Wij zijn Carina (27) en Niels (29) en wij willen aan het eind van het jaar zo’n 2 maanden naar Australië.
Op dit moment zijn wij ons nog volop aan het oriënteren en staat er nog weinig vast. Wel willen we aan de Oostkant van Australië blijven, maar noord- of zuidoost weten we nog niet.
We zouden onze reis graag willen combineren met een bezoek aan Nieuw Zeeland.
Wie kan ons helpen aan tips voor een leuk, mooie route?
We zouden graag (een deel van de reis) een camper of auto (met tent) huren om zo zelf rond te kunnen reizen.
We willen ook graag een paar mooie duiken maken (we hebben beiden ons PADI open water). We zouden dus graag het Great Barrier Reef ergens bezoeken.
We zijn niet echt stads/feest types.
Ik heb begrepen dat het gedurende deze maanden minder goed toeven is in het Noorden. Zouden jullie dat helemaal afraden of?
Raden jullie aan om van noord naar zuid te reizen, of andersom.
Wat moeten we echt gezien hebben, en wat voor route is haalbaar in deze periode?
Een idee is om vanuit Brisbane langs de kust naar het zuiden te rijden. En dan misschien door naar Adelaide en misschien nog verder naar het westen. Maar ik heb geen idee hoeveel tijd we hier voor uit zouden moeten trekken. En hoe dit te combineren met een trip naar het GBR en NZ??
Ideeën en tips zijn dus heel erg welkom! Hoe meer ik over reizen door Australië lees, hoe korter die twee maanden lijken te worden, maar helaas laat ons budget een langere reisperiode niet toe…
In die maanden is het in Cairns (noorden) drukkend warm en in november, maar zeker in december en januari heb je flinke buien. Wil je toch naar het GBR dan zou ik in het noorden beginnen in november en dan naar het zuiden trekken. Denk wel aan de kwallen die daar dan ook zitten. Duik altijd met een groep en in een wetsuit (stingersuit) ook al is het warm genoeg.
Ik zou er zelf voor kiezen om alleen naar Australië te gaan. Nieuw Zeeland is ook gigantisch en het is jammer als je voor beide landen maar een paar weken hebt.
In Cairns en omgeving (bijvoorbeeld ook Cape Tribulation en de Atherton tablelands) kun je met gemakt een volle week doorbrengen. Vooral als je ook wat duiken wilt maken. Probeer ook de duiken bij bijvoorbeeld Mission Beach (meer levende koralen) en wat zuidelijker ter hoogte van Rockhampton voor weer een ander stuk.
Als je niet zo van de steden bent, kun je deze makkelijk omzeilen. Ik zou, persoonlijk, wel een dagje uittrekken voor Sydney. Toch een mooie stad. Je kunt in een plaatsje buiten Sydney op een camping gaan staan en dan met de trein het centrum in. Handig en snel.
Voor Cairns-Sydney zou ik zeker een week of vier/vijf nemen, zodat je echt het e.e.a. kunt zien.
Daarna kun je kiezen of je langs de rustige zuidoostkust naar Melbourne reist of bijvoorbeeld via het binnenland (richting Broken Hill). Of schuin door de Australische Alpen, ook echt prachtig!
The Great Ocean Road (Melbourne-richting Adelaide) is natuurlijk mooi. Neem dan ook Grampians National Park mee aan het einde. Dat is zeer de moeite waard.
Als je na Adelaide echt door wilt richting het westen, dan is dat mogelijk, maar reken wel op lange reisdagen. Het is een heel stuk voor je weer in de bewoonde wereld bent! Boven Adelaide hebt je ook nog een Flinders Ranges. Ook een prachtgebied.
Met een combinatie (noord)oostkust, binnenland, Adelaide heb je een combinatie van een paar mooie zeer verschillende stukken Australië.
Een auto met tent is goedkoper dan een camper omdat je minder benzinekosten hebt, minder betaald op campings en ze zijn goedkoper in de aanschaf/huur. Ik was met het opzetten van mijn tent even lang bezig als het elke dag inrichten van een minislaapbusje (natuurlijk anders dan een camper) dus voor de tijd hoef je het niet te laten. Campings zijn enorm goed uitgerust met meestal een campkitchen (vrijwel altijd inclusief koelkast) waardoor een koelkastje in je auto minder essentieel is.
Ik zou Nieuw Zeeland uitstellen tot een volgende keer. Geeft je meer tijd (en rust) in Australie. Anders doe je twee goede dingen half.
In de door jullie aangegeven tijd zou ik van noord naar zuid reizen.
Een optie is om met de auto en hostels te doen. Is denkelijk net zo duur als met de tent alleen iets comfortabeler. Eventueel koop je een grote koelbox en een aantal plastic bakjes. Op nagenoeg ieder tankstation kun je grote zakken ijsblokjes kopen. Kun je ontbijt en lunch gedurende de dag koel houden en heb je ook altijd ijskoud water bij je.
Een andere optie is de bus te nemen. langs de oostkust is dit een redelijk alternatief. Weet alleen niet of dit echt zoveel goedkoper is als een medium auto huren
Duiken op GBR ongeveer vanaf Cairns tot Brisbane. Surfers Paradise kun je vergelijken met de Spaanse Costa´s. Je moet ervan houden, anders snel doorrijden (deden wij dus).
Wij zijn ook geen stads mensen maar Sydney (en omgeving) staat bij ons toch altijd een paar dagen op de kalender als wij in de buurt komen.
Eventueel kun je ook vanaf Cairns, Brisbane of Sydney een vlucht VV naar Alice Springs boeken en op een 3-daagse tour ook Ayers rock gaan bekijken.
Medio december - medio januari is in Australie grote vakantie. Kan soms iets moeilijker zijn om de juiste accomodatie te vinden. Op tijd een slaapplaats zoeken dus. Evt. bel je´s avonds van te voren al naar de volgende plaats. Heel veel tourist centra kunnen ook een slaapplaats regelen in de plaats waar je de volgende dag (of later op de dag) aankomt. Kerstmis en oud op nieuw is Sydney waarschijnlijk nu al volgeboekt.
Welker plaatsen te bezoeken? kijk eerst eens in wat oudere topics. Staat al zoveel beschreven.
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Wij gaan binnenkort weer verder kijken, nu even druk met andere zaken, en dan ga ik ook uitgebreid met de kaart en lonely planet ernaast jullie tips bekijken!
Voor nu een korte reactie toch, maar erg bedankt!
Op de vluchten met Emirates mag je 30 kg bagage meenemen. Een lichtgewicht tent is dan gauw meegenomen evenals een dunne slaapzak. Wij hebben zelfs alleen het binnententje opgezet vanwege de warmte.
Overigens kan je camping/dumpshops daar ook nog het e.e.a. halen.
Dan is het mogelijk om met de auto te gaan. Als je bij Europcar een Subaru Forrester huurt mag je ook op onverharde wegen (die op de kaart getekend zijn) rijden. Kijk bij www.europcar.com.au bij de Renter Guide/Rental Terms & Conditions