Drie weken Vietnam, reisschema

15 december vertrekken mijn vriend en ik naar Azie. We vliegen op Bangkok, 18 december vliegen we door naar Hanoi om te beginnen aan onze 3 weekse trip door Vietnam. :zon02:

Wij zijn geen backpackers, maar toch willen we graag eens meemaken waar iedereen het over heeft. We hebben de eerste dag in Hanoi een AirBnB geboekt, de rest van onze reis ligt nog niet vast.

We hebben de afgelopen tijd de volgende highlights opgeschreven:
• Hanoi
• Ha Long Bay
• Sa Pa
• Hue
• Hoi An
• Nha trang
• Dalat
• Ho Chi Minh City

Na het bezoeken van een aantal van deze plekken willen we nog een kleine 7 dagen uitrusten op een eiland als Phu Quoc. We zitten 21 dagen in Vietnam, van 18 december tot 7 januari. Het weer heeft grote invloed waar wij heen willen. Daarom hebben we bijvoorbeeld Sa Pa al min of meer uit het lijstje gehaald.
We vragen ons af of we bijvoorbeeld Dalat moeten toevoegen aan het reisschema, of dat we langer moeten verblijven of Phu Quoc.

Ons voorlopige reisschema ziet er zo uit:
18. Hanoi
19. Hanoi
20. Hanoi
a. Met de bus naar:
21. Ha Long Bay
22. Ha Long Bay
a. Met de nachttrein naar:
23. Hue
24. Hue
a. Met de trein naar:
25. Danang gelijk door naar: Hoi An
26. Hoi An
27. Hoi An
a. Met de trein naar Nha Trang
28. Nha Trang
29. Nha Trang
a. Met de trein naar Ho Chi Minh Stad
30. Ho Chi Minh City
31. Ho Chi Minh City

1. Ho Chi Minh City
    a. Bus/Boot naar Phu Quoc
  2. Phu Quoc
  3. Phu Quoc
  4. Phu Quoc
  5. Phu Quoc
  6. Phu Quoc
  7. Phu Quoc
    a. Terug naar Ho Chi Mingh Stad > Bangkok
  8. Huis!

Concrete vragen:
Wat vinden jullie van dit schema? Is het haalbaar?
Kan Phu Quoc een soort van vervanger zijn voor Dalat? (Ik wil graag Natuurbeleving/Jungle/wandelen/Vogels/Apen/etc)
Zijn we plekken vergeten waar we echt heen moeten?
Zou je de reis liever anders willen indelen? (Voornamelijk qua Ho Chi Minh City – Phu Quoc (misschien wisselen?))
Is het verstandig om kerst + oud en nieuw ergens te vieren waar leuk is?

Alvast bedankt voor de reacties! We hebben al heeel veel aan dit forum gehad!

:chin:

Ohwja, ons budget is 80e euro per dag. Daarnaast hebben we nog een apart potje voor reiskosten. (Als ik de prijzen van vliegen zie gaat dat gemakkelijk lukken)

Je kan vanuit Hanoi een 2 daagse tour doen naar Halong Bay waarbij je dus 1 nacht op een boot slaapt. Dan hoef je ook niet zelf met de bus daarheen.
Ik was enkel in Nha Trang om te duiken. Verder vond ik het niet zo leuk daar. Weet niet waarom jullie er graag heen willen? Misschien kan je i.p.v. dat iets anders doen. Of een dag korter. Veel plezier met de voorbereidingen :slight_smile:

Trip naar Halong Bay kun je inderdaad vooraf boeken. Let op prijsverschillen. (Wil je rekening houden met het weer, dan kun je een dagtour voor circa $20 prima ter plekke boeken.)
Ik denk dat ik een extra nachtje Hoi An zou doen. Huur daar een fiets.
Een dagje Nha Trang is op zich niks mis mee. Waarschijnlijk lekker weer.
Via Dalat naar HCMC brengt iets meer variatie in je rout. Dalat is niet zo groot en heeft wel wat om te doen/zien en je kunt ook met Easy Riders de omgeving verkennen (die spreken je op straat wel aan).
Vanuit HCMC kun je een dagtrip doen naar de tunnels en Cao Dai tempel.
En vanuit HCMC zou ik ook een uitstapje doen naar de Mekong Delta (bijvoorbeeld 1 of 2 nachten Can Tho).
Tijd voor Phu Quoc vind ik een beetje lang…

Johan

1 like

Hallo Mariss,

Natuurlijk is je schema goed te doen, en ben het wel met Johan eens dat je dagen in PQ ( Phu quoc ) misschien wel wat veel zijn.
De tip van Ilse om pas , bijv op de 20e een 2 daagse halong Cruise te nemen is een goede.

