Drie maanden route

In september trekken we drie maanden met een 4wd camper door Australië.
Onze route:
Darwin-Litchfield-Kakadu-Kimberleys-AliceSprings-Uluru-Mount Isa-Cairns (Great barrier reef)-whitsunday Islands-Sydney-Melbourne

Voor het traject Sydney-Melbourne hebben we drie weken staan. Is de rest van het programma te doen in 9 weken of is dat te veel??

Groet Erik

Via Wereldwijzer app

Hi Erik,

Ik vind persoonlijk dat er tussen Melbourne en Sydney erg weinig te zien is,
De Gold Coast en Sunshine Coast, daar is een stuk meer te zien en te doen!
bijv. Springbrook National Park, Coolangatta (walvissen!), Noosa… Enzovoorts. :slight_smile:

dus misschien kun je die 3 weken inkorten en meer tijd besteden aan al de mooie plekken in Queensland.

1 like

Dank,
In Sydney en Melbourne zijn we overigens beide een week waar we vrienden bezoeken. We houden dus nog slechts een week over tussen de 2 steden. Inkorten gaat niet ivm inleveren van de 4wd in Sydney en terugvliegen van uit Melbourne.
Erik

En ik vind juist dat er genoeg te zien is tussen Sydney en Melbourne. Met die 9 weken heb je denk ik een lekker rustig tempo te pakken. Afstanden zijn groot, bovendien zit je aan het einde van de droge tijd, je kan hier en daar opgehouden worden door een bosbrand. Mij lijkt het een goede keuze, een een heel mooi deel van het land Northern Territory. En ach als je te weinig tijd hebt, dan moet je iets sneller richting Sydney en heb je een goede reden om terug te komen :zon02:

1 like

Hallo Erik,

heb je al een echt plan gemaakt. Met dagetappes en afstanden? De 4wd hebben jullie wellicht gehuurd voor de Kimberleys, incl. Gibb River Road en El Questro. realiseer je wel dat de Kimberleys meer dan 10 keer zo groot zijn als Nederland. En willen jullie serieus gaan 4wd-en? Heb je dan een 4wd gehuurd inclusief compressor en evt. een winch? En enige ervaring op dit gebied?
Voor de Jim Jim Falls en Twin Falls heb je ook 4wd nodig. Ik denk dat jullie schema helemaal zo ruim niet is. Zal uitleggen waarom. Als je Kakadu en Litchfield doet, rijd je al een aardig rondje en kun je je per park wel een paar dagen vermaken. Verder rijd je in de Kimberleys natuurlijk niet echt hard, net als op de Gibb River Road. Gaan jullie ook door de Bungle Bungles? Katherine Gorge zul je tussen de bedrijven door ook wel inpassen.
Dan kun je voor Uluru, Olga’s en Kings Canyon ook best ruim de tijd uittrekken. In je globale overzicht mis ik Fraser Island, dé 4wd bestemming als je er in de buurt bent.
Volgens mij kun je je verblijf in Sydney en Melbourne beter wat inkorten want er is tussen die steden wel degelijk heel veel te zien, vooral als je de route door de Snowy Mountains en Victorian Alps neemt. Google eens op de route tussen Bombala, McKillops Bridge en Omeo. Prachtig, met diverse outback tracks. Hebben wij in 2011 gedaan met een hele serieuze 4wd. Zie evt op onze website de Reisverslagen 2010, de verslagen 6 en 7.
Zorg wel voor een hele goede kaart, koop het liefst Camps Australia Wide en eventueel een aparte Hema kaart voor gebieden als de Kimberleys en Snowy Mountains/Victorian Alps. GPS huren kan ook geen kwaad.
Veel plezier bij het plannen.

1 like

Hey Willem, bedankt voor je tips, ik zal eens goed voor je website gaan zitten. We willen niet echt serieus gaan 4wd-en maar willen wel de mogelijkheid hebben om van het asfalt af te gaan en de wat lastigere routes te kunnen nemen. De 4wdcampervan die we gehuurd hebben biedt daarnaast een slaapplek en buitenkeuken en was voor ons dan ook het meest ideaal. Gibb river road is nog even de vraag maar als we naar de Kimberleys gaan dan zullen we vanaf daar waarschijnlijk de Tanami road naar Alice Springs nemen. Fraser island zullen we tzt bekijken afhankelijk van de tijd. Vrienden van ons waren daar eigenlijk niet zo enthousiast over. En de tijd in Sydney en Melbourne kunnen we evt nog wel inkorten, we hoeven alleen maar rekening te houden met de inleverdatum van de 4wd in Sydney en de terugvlucht vanuit Melbourne.
Van de NT hebben we een gedetailleerde Hema kaart en we krijgen kaarten bij de huurauto. Verder wil ik ook nog de kaart van australie op de TomTom zetten. Mocht dat niet genoeg zijn voor de andere gebieden dan koop ik daar ook wel een kaart nog voor.
Ik zal de route door de snowy mountains eens gaan googlen!
Thanks Erik

Goed plan, de Tanami. Geeft je het echte idee van de outback maar is niet al te zwaar. Zie: The Tanami Track
en een andere mooie bijkomstigheid is dat je Kings Canyon kan meepikken voordat je bij Uluru bent. Hermansburg is een aparte plaats.

Top! Goeie site!