Druk en toeristisch in Chili?

Ik zou graag willen weten hoe druk en toeristisch Chili is en of er onderscheid is tussen de verschillende gebieden (Patagonië drukker dan noorden/midden?).
We overwegen om in december/januari te gaan, maar als ik verhalen hoor over honderden toeristen in de rij voor eten bij refugio’s, dan ben ik toch minder enthousiast. Is het mogelijk dit soort plaatsen te vermijden?
Filelopen in bepaalde nationale parken of valt dat wel mee?
Gaan voor veel wandelen en dus niet teveel toeristen…

Chili heeft veel meer nationale parken dan Torres del Paine. Een trekking in Torres del Paine beperkt zich i.v.m. het klimaat dan ook nog vaak alleen tot de maanden Januari en Februari. Bovendien is Torres del Paine populair omdat de infrastructuur (refugios) zich leent voor de trekker die wat meer luxe wil.

Andere nationale parken die zich lenen voor meerdaagse trekkings en waar je zeker veel minder mensen zult tegenkomen zijn:

• Lonquimay trekking van 6 dagen (Reservaat Nalcas / Reservaat Malalcahuello)
  • Huerquehue trekking van 4 dagen (Nationaal park Huerquehue)
  • Baños de Caulle van 4 dagen (nationaal park Puyehue)
  • Callao hotspring trekking van 3 dagen (nationaal park Vicente Perez Rosales)

Juist omdat er minder of geen Refugios zijn zul je wel afhankelijk zijn van tent en kampeer spullen. En je hebt goede kaarten nodig!

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Inderdaad, in de meeste nationale parken is het rustig behalve in torres.
Als je in torres in een tentje slaapt op de kleine campings dan is het ook zeker niet druk.
Bij de refugios is het meestal echt druk.
Als je gaat hiken in de wildernis hoort daar ook slapen in een tent bij vind ik alhoewel het erg koud kan zijn 's nachts. -5 kan ook in de zomer voorkomen.
In san pedro de atacama kan het ook best druk zijn evenals pucon.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vraag me wel af waarom die andere parken minder bezocht worden, omdat ze minder mooi zijn of omdat er minder voorzieningen zijn? Er zal toch een reden zijn dat iedereen naar Torres del Paines gaat, neem ik aan.

Ik denk eerder om de laatste reden die je noemt. De andere parken zijn net zo mooi, natuurlijk allemaal om een andere reden, andere flora en fauna, omdat ze op een hele andere breedte-graad liggen.

Als low-cost en minder toeristisch je trefwoorden zijn, zou je beter kunnen uitwijken naar één van de andere 34 nationale parken die Chili rijk is.

Kijk op de website van de CONAF voor een complete lijst per regio:
http://www.conaf.cl/parques/index.html

:vak02:
Groeten,
Grietzen

We hebben besloten het noorden te laten schieten en meer tijd door te brengen in het midden en zuiden. We hebben het volgende reisschema in gedachten, met de volgende vragen:

• is dit schema tijdtechnisch te doen
  • ergens langer/korter blijven
  • veel geld besparen door zelf alles van tevoren te boeken ipv door een bureau te laten doen

Dag 1 vertrek uit NL
Dag 2 aankomst Santiago
Dag 3 vrije dag Santiago
Dag 4 Pucon (vlucht, huurauto)
Dag 5 Pucon - PN Huerquehue
Dag 6 Pucon – PN Villarrica
Dag 7 Aguas Calientes – PN Puyehue
Dag 8 Puerto Montt – Chiloë
Dag 9 Puerto Montt - PN Vicente Pérez Rosales
Dag 10 Puerto Montt - PN Alerce Andino
Auto inleveren
Dag 11 boot naar Puerto Natales
Dag 12 boot naar Puerto Natales
Dag 13 boot naar Puerto Natales
Dag 14 aankomst Puerto Natales
Bus
Dag 15 PN Torres del Paine
Dag 16 PN Torres del Paine
Dag 17 PN Torres del Paine
Dag 18 PN Torres del Paine
Dag 19 PN Torres del Paine
Dag 20 Punta Arenas – El Calafate (bus)
Dag 21 Perito Moreno
Dag 22 PN Los Glaciares
Dag 23 PN Los Glaciares
Dag 24 El Calafate – Buenos Aires (vlucht)
Dag 25 Buenos Aires - NL

