Een aantal weken geleden heb ik via het visumburo in Amsterdam, vier visums aangevraagd voor India. Aangezien wij ook naar Nepal gaan, heb ik een double entry visum voor India aangevraagd. Voor het visum van Nepal ben ik rechtstreeks naar het consulaat in Amsterdam geweest. Nu doet de vervelende situatie zich voor dat in het systeem staat dat wij een double entry visum hebben gekregen maar in het paspoort een single entry sticker is geplakt.
Het paspoort is opnieuw opgestuurd naar de ambassade van India waar het nu al twee weken op een stapel ligt, waar nog niets mee is gedaan. Het visumburo zegt er niets aan te kunnen doen en nu zijn wij aan het uitzoeken wat onze mogelijkheden zijn.
Stel dat het double entry visum niet of niet optijd verkregen wordt, heeft iemand ervaring hiermee? Hoe heb je het opgelost? In principe willen wij met de trein van Nepal weer terug naar Delhi maar dit zou niet gaan lukken als wij geen double entry visum krijgen. Ik heb gehoord dat wanneer je van Nepal naar Delhi vliegt, dat je op het vliegveld van India een transfer visum kan aanvragen voor 24 uur. Klopt dit en heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel gaat dit kosten?
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen uit ervaring, want ik ben een beetje gestresst aangezien wij over 3 weken al vertrekken. Daarnaast kunnen wij nu niets boeken qua treinreizen. Deze moet je toch ver van te voren boeken??
Wij hebben toevallig twee weken geleden hetzelfde probleem gehad. Het is wel een gedoe, maar heel makkelijk op te lossen. Je gaat met je paspoort incl. visum naar de ambassade van India (in Den-Haag en open van 09.00 tot 12.00 - 15.00 tot 17.00). Daar geef je bij de balie aan dat je om een double entry gevraagd hebt, maar een single entry hebt gekregen. Tien minuten later komt er iemand van de ambassade naar je toe. Die krast single entry door, zet er double entry neer en een nieuwe handtekening. Problem solved!
Vervelend, maar toch redelijk makkelijk op te lossen.
@ Nicole : Je kan gewoon je treintickets boeken. Als je de reis niet kan maken of je moet je traject wijzigen, kan je de geboekte tickets makkelijk online annuleren en krijg je alles teruggestort op je kredietkaart.
@ Ramses : Da’s makkelijk opgelost. Hebben jullie dan ook de stempel gekregen ivm de “two month rule” ?
@ Ramses: Had jij het dan ook via het visumburo in Amsterdam geregeld? Werken zij altijd samen met de ambassade in Den Haag? Want er zit toch ook een ambassade in Amsterdam en Rotterdam? Het enige verschil bij jullie is dat onze paspoorten op dit moment nog bij de ambassade liggen. (er is helaas al 2 weken niets mee gedaan). Denk je dat wij dan gewoon naar de ambassade kunnen gaan en vragen om onze paspoorten en double entry?
@ Thierry: Oh, dat is inderdaad wel handig. Dan hebben we dat in ieder geval vast staan. Weet je ook via welke site dat kan?
Kan jij ons uitleggen hoe je je voor www.irctc.co.in kunt registreren? Ze vragen om een mobiele telefoonnummer die moet beginnen met +91… Hier sturen ze een bepaalde code naar toe. Wanneer ik mijn mobiel intoets zonder een 0 geeft deze aan dat het uit tien cijfers moet bestaan en wanneer ik een 0 er voor zet, geeft de site aan het niet met een 0 kan beginnen. Sorry, voor alle vragen maar we snappen er niets van!
Ik had inderdaad eerder al zoiets opgevangen dat er problemen zijn met de registratie. Er zou een oplossing zijn, maar die moet ik even gaan opsnorren, ik weet niet meer waar ik dat gelezen had.
Let op, de site werkt enkel goed tussen 04h00 tot 22h00 (Indiase tijd).
Bij cleartrip is de registratie wel eenvoudiger. Tickets annuleren kost je daar wel een Euro of zo.
Desondanks dat irctc terug internationale kredietkaarten aanvaardt waaruit zou moeten blijken dat je terug kan boeken vanuit het buitenland, hebben ze een nieuw controle systeem ingevoerd via de mobiele telefoon. Dit werkt momenteel enkel met Indiase nummers, dus internationale boekingen kunnen voorlopig niet meer.
