Montenegro zomer 2013

Hallo Allemaal,

We zitten erover te denken om in de zomervakantie naar Montenegro te gaan.
Het schijnt echt een mooi land te zijn. Ik heb een aantal vragen;

  • Wat is een leuke plaats om te verblijven Budva of Bar of iets anders?
  • Zijn de afstanden goed te overbruggen in het land?
  • Wat zijn de kosten van excursies/de bezienswaardigheden?
  • Wat kost het dagelijkse leven daar?
  • Moet je een auto huren of kan je ook met het OV goed uit de voeten?

We willen misschien vliegen op Dubrovnik om dan dat eerst te bekijken, is het dan mogelijk om met auto/openbaar vervoer naar Montenegro te gaan?
Of we willen vliegen op Sarajevo en eerst iets van Bosnie gaan bekijken. Aangezien ik geen idee heb wat de afstanden zijn weet ik niet of het mogelijk is. Het lijkt me wel ontzettend mooi.
Iemand tips?

Andere tips/ideeen zijn natuurlijk altijd welkom!

Alvast bedankt!

O ja ik had ook nog gelezen over de treinreis vanuit Belgrado.
Hoeveel tijd kost dat? Wat zijn de kosten van de reis?

Heeft er niemand een antwoord?

Beste Anika,

Om terug te komen op jouw bericht, hierbij een aantal antwoorden op jouw vragen.

  • Je hebt twee verschillende treinreizen vanuit Belgrado, namelijk naar Podgorica (de hoofdstad van Montenegro) of Bar (aan de kust). Een retour kost naar Podgorica 38,40 euro en naar Bar 42 euro (2e klasse) - een enkele reis dus de helft van de prijs. De rit naar Podgorica duurt circa 10 uur en naar Bar 11 uur. Belgrado is trouwens een aanrader als een stedentrip tussendoor.
  • Langs de kust is één hoofdweg aanwezig waardoor alle plekken makkelijk en snel te bereiken zijn. Als je naar het noorden of de centrale regio van Montenegro gaat, duurt de rit langer doordat er veel S-bochten aanwezig zijn. Het land is klein, maar we moeten niet vergeten dat het land met name uit bergen bestaat.
  • Er zijn veel leuke plaatsen in Montenegro. Als je voor de populaire toeristische plaatsen gaat, dan raad ik je Igalo/Herceg Novi of Budva aan. Igalo en Herceg Novi bevinden zich aan het begin van de baai van Kotor en Budva is de meest toeristische plaats in Montenegro (met een open zee). Vanuit Budva kun je dan ook sneller naar de centrale regio toe en het zit in het midden van de gehele kust aan Montenegro. Dus het is net waar jouw voorkeur naar uitgaat. De kust bestaat uit vele kleine plaatsen en veel mensen vinden het ook fijn om een rustigere plek op te zoeken.
  • Excursies van een dag kosten gemiddeld 15 euro en de kosten voor het bezoeken van de bezienswaardigheden zijn niet zo duur (vaak 2-5 euro p.p.).
  • Het dagelijkse leven is daar niet zo duur. Een hoofdgerecht in het restaurant kost gemiddeld 6/7 euro en daarnaast is de supermarkt goedkoper in Montenegro dan in Nederland.
  • Auto is altijd te adviseren, omdat Montenegro een land is waar je veel van plaatsen wisselt. Lopen is dan ook geen verstandige optie in dat geval. Je hebt voldoende bussen die je van A naar B brengen, dus het is absoluut geen must om een auto te huren. Het maakt het alleen makkelijker.

Vanuit Dubrovnik kun je makkelijk met de bus of auto naar Montenegro reizen, je bent er binnen een uur. Ook vanuit Sarajevo kun je met het vliegtuig naar Tivat toe vliegen (maar denk niet dat het een goedkope optie is) of met de bus. Wellicht als je al door Bosnië heen reist met de auto, dat je dan met de auto naar Montenegro toe gaat. Dat lijkt mij ook de beste optie, omdat je dan de landen op die manier goed leert kennen.

Groeten,
Ivana

1 like

Antwoorden:

  • Wat is een leuke plaats om te verblijven Budva of Bar of iets anders?

Budva is heel leuk, ik zou Bar en Sven Stefi mijden…Bar is lelijk en in Sven Stefi is niks te doen.

