Drie vrouwen op reis?

Hallo!

Wij zijn drie jonge vrouwen (22-23) en hebben het plan om volgend jaar de route van de pan-american highway te volgen. We beginnen in alaska met de auto en vanaf mexico nemen we het openbaar vervoer langs de westkust door Midden- en Zuid amerika tot het zuidelijkste puntje in Chili.
Nu zijn we onze route aan het plannen en ouders kwamen al met mededelingen als: ‘jullie moeten gewoon een land overslaan hoor als het niet veilig is’. Wij wilden hier graag onderzoek naar doen, maar als je naar de reisadviezen kijkt kun je beter van de VS direct naar chili vliegen, en dat is natuurlijk niet het idee!

Graag zouden wij adviezen en ervaringen horen van meisjes in Zuid-amerika (ook midden-amerika is welkom) en anderen die door de ‘gevaarlijke’ landen hebben gereisd als bijvoorbeeld colombia.

We hebben alledrie al wel wat reiservaring en weten dat het vaak een kwestie is van gezond verstand en alert zijn. Maar waarschuwingen voor busovervallen, ontvoeringen en verkrachtingen schrikken ons toch een beetje af.

We zijn benieuwd naar reacties! alle tips zijn welkom

Lisa, Katrina en Margreke

Gewoon gaan! :slight_smile:

Het is net hoe je je opstelt in die landen, maar als je 'n beetje je kop gebruikt, weet je wel wat je wel of niet moet/kan doen. En gewoon vragen aan andere reizigers in die landen.

En het gaat ook om het avontuur toch? Anders kan je beter zo’n georganiseerde reis overal doen en daar zit je ook niet op te wachten.
Je zit al in de auto, moet er alleen wel aan denken dat in Midden en Zuid-Amerika de wegen niet overal goed begaanbaar zijn…
Hoelang willen jullie erover gaan doen?

Groetjes,

Edwin Leenstra

Hoi,

Leuk plan. Met name onderweg zullen jullie de meeste ervaring opdoen en tips krijgen. Met z´n drieën reizen voelt wat zekerder en veiliger aan dan alleen. Hier in Bolivia valt het wel mee met onveiligheid. De meeste ´enge´ verhalen komen uit de regio La Paz-Lago Titicaca-Cochabamba. Een tijdje geleden was daar een Peruaanse groep actief met berovingen e.d.

In ´t algemeen moet je uitkijken voor de bekende trucs, zoals:

geen andere mensen in je taxi in laten stappen. Je kan ook de deuren op slot doen en zeggen dat je geen andere passagiers in de auto wilt. Het gebeurt wel eens dat er een of twee anderen instappen en je dan op een listige manier beroven.

op drukke plekken maakt iemand je erop attent dat er wat viezigheid op je schouder zit (iemand anders heeft er dan een vies goedje op gelegd). Waarop die persoon je helpt het schoon te maken. je zet misschien je kleine rugzak neer of zo, waarop een ander persoon (bijv. een kind) die weggrist, waar je pas ietsje later achter komt.

´t Is mij twee maal gebeurd dat iemand mij aansprak over een toeristisch item, waarop een andere persoon ons even later allebei aanspreekt en om ons paspoort vraagt voor controle, zelfs een keer voor drugscontrole ! Ze tonen dan een neppolitiepas en vragen om mee te gaan naar hun kantoor. In La Paz kwam er al een gewone taxi aanrijden, ha ha ! Als er geen professionele politieauto verschijnt, trap er niet in.

´t is t beste om je portemonnee aan een kettinkje te houden in je broekzak. Berg pinpas, eventueel tweede credit card, paspoort, geld en travellers cheques altijd op op bijv. drie plekken in je bagage. Bedenk dat eerder je dagrugzak kan worden gestolen dan je grote rugzak. Een buiktasje al dan niet onder je kleren is altijd handig.

Dit soort verhalen hoor je onderweg wel. Wordt niet paranoide. Ik ben ook een keer bestolen van mijn portemonnee in Costa Rica, zat los in de broekzak. Een camara is een camara, maar is geen superramp.

In Bolivia zijn jullie welkom in Samaipata, een toeristisch dorp aan de voet van de Andes, waar diverse klimaten samenkomen. Ik woon hier met mijn Boliviaanse echtgenote en run een hostel en fotogalerie; op www.andorinasamaipata.com staat alles in geuren en kleuren.

Veel voorpret gewenst !
Andrés en Doriña