Zelfs als je al geregistreerd was, zal het systeem je bij je volgende log-in vragen om een mobiel nummer in te voeren. Als je hier niet op reageert (of als je geen Indiaas mobiel nummer hebt) wordt je account gedeactiveerd vanaf 01 Juli 2011, weldra dus.
Ja, wij hadden het via het visumbureau in Amsterdam geregeld (Weesperstraat 392). Die werken samen met de ambassade in Den-Haag.
Er kwam geen enkel bericht dat onze paspoorten klaar waren, dus op goed geluk langsgegaan en toen bleek dat ze daar al 7 dagen lagen. Daarna naar Den-Haag naar de ambassade van India gegaan (Buitenrustweg 2). Volgens mij zit er gene ambassade in Amsterdam of Den-haag. Zie website: http://www.indianembassy.nl/IE_visa_cons.htm
Ik zou z.s.m. je paspoort bij het visumbureau of ambassade ophalen en zelf die double entry bij de ambassade regelen. Dan weet je in iedergeval zeker dat je die double entry op tijd binnen hebt.
@ thierrydb : Er zat al een stempel op (van de single entry). Het enige wat is veranderd, is dat er nu double entry op gescheven staat incl nieuwe handtekening. Hij verzekerde ons dat we hier geen problemen mee zouden krijgen, aangezien ze dit blijkbaar vaker zo oplossen…
ik had een vraagje ivm mijn double entry visum…
Ik vertrek 27/10 naar mumbai en ga vanaf door door Indie naar Nepal
Vanaf Nepal ga ik terug India in om via de boot naar Sri Lanka af te zakken.
Ik trek alleen rond ( zonder reisbureau ) en ben bang dat de ambassade mijn visum zal weigeren, daar ik niet kan aantonen hoe ik India verlaat…
Ik sta op het punt mijn visum aan te vragen. Alles lijkt ingevuld.
bij de checklist of documents staat :
" For those inending to re-enter india after neighbourhood tourism etc needs to submit a detailed itinerary and supporting documentation (ticket booking) to be attached at time of submission of visa application for double/triple entry visa"
Ik heb echter mijn heenticket en dan wil ik met de ferry naar sri lanka ( als ik nepal bezocht heb ) wil dus zeggen dat ik mijn ticket van de ferry moet meegeven?
Voeg gewoon een briefje bij je aanvraag met je geplande reisroute(s) en kopijtjes van eventuele tickets.
Wacht niet te lang met je aanvraag als je op 27/10 wil vertrekken.
Ik heb m’n visum op vier okt aangevraagd bij VSF Global Antwerpen en mag pas op 18 okt terug gaan oppikken.
Misschien gaat het bij VSF Global Brussel sneller, weet ik niet.
heeft iemand ervaring met het uit- en weer inreizen van India als je een single entry visum hebt en Nepal wilt bezoeken. Wij gaan in december naar India (heen en terugreis geboekt, dus ticket als bewijs). Willen van daaruit waarschijnlijk Nepal bezoeken. Voor een double-entry worden bewijzen gevraagd, hetgeen betekent dat we nu al een vlucht moeten boeken terwijl we nog niet zeker weten of en wanneer precies we naar Nepal gaan. Volgens info van de website www.mha.nic.in/pdfs/FAQ-TVisa311209.pdf (Ministry of Home Affairs) zou het mogelijk zijn om dat ter plekke te regelen. De vraag is alleen of dat klopt en hoeveel dagen regelen dat gaat kosten…
Bij ons deden ze tot tweemaal toe (bij vertrek naar Sri lanka en terugkomst in India) ontzettend moeilijk bij de douane in India. Wij hadden namelijk een double entry aangevraagd, maar kregen een single entry. Dit hebben we bij de ambassade in Nederland nog wel kunnen aanpassen (met pen), maar toch deden ze nog onzettend moeilijk bij de douane in India. We zijn gelukkig wel binnen gekomen. Ook doen ze onzettend moeilijk over het feit dat er een maand tussen vertrek en terugkomst moet zitten. Gelukkig konden wij (met onze tickets) aantonen dat wij een dag later terug naar Nederland zouden vliegen, dus vandaar dat we toch India binnen mochten.