Wanneer ik bovenstaande tips en jouw schema bekijk is het misschien zo ook een optie

18 hanoi
19 Hanoi
20 naar halong, overnachten boot.
21 naar Hanoi, en nachttrein naar Hue
22 aankomst Hue
23 Hue
24 naar Hoi An; niet met de trein maar met de bus ( gaat rechtstreeks naar hoi An en is goedkoper en sneller )
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An en naar Nha trang
28 Nha trang
29 Nha Trang en naar Saigon
30 naar Can Gio voor de apen en natuur in Sam Vat
31 Cu Chi
01 Saigon
02 naar Chau Doc ( voor de vogels ), natuur, cultuur, mekong rivier en nog heel veel
03 Chau Doc
04 naar Can Tho airport en naar PQ; aankomst PQ in de middag
05 PQ
06 PQ
07 PQ. via Saigon naar Bangkok
08 naar huis

Met deze optie heb je al je wensen.

Voor de apen kan je even kijken voor Can Gio en misschien ook even kijken naar Sam Vat park ( heb ook meteen krokodillen en die kan je vissen, hartstikke leuk.
Met Chau Doc kan je varen door het Tra Su park en zie je vele vogels, kan je ook Kmer dorp bezoeken, Cham dorpje, drijvend marktje, vis kwekers woningen, mooi uitzicht vanaf Sam mountain over de gehele streek ( staat ook een hotel op de top ).

Helaas geen Can Tho.
Idee van de drijvende markt heb je in Chau Doc al meegemaakt en dan zonder honderden touristen ( waarschijnlijk alleen jullie ).

Ik heb oudjaar laten vallen in Saigon, omdat daar overal feesten zijn.
Heb de 1e januari vrij gehouden met de gedachte van te veel feesten.

Maar je kan natuurlijk ook die dag al naar Chau Doc gaan en zo 1 dag meer PQ.

Hoop dat je wat meer ideeën kan opleveren wat te doen?

gr.
Ton.

Haha
Dat vind ik nou zo mooi aan dit forum… Denken we al (na veel voorbereiding) alles goed op een rijtje te hebben, worden we hier weer op hele goede andere ideeën gebracht :slight_smile:

Wij hebben geen duikbrevet, maar willen wel erg graag ergens gaan snorkelen. Dat was de reden dat Nha Trang ook op het lijstje stond.

Mijn vriend is degene die tot nu toe de route een beetje had voorbereid, en ben heel erg blij met bovenstaande tips. Mijn gevoel was in eerste instantie dat we met onze route misschien niet alles eruit gingen halen wat mogelijk was in zo’n korte reis (ik miste vooral wat natuur) zie nu dingen staan die me erg aanspreken. (Vooral het stukje Mekong Delta/Chau Doc/ Can Tho)
Wouter stelde al voor om de route van Ton maar over te gaan nemen haha…
Ik merk dat wij vooral alles veel ruimer hebben genomen qua tijd, maar misschien is iets sneller reizen wel veel slimmer aangezien je dan meer kan zien.

Dus, we zullen hem vanavond of morgenavond eens even doornemen, en dan komen er vast nog genoeg vragen :slight_smile:

Hallo Mariss,

Bedankt voor je compliment aan ons forum.
Fijn te lezendat de tips van Johan, Ilse en mij je aanspreken en deze wat geholpen hebben.

Na het herlezen van mijn reactie wil ik nog iets toevoegen, wat misschien ook voor andere mensen kan gelden, die in deze periode naar Viet Nam gaan.

Wanneer je een overnachting boekt bij een hotel van 24 op 25 december en van 31 december op 1 januari, kijk even goed uit dat je bij die boeking een verplicht kerst diner of oudjaars diner/ feest boekt, die achteraf verplicht bent te betalen.
Ook al maak je daar geen gebruik van, ze kunnen dat toch vragen om dat te betalen; staat dan in de boekingsvoorwaarden.

