Leren duiken Sumatra/Bali

Hallo,

volgend jaar gaan wij (met 2 pers) naar Indonesië.
Één van de dingen die we daar zouden willen doen is leren duiken.
Hebben jullie tips waar en ongeveer de prijzen?

Groet,

Tammie

Als je op Sumatra wilt leren duiken dan kan ik je Pulau Weh aanraden. Dat is het uiterste westelijke puntje van het eiland. Afgelopen zomer daar gedoken met Lumba Lumba, een goed duikschool onder Nederlandse leiding. Er lopen sowieso altijd wel Nederlanders rond, soms ook Nederlandstalige instructeurs.

Mijn verslag: IkReis - Duiken bij Pulau Weh, Sumatra

Op Bali zijn veel duikscholen. Duikscholen in het zuiden laten je vaak duiken bij Sanur en Nusa Dua. Aardige locaties voor beginners, maar op andere plekken is het duiken mooier. Je kan de omgeving van Lovina proberen, Wisnu Dive Centre is een goede.

Mijn verslag: IkReis - Tips voor het noorden van Bali: Lovina en Munduk

In het oosten van Bali kun je mooi duiken bij Tulamben. Tulamben Wreck Divers is een aanrader. In het plaatje Tulamben is echter niet veel te doen.

Mijn verslag: IkReis - De mooiste plekjes van Tabanan

Kosten bedragen ongeveer US$ 300.

Dank je wel. Ik ga het bekijken!!

Halo Tammie,

Wij hebben een kleinschalige B&B in Jimbaran, het uiterste zuiden van Bali.

Wij geven prive duiklessen in onze dive pool met nederlandse instructeurs.

Wil je meer informatie dan kan je op onze facebook pagina kijken :
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1800178610814.2092832.1430268194&type=1#!/pages/HomeBaliHome-Villa-Suites/286107028077981

Theorie examen gaat ook in het nederlands met mederlandse boeken.
wij vinden dat de duiksport het beste gegeven kan worden in je eigen taal, met name de eerste keer.

We geven alle cursussen van Padi.

Warme groet,

Marcello :chin:
marcello@homebalihome.com

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1800178610814.2092832.1430268194&type=1#!/pages/HomeBaliHome-Villa-Suites/286107028077981

Misschien is het te overwegen (en het is zeker de (om?)reis waard) om te leren duiken op Gili Meno, Gili Air of Gili Trawangan, dit zijn 3 kleine eilandjes voor de noordwestkust van Lombok, stukken minder druk dan Bali. Ik heb goede ervaringen met Dream Divers een van oorsprong Duits duikcentrum, zij hebben hun kantoor in Senggigi.

Dream Divers is absoluut een goede duikschool! Ik heb met hen gedoken vanaf Gili Trawangan.

Wat duikles in het Nederlands betreft: ik vond het juist fijn om in het Engels les te krijgen. De Nederlandse vertaling van de boeken is niet altijd even goed, en op vakantie duik je (ik althans) met name met niet-Nederlanders.

Het is overigens ook mogelijk om je theorielessen en zwembadlessen in Nederland te volgen, en dan op vakantie alleen je buitenduiken te doen.

Dank jullie wel. Ga alle sites even opzoeken en bekijken.
Sumatra Bali Lombok en Gili eilanden willen we graag allemaal bekijken. Dus afhankelijk van hoe de planning wordt wat we waar gaan doen.
Op een gegeven moment zoveel keuze dat je niet weet waar je moet beginnen. Dus fijn dat jullie je ervaringen willen delen.

Hoi Tammie,
Goede tips allemaal, nog een aanvulling:

Op Bali vind ik zelf Menjangen Eiland bij Pemuteran erg mooi qua koraal en zichtbaarheid. Reef Seen staat goed bekend.
Voor de kust van Pemuteran zelf is het bijzondere Reef Garden project, waarbij door middel van kooiconstructies en electriciteit koraal opnieuw aangroeit. Eerste plek ter wereld waar dit is uitgeprobeerd, ook bekend van National Geografic. Je kunt dit ook snorkelend zien.

Ervaringstip: zorg dat je na je duikcursus nog tijd hebt om een paar extra duiken te maken, liefst nog met de duikschool waar je het bij hebt geleerd. Zodat je echt comfortabel wordt ermee. En maak ook de rest van je vakantie nog wat duiken. Het duurt meestal weer een jaar voordat je weer de kans krijgt! Je hebt dus een ideale vakantie, met alle tips hierboven kun je op verschillende plekken in Bali (Pemuteran, Amed/Tulamben wrak, Gili’s, zuid Bali nog allemaal duiken maken!

En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, ga dan je volgende reis duiken in Sulawesi: de Togian eilanden en Bunaken vonden wij helemaal geweldig!

Heel veel duikplezier!

1 like

Of je zoekt een duikvereniging en/of een ervaren buddy en je duikt ook eens in Nederland. De winter is niet de juiste tijd van het jaar om daar mee te beginnen, maar vanaf de pasen is het goed te doen.