Dubrovnik auto huren of scooter

Hallo, ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij wat wegwijs kan maken.

Wij gaan eind september naar Dubrovnik.

Wij zijn mensen die graag leuke dingen doen en bezoeken.

Is er genoeg te ontdekken in Dubrovnik en omgeving?

Is het handig om eventueel een scooter te huren en mag je daarmee ook overvaren naar de eilanden in de nabijheid van Dubrovnik.

OF is het verstandiger om een auto te huren zodat de rijkweidte veel groter is.
Auto huren is niet goedkoop. Mede omdat je toeslagen moet betalen als je over de grens gaat. Ook toeslagen voor als je met de boot een eiland wil bezoeken. Bovendien heb ik begrepen dat parkeren in Dubrovnik niet te doen is.

Wat is wijsheid. Zijn er mensen die advies hebben nav hun ervaringen.

Dank je wel

Sent from my SM-T813 using Wereldwijzer mobile app

Je kan in Dubrovnik zelf al veel doen en bekijken zonder eigen vervoer, aangezien de oude stad goed bereikbaar is per openbaar vervoer (bussen). Afhankelijk waar je slaapt is het zelfs te doen om lopend naar het centrum te gaan, maar dat ligt helemaal aan je conditie en natuurlijk de afstand tot het centrum. In het oude centrum zelf mag je niet met een vervoersmiddel naar binnen, dus moet je alles lopen doen. Over de oude vestingsmuur wandelen met het prachtige uitzicht en in de oude stad zijn vele kerken en musea te bezoeken, naast de vele kleine straatjes, winkeltjes, cafeetjes en restaurantjes. Vanuit de haven in de oude stad kan je met een boot naar het vlakbij gelegen eiland Lokrum, je gaat met een bootje en de overtocht duurt ca 15c min, je mag geen scooter meenemen.
Wat er nog meer te doen is in Dubrovnik kan je hierlezen.

Dus voor een groot deel van de bezichtigingen heb je geen auto/scooter nodig. Ik zou de grens niet over gaan, je hebt genoeg te zien in de buurt. De plaats Cavtat kan je met de bus bezoeken het is een klein vissersplaatsje met een kerkje, museum en je kan langs de kust wandelen, maar met een halve dag heb je alles wel gezien.
Om het schiereiland Peljesac te bezoeken is het wel handig om een auto te hebben. Bezoek het plaatsje Ston met de oude stenen muur waar je ook overheen kan lopen en de oude zoutwinnings-vlakte, rijdt over het schiereiland en bezoek een wijnboer, ga op zoek naar een leuk strandje of rijdt langs de oude dorpjes en loop er doorheen over de lokale markt, bij de plaats Orebic kan je overnachten en de volgende dag met de auto een korte veerboot-tocht (ca 30min) naar het eiland Korculanemen, je kan daar een dag blijven om alles te bekijken en dan 's avond weer de veerboot terug nemen of daar ook een nachtje slapen en genieten van de mooie stranden.
Hiervind je meer info over wat je in en om Dubrovnik kan doen.