Alle input is welkom!

druk schema maar wel te doen denk ik, alleen 2 dingen, houdt rekening met extra drop off kosten als je in A huurt en in B weer inlevert.
wat bedoel je precies met np. los glaciares, perito moreno gletsjer ligt in dit park of bedoel je dat je verder gaat naar el chalten wat 220 km. verder naar het noorden ligt.
je zou kunnen overwegen om el chalten in je reisschema in te plannen omdat je hier mooie wandelingen kunt maken en rustiger is als torres del paine en niet minder mooi maar dan zal je wel iets anders moeten laten schieten.
6 jaar geleden zijn wij van santiago naar puerto montt en weer terug gereden en veel dingen bezocht en gezien in 27 dagen en 2 jaar later hebben we patagonie (ook met navimag) helemaal bezocht ook in 27 dagen dus hadden we wel wat meer tijd dan jullie en 1,5 jaar geleden hebben we het noorden bezocht ook weer in 27 dagen rest ons nog de beroemde carretera austral en die komt dit jaar aan de beurt voor een kleine maand.
als je van plan bent om chili misschien ooit nog een keer te bezoeken dan zou je het ook ongeveer op deze manier kunnen doen, in verschillende etappes dus zodat je ook echt alles kunt zien in een rustiger tempo maar zoals jullie het doen kan het natuurlijk ook.
veel succes met jullie plannig

Bedankt Sideburner,

we hadden inderdaad bedacht om dan vanuit El Chalten nog wandelingen te maken in Los Glaciares. Ik zou dus een aantal dagen Torres del Paine “in kunnen ruilen” voor Los Glaciares? Dit spaart waarschijnlijk ook een hoop geld, lijkt me. We zitten niet vast aan de 25 dagen, kan ook een dagje langer of korter.
Is alles goed zelf te regelen vanuit Nederland of kunnen we dit beter laten doen (denken eventueel aan Vamonos travel). Tickets zijn al aardig aan de prijs, zagen we.
De lijst met landen die we willen bezoeken is nog lang, dus op korte termijn terug naar Chili zit er niet in.

Ik zou eerder één van de nationale parken bij Puerto Montt of Pucon laten schieten dan een dag weggooien in Patagonie.
Ik weet niet wat je precies wil doen in torres. Er zijn verschillende routes.
Als je echt van hiken houd dan zou ik hier de meeste tijd spenderen.
In Los Glaciares oftewel het fitzroymassif bij El Chalten kun je met 2 dagen al heel wat zien of je moet ook de zonsopkomst over mount fitzroy willen zien, dan moet je 3 dagen nemen. Hier zijn geen refugios in het park dus zal je een tent moeten huren, meenemen of kopen aldaar.
In Pucon zou ik echt proberen om de Villaricavulkaan te beklimmen. Dit is een machtige ervaring en in één dag te doen.
Houd er rekening mee dat als je de perito moreno gezien hebt dat je dan eerst terug moet naar el calafate om verder te kunnen naar el chalten. Reken dus op een dag bussen. De busritten duren altijd langer als gepland.
Ik zag ook punta arenas ertussen staan. Volgens mij moet dit puerto natales zijn.
Je kunt ook rechtstreeks vanuit torres naar el calafate dan hoef je niet helemaal terug naar puerto natales.
Ook zou ik extra dagen inplannen voor vertragingen en/of rust. Jullie schema vergt een erg strakke planning.

1 like

Torres is trouwens helemaal niet zo duur als je met een tent gaat. De refugios en het eten daar zijn wel duur. Als je zelf je eten meeneemt van de super in puerto natales dan is het niets duurder als in los glaciares.