Voor het overige, wachten we geduldig jullie vragen af, en hopen je verder te mogen helpen en van meer informatie te kunnen voorzien wanneer je dat wilt.

Gr.
Ton.

1 like

Het eerste deel van de reis is wel duidelijk. En met jullie tips mbt Ha Long Bay gaat dat vast helemaal goedkomen.

Zoals gezegd, mijn vriend was voornamelijk van de routes, dus toen ik jullie posts las met alle plaatsnamen erin begon het wel wat te duizelen. De reisgids er even bij gepakt en er is me nu een hoop duidelijk :slight_smile:

Chau Doc lijkt me een hele leuke aanvulling op ons reisschema.
Ik zit een beetje te bekijken hoe we dat het makkelijkst kunnen gaan doen. Je hebt het over
2 jan van Saigon naar Chau Doc.
—Is dit makkelijk te doen met bus (Is er een dienst vanaf Saigon, of moeten we via verschillende dorpen reizen? Of is het slimmer het op een andere manier te bereizen?
Wij zijn echt beginners met dit soort reizen, ben gewend altijd een auto mee te hebben of om 1 week op 1 plek in de zon te vertoeven haha, dus vandaar misschien wat basale vragen…

Tra Su park spreekt me erg aan, lijkt me ook leuk om daar met de boot heen te gaan.
Ook wil ik wel gaan proberen om op Sam Mountain te slapen als er plek is! Ik lees her en der dat je erheen moet kunnen lopen vanaf Chau Doc (zal wel pittig worden met de rugzak) maar lijkt me wel een ervaring? Of romantiseer ik dit nu. Ik kan me ook voorstellen dat het fijn is om de rugzak in Chau Doc achter te laten in een hostel en dan niet te overnachten op de berg? (Ik Google me ook suf, en kijk er vast overheen, maar kan het hotel niet vinden online?)
De markt in Chau Doc lees ik dat je daar vroeg moet zijn. Is dat nog te combineren dan met een boottocht naar Tra Su? Of moet je dat op verschillende dagen doen.

Misschien kan je nog een beetje uitleggen hoe jij die 3 dagen in zou richten?

En blijft e.e.a. een beetje rond het budget van 80 euro per dag (voor ons samen) of zal dit er harder inhakken?

Veel plezier alvast marisss. Ik heb trouwens in Hue een super leuke dag gehad! Ik had daar maar een tussenstop van een dag. Heb gids met brommertje gehuurd voor een dag en die reed me naar allemaal mooie plekken en tempels. Mooie omgeving!
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ongeplande dagen ook super fijn kunnen zijn. Misschien juist omdat je er niks van verwacht :slight_smile:

1 like

Ik ben daarnaast aan het kijken welke vliegtuigmaatschappijen vliegen van can tho naar phu quoc, maar kan via o.a. skyscanner en vietjet air niks vinden.
Ik zoek ondertussen nog even verder, maar misschien weet iemand het ondertussen?

Ilse, bedankt voor je reactie…

helemaal mee eens. Eigenlijk was ons idee ook om juist veel dingen open te laten voordat we begonnen aan de voorbereiding. Maar nu het dichterbij komt merk ik toch dat ik alles eruit wil halen wat erin zit haha
Maar mocht het ergens heel goed bevallen, of juist niet (door weer of gewoon omdat we er niks aan vinden) dan gaan we ons niet krampachtig houden aan dit schema, maar zien we wel hoe we het aanpassen.

Ik als controlfreak merk dat ik het wel heel fijn vind om van te voren alvast te kijken hoe je überhaupt van de ene naar de andere plaats komt, en welke bezienswaardigheden aan te raden zijn.
Zal je zien dat we daar alles anders gaan doen!

