(origineel bericht op be-more.nl)
Drakensbergen/Lesotho en natuurlijk mother of peace
Drakensbergen/Lesotho
Afgelopen weekend ben ik weer een weekendje weggeweest.
Dit keer gingen we naar Drakensberg en Lesotho. Een geweldig mooie omgeving in een land in Zuid-Afrika. Klinkt een beetje raar, een land in een land… Is ook raar, maar is nou eenmaal.
We vertrokken met 8 dames, waarvan 4 van mother of peace.
De eerste avond hebben we geslapen in een backpackershostel, Sani Lodge, zodat we zaterdagochtend gelijk konden beginnen aan onze trip, de Sani Pas op.
Het was een geweldige, maar hobbelige route, met heel mooi uitzicht!
De omgeving is echt heel, heel erg mooi!
S’middags kwamen we aan bij een gezin waar we de nacht gingen doorbrengen.
Heel anders dan wij gewend zijn natuurlijk, er is geen stromend water, geen elektriciteit en ook je met je mobiele telefoon kun je niks…
Omdat het zo ontzettend koud was (we hebben zelfs sneeuw gezien) werd er een vuurtje voor ons gemaakt in een hutje, waar we lekker konden opwarmen.
’S avonds kregen we een maaltijd met de specialiteiten uit de omgeving.
Ook gaven de schapenherders uit de buurt ons nog een dansoptreden met traditionele dansen. Heel leuk om te zien! Ze deden onwijs hun best.
De dag daarna kwam dan het moment eindelijk aan waar ik toch wel het meeste zin in had van het hele weekend: Paardrijden in de bergen.
Van de 8 dames hadden er nog 6 nooit op een paard gezeten (waaronder ik) dus het zorgde toch wel voor wat zenuwen en natuurlijk ook voor heel veel hilariteit!
Onze zenuwen werden gelijk op de proef gesteld, want we gingen gelijk de berg op… En dat was STIJL!
Nadat mijn paardje dat had overwonnen, durfde ik alles met hem aan! Haha, dus we vervolgde onze tocht verder naar de top van de berg. Het mooiste uitzicht wat ik ook heb gezien! Geweldig en onbeschrijfelijk!
Hierna zijn we nog een bezoek gaan brengen aan the village in de buurt waar we al werden opgewacht door de kindjes en door de vrouwen van het dorp die ons tradiotionele dansen lieten zien en zelfgemaakte gereedschappen die zij gebruiken in het dagelijks leven.
Heel interressant maar haast niet voor te stellen dat er mensen zijn die nog zo primitief leven. Het leek een beetje op het tv-programma groeten uit de rimboe.
Het was in ieder geval weer een heel mooi weekend en bijzondere ervaring!
Ik was ook wel weer heel erg blij toen ik weer terug was bij mother of peace, waar een paar kinderen (het was al 21.00) ons met open armen ontvingen! Zo leuk! Ook het uitzwaaien vrijdag was natuurlijk dramatisch! Haha, heel erg leuk allemaal!
Vandaag zijn we met 13 kinderen naar het strand geweest, ook dat was volop genieten!
De vrijwilligers deden ook niet onder aan de kinderen als het ging om “spelen in de zee”, door de zee rennen, in golven duiken, met de surfboards met de golven mee springen, iedereen deed mee! Genieten, genieten, genieten!
Nu alweer zin in morgen, weer een nieuwe mooie dag!
Heel veel lieve groetjes vanuit mother of peace,
Merle