**De reis naar Peru **
Na een groot aantal verre Azië reizen hebben we besloten de Inca cultuur te gaan bekijken in Peru. Het programma dat Fox bood paste het best bij ons. Wij wilden het regenwoud in en de condor zien vliegen.
Schiphol
De reis gaat van Amsterdam naar Madrid (Spanje) en dan naar Lima (Peru)
De start van de reis was niet fraai. Op schiphol aangekomen stond de Fox hostess zoals belooft op ons te wachten. Zij overhandigde de reispapieren die wij nog niet ingezien hadden. Aan de balie bij Iberia blijkt dat de koffers niet direct naar de eindbestemming Lima (Peru) gestuurd kunnen worden. Dit noemt men in vaktermen “door labelen”.
Iberia op schiphol beweert dat zij niet samen werken met LAN de Peruaanse luchtvaart maatschappij. Dan is het tijd om de hostess van Fox er bij te halen om dit op te lossen zij hebben de reis bedacht en zullen wel weten hoe het moet. Nadat de zij gesproken heeft met de balie medewerksters van Iberia verteld zij ons dat het niet kan. Zij adviseert ons de koffers in Madrid van de band te halen en weer bij LAN aan te bieden voor de vlucht naar Lima. Zij deelt ons mede dat Madrid een overzichtelijke luchthaven is en dat we tijd genoeg hebben.
Zelf hebben we hier andere ideeën over maar ze zal het wel weten niet? De andere mensen van het reisgezelschap hebben hun koffers al afgegeven en zijn op weg naar de gate. Zij verkeren in de overtuiging dat hun koffers naar Lima gaan. De Fox hostess neemt niet de moeite deze mensen te zoeken. Wij moeten het aan deze mensen vertellen.
**Madrid. **
We komen in Madrid aan met enige vertraging de Fox reisgenoten hebben dan al een actie plan en schieten nog voor de koffers er zijn naar de informatie balie aldaar om zo snel mogelijk de koffer bij de LAN balie in te leveren. Met de koffer bij de LAN balie aangekomen blijkt dat LAN die dag niet vliegt. LAN werkt samen met Iberia en zij voeren de vlucht uit. (Dan had er dus wel door gelabeld kunnen worden schiet door je hoofd). Bij de Iberia balie aangekomen staat er een lange rij. Zoals iedereen weet moet je voor een Internationale vlucht 3 uur van te voren aanwezig zijn. (De hostess van Fox op Schiphol dacht dat 2 uur voor alle handelingen wel voldoende was). Na even in deze rij te hebben gestaan werden we wat nerveus. Fox groepsleden liepen naar de balie en klanten service van Iberia. Deze verklaarden steeds het vliegtuig gaat niet zonder U weg. Gewoon aansluiten en wachten.
Hoera we zij aan de beurt.
Toen de eerste mensen van de Fox groep aan de beurt waren, waren natuurlijk alle ogen op hun gericht. Het was ondertussen de vertrektijd van het vliegtuig naar Lima.
En waar je bang voor was maar tot op dat moment niet in geloofde gebeurde.
De Iberia medewerkster verklaarde dat inchecken niet meer mogelijk was. Om van de incheck balie T4S naar T4 te komen kost zeker 55 minuten dat staat toch in de beschrijving van de luchthaven. (Die hadden wij niet. Wij vertrouwde op de hostess op Schiphol). Hadden wij dat maar nooit gedaan en gehandeld zoals we nu gaan handelen.
Roep de manager maar!
We vragen de Iberia balie medewerkster haar mager te halen. Dit kan echt niet.
Zelf ben ik niet onbekend met vliegen en heb regelmatig gezien dat wanner er mensen in een rij staan de meest urgente direct geholpen worden. Dit hebben we herhaaldelijk gevraagd en er is door Iberia niets ondernomen. De Iberia manager trekt direct het boeten kleed aan en zorgt voor een hotel en eten. Maar de fout ligt natuurlijk bij Fox de hostess had ons nooit zo op weg mogen sturen. Zij had net als ik nu de manager moeten roepen.
We regelen zelf verder alles en bellen Fox.
Bel de hulplijn van Fox uit Madrid.
Bij een hulplijn denk je direct te woord te worden gestaan als je vanuit het buitenland belt. Maar bij Fox is het geautomatiseerd. Je kent het wel druk 1,2,3 als. Dan pas komt er iemand aan de lijn.
Ik vertel wat ons overkomen is. Tja dat is de schuld van Iberia en alles is nu dus geregeld.
Daar was ik het niet mee eens en vertel haar dat de groep een dag Lima gaat missen. Ze belooft mij dat ik terug gebeld wordt met een oplossing. Na enige uren belt Fox Nederland mijn mobiel. (dit is voor mij niet kostenloos). Duidelijk een Fox medewerker van een echelon hoger dan de voorgaande. De oplossing is het reis programma omgooien en de Lima tour aan het eind.
Dat geld voor dan alleen voor de mensen die niet naar het regenwoud gaan. Wij die naar het regenwoud gaan kunnen Lima niet zien. Ik stel deze medewerker voor dat zij alle dagen van onze reis de tijd heeft hiervoor een oplossing te zoeken. Die oplossing is een dag extra in Lima. Alle leden van de groep gaan hiermee akkoord.
**Aankomst Lima **
Om pakweg 11.30 zijn we in het hotel in Lima. Eric de reisleider heeft nog het een en ander te bespreken met ons en een verrassing in petto. We moeten om 1.15 uur weer op om het reisplan vast te houden. Dit is dus nog geen 2 uur slaap.
We hebben de volgende dag een lange reis voor de boeg en iedereen in de bus is echt geen 18 meer. De jetlag maar vooral slaapgebrek domineert de eerste week.
Natuurlijk ben je na z’n reisje waarin alles misgaat ook behoorlijk opgefokt.
Uiteindelijk zijn we lekker op reis.
Wat blijft spelen is de ongelukkige start en de bijbehorende klacht die we in moeten indienen. Maar er is nog hoop op een oplossing. Verder in de reis horen we via de reisleider Eric van het gedraai van Fox. Blijkbaar staan voor FOX de winst cijfers bovenaan en dan de klant die hiervoor moet zorgen onderaan. Ze zijn vergeten wat in alle reisbrochures staat over vakantie. Het onbezorgd genieten. Maar niet bij Fox die moet je op je reis achter hun broek aan blijven zitten voor een oplossing die er niet komt.
Zij zijn zich niet bewust van de koste en ergernis die dit geeft.
De oplossing van Fox
Wij bieden u aan een korte nacht langer te blijven in Lima en een reis van meer dan 31,5 uur te gaan maken door over Chilie te vliegen. Wachttijden daar is slechts 7 uur.
Dit genereuze aanbod van Fox hebben we afgeslagen. Na een dag vakantie met ze verspeeld te hebben ook nog doodmoe naar het werk te gaan was geen optie.
Fox weet blijkbaar niet dat de Lima trip overdag is en niet nachts.
De foto’s van deze reis kun je vinden op
http://www.blok.speedxs.nl/vakantie/peru/index.htm