Ow ja, nog een kleine aanvulling. We wilden onze trip graag afsluiten met een aantal dagen relaxen (strand, massages, zwemmen en als het kan snorkelen) hoe meer ik me inlees, hoe meer ik me afvraag of pho quoc daarvoor wel de beste plek is?
Helemaal aangezien o.a. Johan al aangaf dat 6 dagen Phu Quoc erg lang is. Als we naar Chau Doc willen (wat nog wel een beste reis is) dan verkort het onze relax-dagen al. Dan hoop ik wel op een plek uit te komen zoals ik in mijn hoofd heb :slight_smile:

Zo en nu is het ook even genoeg…
Lekker eten en morgen weer verder kijken en voorpret hebben over de reis :slight_smile:

Hoi Mariss,

wat een vragen, zal proberen ze te beantwoorden

Vliegen Can Tho naar PQ
Viet Nam airlines

Chau Doc.
Ja, er is een lijndienst vanaf Saigon, ook een touristen bus en is makkelijk te bereiken.

Tra Su park
Is ongeveer 1 uur rijden vanaf Chau Doc stad.
Je kan dan onderweg het ham dorpje bezoeken met de pagode ( is echt heel mooi ).
Daar , in het park, kan je dan een bootje huren, met motor, en zo door het onder water gelopen bos varen.

Op een gegeven moment , overstappen op een kleinere boot om door de kleinere vaarwegen ( zie het als een gondel in Venetië ) te varen…

Kosten voor dit bezoek zijn echt helemaal te overzien, je ziet bijna geen touristen en alles is tegen vietnamese prijzen.

Verblijf in Chau Doc.
Natuurlijk hostels en zo kom je ook aan goedkoop vervoer naar het park , de drijvende markt, de kwekerijen enz. tegen zeer schappelijke prijzen en binnen je budget.

Markt Chau Doc
Natuurlijk moet je daar vroeg zijn, maar dat geld voor iedere markt in de Mekong, dus ook voor de markt in Can Tho, Cai Be enz.
Maar dan kan je na dit bezoek naar het Kmer dorp, de kwekerij, Cham dorpje, en dan naar het park.

Sam Mountain top hotel
ik bedoel deze en de volgens mij helemaal volgens je budget van 80 euro
http://www.victoriahotels.asia/en/overview-nuisam

Heb je iets van wat problemen met eventueel boeken, meld het mij , kan ik wel oplossen.

Budget
Jullie budget is toereikend voor Chau Dac, ook incl. reis van Saigon naar Chau Doc en verblijf, park, markt en de dorpen en vervoer naar Can Tho Airport ).
Vliegen naar PQ was hoogst waarschijnlijk al uit een ander potje berekend?

Hoop dat dit je vragen weer beantwoord?

gr.
Ton.

Heel erg bedankt voor alle positieve reacties. We hebben er ontzettend veel aan!
We hebben nu een schema voorlopig opgesteld en komt redelijk overeen met wat Ton heeft voorgesteld.
Alle informatie hierboven nemen we in ieder geval mee, zodat we daar eventueel nog wijze keuzes kunnen maken haha

Het plan is alles over ons heen te laten komen, en 1 a 2 dagen van te voren bedenken wat de volgende bestemming zal gaan zijn.
(Afhankelijk van het weer, en natuurlijk of het ons ergens bevalt of niet.) Ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen rond de ’ feestdagen’.

In ieder geval erg veel zin in.

Nog een laatste vraagje, in het topic over de VOA staat dat je 1 pasfoto moet meenemen.
In de mail die ik heb gekregen van de organisatie die onze toegang hebben geregeld staat echter dat er 2 pasfoto’s nodig zijn.
Nu heb ik er nog maar 1 op voorraad, moet ik nog foto’ laten bijmaken?
Ik zal dit ook even in het VOA topic plaatsen omdat misschien meer mensen deze vraag hebben.

Hallo Marisss,

Bedankt dat je hebt laten weten dat onze site jullie een beetje heeft kunnen helpen bij het samenstellen van jullie reis naar Viet Nam.

Ik zal je vraag over VOA ook hier even beantwoorden.
Je hebt echt genoeg aan 1 pasfoto.

Heb even een gehele post gekopieerd van een tevreden reizigers die het stappenplan heeft gevolgd bij zijn vakantie afgelopen jaar.

Re: Visum Vietnam
*

http://www.wereldwijzer.nl/images/misc/quote_icon.png

Origineel gepost door ton http://www.wereldwijzer.nl/images/buttons/viewpost-right.png
Even een kleine correctie.

