vervoer

Hoi Ivana,

Wij hebben een ticket geboekt en gaan naar het fraaie Montenegro!
Vliegen op Dubrovnik.

Wij gaan hoe dan ook een auto huren maar lees verschillende berichten hierover…
Opties bekeken en kom er niet helemaal uit:

  • Is het zo dat een Montenegrijns kenteken gewenst is? Dan is de keus snel gemaakt en huren we op het vliegveld.

  • Is het verstandig in Montenegro (Kotor, Dobrota) te huren…(lokaal?) Hoe reizen we vanaf Dubrovnik airport naar Kotor? Bussen gaan v.a. centrum, privé transfer is prijzig

Ook voor de terugvlucht is het handig te weten ivm inleveren auto. Nachtje Dubrovnik kan.

Wij houden niet van de grote massale drukte maar wel gezelligheid en denken erover om ook een aantal nachten in Ulcinj te verbijven.
Is dat een aanrader?

Zo, heel wat tekst toch nog…
Lees het graag, dank je wel!

Euh, ook als je geen Ivana heet kun je natuurlijk reageren hoor:vak01:

Hi Patrick,

Ik snap je vraag niet helemaal. Je vraagt of een Montenegrijns kenteken gewenst is zodat je op het vliegveld een auto kunt huren. Je vliegt echter op Dubrovnik, waar je neem ik aan een auto met Kroatisch kenteken huurt? Ik denk dat een EU kenteken altijd makkelijker is dan een niet EU kenteken, en een busrijs lijkt me vrij omslachtig, aangezien je een paspoortcontrole hebt bij Montenegro, die met een grote groep nog wel even zou kunnen duren.

Bedenk je ook vooraf dat de meeste navigatiesystemen in Montenegro niet echt goed werken, en het meenemen van een kaart wel een pre is.

Dubrovnik is zeker de moeite waard om even rond te lopen, maar als je niet van drukte houdt is het misschien beter om het daarbij te laten.

Met de verdere vragen die je stelt kan ik je niet echt verder helpen, aangezien wij gewoon met een Nederlandse auto hebben gereisd.

Hi Kasper,

Bedankt voor je reactie!

Ik kan de post niet aanpassen maar ik heb het inderdaad niet handig geformuleerd.
Huren op het vliegveld is het eenvoudigst en uiteraard is dat een Kroatisch kenteken.
Daarover heb ik gelezen dat men er in Montenegro nog wel eens vijandig tegenover staan.

Optie 2 is dan om pas in Montenegro een auto te huren. Dan moeten we ons eerst over de grens transfereren…
Het wordt ws de het eerste…

De tip van een kaart is handig, daar heb ik nog niet bij stil gestaan !

Als je zin hebt vindt ik het leuk in om je ervaringen/tips te lezen.

Bedankt en groet,
Patrick

Hi Patrick.

Ik heb er zelf niks van gemerkt toen ik daar was, maar dat is denk ik ook niet iets wat je opvalt als je gewoon in een Nederlandse auto rondrijdt. Mijn keus zou echter uitgaan naar het huren van een auto in Dubrovnik.

Ik vond Montenegro een geweldig land. Wij zijn in Kotor, en Sveti Stefan (niet het eiland zelf, maar een stukje erboven, scheelt in de prijs) geweest, beide heerlijke plekken. Mocht je nog wat anders willen is is Budva ook wel leuk voor een dagje.

De route van Dubrovnik naar Kotor is overigens vrij recht toe recht aan hoor, dus niks om je echt zorgen over te maken. Wij kwamen vorig jaar echter uit Bosnie, en dat was iets meer zoekwerk.

Welke plekken zijn jullie van plan te bezoeken?

Hi Kasper,

Het zal wel niet zo spannend zijn, we huren gewoon in Dubrovnik…

Alles is nu geboekt, eerst 3 dagen (rustige wijk) Dubrovnik. Het is natuurlijk de moeite waard, nu we er toch zijn.

Daarna naar Ulcinj, ik was op zoek naar mooie kuststreek/strand en niet té druk (hoogseizoen)
Wellicht een ritje naar Budva/ Petrovac na Moru, al is dat in tijd best een zit op 1 dag en weer terug.
Vanuit Ulcinj gaan we ook naar Virzapar voor een tocht op het Skadar meer, daar verheug ik mij op.
Heb je dat ook gedaan? enn zoja, is reserveren een must?

De laatste 6 dagen zitten we in Dobrota, dat ligt tegen Kotor aan. Van daaruit misschien uitstapjes naar Perast/ Risan.

Over de route maak ik mij geen zorgen, Google maps voldoet al denk ik :wink:

We hebben er heel veel zin in, goede dingen gelezen over Montenegro!

Hi Patrick,

Wij hebben een hele andere route gedaan, Salzburg - Ljubljana - Split/Trogir - Mostar - Sarajevo - Kotor - Sveti Stevan - Budva - Dubrovnik. Wij reserveerde meestal 1 of 2 nachten vooruit, en dan was er nog genoeg keuze beschikbaar.

Ik vond Sveti Stefan overigens bijzonderder dan Budva. Budva is een wat grotere toeristische stad, waar je wel lekker kan eten, maar niet heel veel bijzonders te bieden heeft.

Wij hebben het uiteindelijk ook gered met google maps, en een restaurant kaart, dus ik denk dat het bij jou ook wel moet gaan lukken.

Veel plezier!

1 like

Kasper,

Die route lijkt mij ook eens tof om te rijden, een deel wel gehad een paar jaar geleden… Salzburg - Ljubljana - Rijeka - hele kust van Kroatië tot aan Primosten.
Wij kozen nu voor vliegen, mijn vriendin is wat minder gecharmeerd van lange autoritten… ga haar toch weer eens trachten te overtuigen;-)

Dan pikken we Sveti Stefan even mee! Budva trekt wat minder om dezelfde reden ws die jij hebt.

Ik heb je profiel eens bekeken, jij vindt vast een mooie bestemming dit jaar!
Bedankt voor je feedback en ik tref je hier vast nog eens !

Beste mensen,

Hoe zit het eigenlijk met verhuur van motorfietsen? Zijn die daar te huur en zo ja betaalbaar? Kan ik met die motorfietsen ook eens de grens over met Servie en/of Albanie?

Gaarne de reacties.

Groet Rutger

Beste Rutger,

Ik heb geen ervaring met het huren van motorfietsen, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Het overgaan met de grens met Servië en Albanië lijkt me geen probleem mits je de juiste papieren en verzekering hebt. Deze landen worden in NL gewoon gewoon gedekt onder je polis, maar dit zou natuurlijk anders kunnen zijn als je daar een motor huurt. Ik weet wel dat je om Kosovo in te gaan een aparte verzekering moet afsluiten, aangezien dit Kosovo nog steeds niet door iedereen wordt erkend.

Groet, Kasper

Veel dank. Wellicht gewoon met de eigen fiets daarheen