Noord India & Nepal

Dag allemaal!

Op dit moment zit ik in Rajasthan en ben de rest van mijn reis aan het uitstippelen. Nu denk ik over het volgende na:
Amritsar - Himachal pradesh (Manali en McGloads Ganj) - Stukje door Nepal (nog geen concreet plan) - Darjeeling - Varanasi - Agra - Delhi.

Of ik dit qua tijd ga redden weet ik niet, en ik zie ook wel hoe ver ik kom. Maar: ik heb een double entry visum. Nu las ik op de site van vfs global het volgende: http://in.vfsglobal.co.uk/touristvisa.html

Double Entry Tourist Visa
Applicant(s) on a Double Entry Tourist Visa can travel to a third country from India during their holidays and can re-enter into India without a GAP of Two Months to continue with their holidays. In such cases the visa will be issued with a permission to re-enter into India from the specific country (city), which allows the applicants to re-enter into India without a GAP of Two Months from their last exit date.

Applicant(s) are required to provide a tentative itinerary in order to apply for Double Entry Tourist Visa.

Re-entry on a double entry visa is allowed only from the neighbouring countries*. i.e Nepal, Sri Lanka, Bangladesh, Pakistan and Thailand etc.

Mijn Nederlandse reisgenote met wie ik op dit moment optrek, heeft haar visum in Bankok geregeld. Op haar visum staat wel in rode letters dat tussen twee bezoeken minimaal twee maanden moet zitten. Op de mijne staat dat niet.

Ik hoor verschillende verhalen hierover, dat je moet aantonen/verantwoorden waarom je echt weer (eerder) in het land moet zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het mogelijk om vanuit Nepal gewoon weer naar India terug te keren zonder een tussenpoos van minimaal twee maanden?

Oh, en als iemand nog leuke tips heeft voor onderweg, of in de buurt is en een drankje wil drinken: laat het me weten! :dag:

Niemand leuke tips voor onderweg?

Normaal staat de “two month gap rule” wel in kleine lettertjes op je visum. Zefs als het er niet op staat ben je onderworpen aan deze regel.

Er zou momenteel echter een versoepeling van toepassing zijn indien je korter dan twee maand in een buurland verblijft, ook Nepal dus. Dit heb ik ook maar van horen zeggen, dus niet officiëel.

Enkele weken geleden had ik nog telefonisch contact met vfs global Antwerpen en daar zei men dat de regel nog gewoon geldt.

Indien je naar Nepal gaat, en vroeger dan twee maanden wil terugkeren naar India, kan je steeds een toelating gaan bekomen bij de Indiase ambassade in Kathmandu. Je kan ook gewoon afwachten en rekenen op de goodwill van de grenspolitie.

Hi

wij zijn nu in Delhi en gaan morgen richting Pushkar. Komen net uit de regio uttarkhand. Onderandere haldwani/hardiwar/nainital/almora/raniket enz. reizen nu eerst naar het zuiden omdat richting manali en leh nog te koud is. Hiervoor 5 maanden nepal. Als je naar H-pradesh reist en daarvandaan naar uttarakhand kun je via de westgrens van Nepal (ambasa/mahendranagar) nepal is. Vandaar via natuurpark Bardia bv richting pokhara/kathmandu/chitwan of wat je dan ook wilt. Via lumbini de grens over bij Sanauli en dan richting Varanassi.

(bus mahendranagar - bardia 6 uur … bardia-butwal 8 uur … vanaf butwal kun je alle kanten op. chitwan paar uur, pokhara 7 uur en kanthmandu 8 uur)