  • Zijn de afstanden goed te overbruggen in het land?

Goed overbrugbaar, maar gemiddelde snelheid is max 60 km per uur.

  • Wat zijn de kosten van excursies/de bezienswaardigheden?

Circa 15 tot 20 euro pp.

  • Wat kost het dagelijkse leven daar?

Dagelijkse leven is ongeveer 30% goedkoper dan in Nederland

  • Moet je een auto huren of kan je ook met het OV goed uit de voeten?

Auto is een must mijn inziens.

Andere tips:
Kotor, Herceg Novi, Zjablak en een meer in het oosten wat ook een national park is (even de naam kwijt), Skadar Meer en ik vond zelf Olcinj ook leuk.

1 like

Hallo Anika,

Montenegro is inderdaad een prachtig land!
Wij zijn er 2 jaar geleden geweest en het was echt één van mijn beste vakanties tot nu toe.

Wij zijn naar Dubrovnik gevlogen en hebben daar de stad voor 3 dagen verkend.
Daarna zijn we met het openbaar vervoer naar Kotor gereden, waar we een taxi hebben genomen naar Tivat (luchthaven) waar onze huurauto ons stond op te wachten.
Achteraf bekeken hadden we beter onze auto in de luchthaven van Dubrovnik gehuurd, want dat was toch wat makkelijker en tijdbesparend geweest. (maar ik had gelezen dat ze in Montenegro soms vijandig toen tov auto’s met een Kroatische nummerplaat… ik weet niet of het zo is)

Wij hebben volgende route gedaan:
3 dagen op de Baai van Kotor - verblijf op caming in Stoliv (klein "dorpje): verkennen van Herceg Novi, Perast, Kotor, 2 eilandjes in het midden van de baai= héél mooi, …
dag 4: autotocht Kotor - Lovcen NP - Cetinje - Moraca Canyon - Biogradska NP (lange dag maar met véél mooie stops onderweg (oa Moraca Monastery!), het landschap veranderde continu!)
overnachting in NP met de tent (véél muggen)
dag 5: wandeling rond het meer in de VM (meer mogelijkheden mbt wandelen in NP)
autotocht naar Zabljack langs Tara Canyon
overnachting in camping aan ingang Durmitor NP
dag 6: rafting trip op de Tara Canyon - wandeling in Durmitor NP
dag 7: autotocht Zabljack - Sarajevo doorheen het NP: hoogtepunt voor mij! (Mooie weg langsheen bergachtig landschap tot je opeens uitkomt bij een canyon waarvan het water de absurdst mogelijke blauwe kleur had.)

1 week in Bosnie (Sarajevo, Mostar en Trebinje)

dag 8: autotocht van Trebinje - Ostrog Monastery (vonden wij niet de moeite, véél te druk. van op een afstand is het wel indrukwekkend) - Skadar meer
gekampeerd aan het meer.
dag 9: autotocht van Skadar - Ulcinj - Bar + Stari Bar - Sveti Stefan
de kust was ons tegengevallen: het was redelijk slecht weer en té veel volk: op het strand zag je door de mensen het zand niet meer.
gekampeerd in Sveti Stefan (niet echt de moeite)
dag 10: autotocht Sveti Stefan - Budva - Stoliv
Budva vond ik wel de moeite, wel veel toeristen.
dag 11: voormiddag nog rustig doorgebracht met lezen en zwemmen.
een kort bezoekje aan Kotor (vonden we superstadje) vooraleer we onze huurauto terug moesten afzetten en met de taxi naar de luchthaven van Dubrovnik gebracht werden.

Ik vond het hoogtepunt van de reis de zeer verschillende natuurlandschappen, de mooie (en soms spannende) wegen, en het lekkere (en goedkope) eten.
Ik zou dus zeker aanraden om een auto te huren. Zo ben je ook volledig vrij in wat je doet.

Qua tijd: wij hebben dit alles in 11 dagen gedaan. Ik geef toe dat 2 of 3 dagen extra voor een goede wandeling of een dagje op het strand er wel bij hadden gemogen, maar we zijn blij dat we er toch nog een stukje Bosnie hebben bijgenomen (ook een echte aanrader wat mij betreft!)

