Door Ecuador reizen met weinig of geen kennis van Spaans? Is dat te doen?

Op 5 april vliegen wij naar Quito en op 1 mei landen we weer op Schiphol. We zijn 56 en 60 en zijn verschillende keren op eigen gelegenheid door Azië gereisd, Vietnam, Myanmar, Laos, altijd met lokaal vervoer en dat ging prima. Steeds een week of 4.

Nu dus voor het eerst Zuid-Amerika. We spreken echter nagenoeg geen Spaans.

De route die ik in gedachte heb is Quito - Otavalo (en wat andere plaatsen in de buurt) - eventueel Mindo - Quito - Latacunga (markt in Saquisili en Quilotoa meer bezoeken, regelen via hoteleigenaar) - Banos - Guamote (markt) - treinrit Duivelsneus - Cuenco - vlucht naar Quito en vandaar naar Galapagos (verhaal apart natuurlijk). Via hotels of lokale reisbureautjes is vaak veel te regelen maar is dat ook zo in Ecuador? We reizen graag met lokale bussen en zullen soms een taxi nodig hebben.
Door Cuba reden we 4 weken met een huurauto en dat ging prima, maar daar konden we ons met Engels prima redden.

Graag reacties of het goed te doen is en alle tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt!!

Zolang je een beetje op de toeristische routes zit moet dat in Ecuador ook wel lukken al is het niveau van Engels gemiddeld waarschijnlijk wel een stukje minder dan in Cuba. Maar bij reisbureautjes, hotels en toeristische trekpleisters zijn ze uiteraard wel gewend aan Engelssprekende reizigers dus dat moet allemaal wel lukken. En andere reizigers kunnen je ook helpen natuurlijk. Ecuador is, net als heel Zuid Amerika, ook goed te bereizen met bussen.

Hoi Sander, dankjewel! ik ben inmiddels wel wat Spaans gaan leren en het zal inderdaad wel de toeristische route worden. Misschien beginnen we met een vlucht naar Cuenca en vandaar naar Quito met bussen.

Hoi Anna, met Engels kom je in ecuador alleen ver in de toeristische plekken in bijvoorbeeld Quito en in hostels. Wil je zelf gaan rondreizen in bussen en niet overal de hoofdprijs betalen (gringo-tax) is basis-Spaans leren zeer aan te raden.

Ja klopt. We zijn inmiddels terug uit Ecuador, en inderdaad met Spaans kom je veel verder. Ik ga nu dus zeker Spaans leren, handig voor volgende reizen. We vinden het contact met de lokale mensen immers altijd het leukst.

Hoi Anna, ja door Spaans te spreken kun je veel meer contact leggen met de lokale bevolking, vind ik persoonlijk een van de leukste dingen. Goed idee om daarom Spaans te gaan leren!

Ik kon geen word spaans maar toen ik er vorig jaar moest ikwel.
met handen en voeten redelijk gered en dat maakte het ook erg leuk en uitdagend.
Heb mij wel vooral op de toersten plaatsen begeven

hoi Judith, we zijn inmiddels terug en hebben prima reis gehad, Andes doorgereisd van Quito naar Cuenca en daarna Galapagos. Gingen voorheen nogal eens naar Azië waar we sowieso nooit de taal van het land spraken, maar nu we wellicht terug gaan naar Zuid Amerika wil ik toch wel Spaans leren, gewoon omdat het wel erg gemakkelijk is om e.e.a. te regelen en we vinden het eigenlijk het leukst buiten de gebaande paden. Waren bv op de markt in Guamote, uren rond gelopen en dan was wat kennis van Spaans toch wel heel fijn geweest. Was echt prachtige markt, aanrader!