1 pasfoto is voldoende voor een single entry, en voor een multi entry zijn er 2 nodig.

1 voor het vietnamese visum en 1 voor het bijv, Cambodjaanse visum.
Ga nog een ander lnad bezoeken en weer terug naar Viet Nam dan natuur weer 1 meer, of 2 wanneer dat land er 2 vraagt.

Ik heb overigens op deze site een stappenplan staan hoe je een VOA procedure moet doen.

Volg je deze en je hebt zo je visum.

1
kijk of jullie paspoorten bij binnenkomst Viet Nam nog minimaal 6 maanden geldig zijn

2
Zoek op internet naar een visumbureau.
Biv cheapvietnamvisa.com ( goedkoopste ), myvietnamvisa.com (20 usd ) enz.

3
de aanvraag invullen en betalen.

4
Na enige dagen krijg je een mail met de LOA ( letter of aprovall ), betekend dus dat je toestemming krijgt om op de luchthavens van Hanoi, Saigon en Danang deze brief ( is meestal de bijlage bij de mail ) in te wisselen tegen een vietnamees visum tegen betaling van 45 USD pp. ( Moet met dollars en deze moeten ook nog eens onbeschadigd zijn).

5
Wanneer je deze brief hebt, deze thuis even 2x printen ( dus pp 1 Loa, mag in kleur of in Z/W )

6
Dan deze link downloaden en 2 x printen
Deze dus.
http://www.myvietnamvisa.com/form-on-arrival.pdf

7
Deze thuis invullen; anders krijg je deze uitgereikt op het vliegveld wanneer je eerst in de rij hebt gestaan en dan moet je hem daar invullen en dan weer naar naar de balie. scheelt je wat tijd dus.

8
Maak nu een setje per persoon.
Dus 1 x de LOA + 1 x de thuis ingevulde form on arrival ( punt 6 ) + 1 pasfoto pp.

9
lever dit setje ( punt 8 ) + het bijbehorende paspoorten in bij de balie voor VOA.
Kan 1 van jullie inleveren en je hoeft dus niet met tweeën in de rij te staan.

10
Na wat tijd ( variërend van 10 tot 30 minuten ) wordt je naam omgeroepen en tegen betaling dus van 45 usd krijg je paspoort terug met een zegel ( is het visum ) en kan je naar de douane.

11
Daar dus dan je paspoort laten zien en na wat stempels ben je in Viet Nam en kan je je koffer ophalen.

Even een opmerking

Formaat pasfoto
Niet kijken naar de afmeting die staat op diverse formulieren; gewone nederlandse pasfotos’s zijn oke.

Denk dat je zo alle informatie hebt over VOA.

gr.
Ton.

Ton superbedankt voor deze info!:smiley: Ik ben net terug en dit stappenplan is voor reizigers perfect op maat! Misschien een idee om dit stappenplan aan de openingspost toe te voegen?

Belangrijk is dd dat je 45USD cash meeneemt, want met euro’s rekenen ze rond de 55e!

Hoop dat je vraag zo afdoende is beantwoord?

gr,
Ton.

Dank jullie wel voor alle hulp.
Alle vragen beantwoord, tas gepakt.
Helemaal klaar om morgen te vertrekken!

Bedankt.

hallo Mariss,

Heel plezier, en misschien tot in Saigon.

gr.
Ton.

Vanuit Vietnam: Wat een ontzettend bijzonder en mooi land is dit zeg. Totaal anders dan de Europese bestemmingen die wij gewend zijn en erg gastvrij. Tot nu een mooie ervaring!
Helaas is het weer in centraal Vietnam niet zoals gehoopt. Regenachtig en max rond de 22 graden. Mijn bleke koppie heeft echt wat zon nodig en we zijn er aan toe om naar warmer gebied te gaan.
Hierdoor dus een kleine aanpassing van de reis en gaan we eerder richting saigon.
Morgen vertrekken we naar hoi an zoals gepland en zullen dan de 26e proberen te vliegen naar saigon (en slaan dus na thrang geheel over).

Hierdoor hebben we dus extra dagen om te spenderen in saigon, de mekong of phu quoc.
Mochten jullie goede tips hebben, horen we dat erg graag! (misschien is er zelfs nog een alternatieve locatie de moeite van het bezichtigen waard?)