Qua budget: eten in restaurantjes is echt niet duur (wij hebben alleen zelf gekookt in de NP’s), campings variëerden van 7-15€ voor 2 personen+auto. De auto huren (+ de benzine) was bij ons de grootste kost, waardoor de vakantie niet echt low-budget te noemen viel, maar het was de kost wel waard!

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je een leuke reis in het vooruitzicht hebt!

Beste ingeborg.

Bedankt voor je reactie! Wij hebben inmiddels besloten dat we met de auto gaan. Mijn man krijgt een auto van
de zaak dus dat kwam goed uit. We willen in kroatie overnachten en de plitvice meren bezoeken.
Dan door naar montenegro. We zochten een plek dat centraal ligt en we denken aan budva.
Vanuit daar willen we montenegro gaan verkennen. Misschien dat we in het noorden overnachten omdat het een eindje rijden is.
Een appartement in budva bij lokale mensen lijkt me ook leuk. We willen eigenlijk op de bonnefooi gaan. Zou dat mogelijk zijn? Het is wel juli/augustus. Bosnie lijkt me ook mooi maar ik kan niet alles in een keer. Misschien kunnen we op de terugweg door bosnie. Hpe zijn de wegen daar? Hoe hard mag je rijden?

Gr anika

Hey Anika,

wij zijn toen in juli geweest en hadden niets op voorhand geregeld, behalve het hostel in Dubrovnik (en hostel in Sarajevo). We kampeerden wel, dus ik weet niet hoe het zit met hostels of appartementjes in het hoogseizoen.
Voor de baai van kotor en de kust, en het skadar meer is Budva een goede uitvalsbasis. Kotor zelf zou ook een mogelijkheid zijn. Ik heb zelf geen info over appartementjes ofzo, dus daar kan ik je niet mee helpen…

Als je ook naar het noorden gaat, zou ik zeker ter plekke een aantal nachten overnachten. Het is maar een klein landje, maar door de vele bochtige wegen en de vele stops die je onderweg kan en wil maken, doe je er wel even over :slight_smile:
Je kan bvb een nacht in Kolasin overnachten (zijn we zelf niet geweest, maar ik herinner me wel dat dat in de Lonely Planet aangeraden stond) en van daaruit Biogradska NP bezoeken. Daarna een nacht of 2 in Zabljack voor een bezoek aan Durmitor NP. En van daar kan je dan via Niksic + mostrog monastery terug naar het zuiden rijden.

De wegen zijn overal in goede staat. Ik denk dat je overal 70 of 90 mag rijden (vind je snel terug op internet of in reisgids). Op de grote wegen was er wel altijd redelijk veel verkeer, maar je moet je vooral niet laten opjagen door de autos die je willen voorbijsteken :slight_smile:
Ook in Bosnie zijn de wegen in goede staat: de slechtste weg was de weg van en naar de grensovergang in het noorden.

Indien mogelijk zou ik proberen om zo vrij mogelijk te reizen, zo kan je altijd ter plekke kijken of er nog een weekje of een paar dagen Bosnie bij kan!

Veel succes en vooral veel plezier!

Hoi Anika,

Ik ben vorig jaar met een paar vrienden met de auto gegaan via Zagreb hebben we eerst een aantal dagen door Kroatie langs de kust gereden. Dubrovnik is ook heel mooi om te kijken. We zijn toen van Dubrovnik een stukje door Bosnie gereden naar Montenegro. Budva is toch wel een aanrader zoals andere hier ook al zeggen! Het leven is er niet duur. Geloof dat we met z’n 4en ongeveer 30 euro in totaal kwijt waren een een goeie maaltijd! De wegen zijn op zich goed begaanbaar. Wij zijn van Budva naar Belgrado gereden het eerste stuk in het zuiden van Montenegro was goed te doen, enkel in het noorden richting Servie worden de wegen wel wat minder, wij deden over 500 KM 10 uur…

Ik zag trouwens ook dat Ryanair (tja je moet het willen) nu ook vanaf Brussel Charleroi naar Podgorica vliegt…

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Is het nodig om een auto op voorhand te reserveren, of is het voordeliger om ter plekke één te zoeken? Of is het risico te groot om er dan geen meer te vinden?

Hallo allemaal,

Uiteindelijk hebben we besloten om te gaan camperen in Montenegro. Vandaag spullen gehaald bij Obelink.
Ingeborg, ik zag dat jij ook hebt gecampeerd. Heb je nog goede adressen?

Groetjes Anika