebt wel meer kans op haaien en schildpadden. Koraal is leuk, maar ik hoef geen koraal te hebben om een fantastische duik te maken!
@ jollyjuttie: Snorkelen daarzo is ook echt super! In pemuteran zijn we 4 dagen verbleven op: http://www.reefseenbali.com/
Dit is 1 van de beste duikscholen van Bali (niet alleen onze mening maar ook vanuit de “kenners”). Dit word gerund door een australier die als 1 van de 1e buitenlanders een duikschool is gestart. Bovendien heeft hij ook 4 cottages waar je kunt verblijven (btje gehorig maar verder super hoor!), een turtleprogramma, is hij initiatiefnemer om het koraal bij pemuteran extra terug te laten “groeien” (buizensysteem met extra zuurstof), geld gaat deels terug naar dorp, etc…
Zelf ben ik niet op de Gigli’s geweest. We zijn naar Nusa Lembognan (ten zuiden van Bali) gegaan voor relaxen en snorkelen. 't is kwestie van lastige keuzes maken… Maar zoals anderen ook aangeven, bij Gigli’s meer kans op schildpadden, maar qua koraal is Menjangan veel en veel beter! Je moet uiteraard wel het weer mee hebben, hopen op zonneschijn zodat de duikervaring nog beter wordt.
Wij werken sinds een jaar samen met http://www.joesgonediving.com/ , nederlandse eigenaren en nederlandse instructeurs. Waar we heel tevreden over zijn. Ik zou zeggen neem eens contact op met Jan of Mirjam, de eigenaren.