Documentaire over werken in een kipfabriek in Bangkok

Morgenavond om 20.00 uur op ned. 3, een interessante documentaire over het harde leven in de Thaise industrie.

Blood, Sweat and Takeaways

Groet,

Peter

Had het al gelezen op de programma aankondiging na "studio sport"was het al van plan om er naar toe te kijken Peter!En geloof mij Peter,een stukje Thailand kan ik voor het moment wel gebruiken!Ben er nog altijd niet goed van dat ik weeral in Belgie zit(dit ff off topic gezegd)gegroet:georgessiam.:chin:

Bedankt voor de tip :thumbsup:!

Ja, ik weet er alles van. Als ik in Thailand ben geweest heb ik altijd een maand nodig om weer te wennen aan de gekte hier.
Soms wel jaloers op de expats die er wonen.

Groet,

Peter

Dit is toch weer een tegenstijdig antwoord(expats of farangs die er al 10 jaar wonen) op de Topic Thailand forums, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan lol2.

Let op het woordje “soms”, Jan.

Groet,

Peter

@ Peter,

Goed ingedekt lol2.

GRT, Jan.

Sorry foutje, er staat morgenavond, maar dat moet vandaag zijn.

Dus vanavond om 20.00 uur Ned 3. bij LLink

Ik dacht het al,had gisterenavond na studio sport een intro gezien van de kip met de "gouden eieren"dat het programma vanavond wordt uitgezonden!idd:20:00pm!Ik ga het opnemen,moet op restaurant bezoek en daarna gaan werken(tegen mijn goesting)g.s

Heb daarjuist mijn video ingesteld! Peter volgens de planning op tv,begint het programma om 19:55pm en niet om 20:00pm!g.s

Misschien komt er ook nog een documentaire over het werken in een Ikea fabriek te Thailand, want ondanks dat ik eigenlijk een giga afkeer van deze winkel heb maar alleen daar kon slagen voor een bepaalde staande kast in de badkamer ontdekte ik tijdens het knutselen het stickertje “Made in Thailand”, waardoor eigenlijk het knutselen me iets aangenamer werd aangezien dat niet mijn favoriete bezigheid is.

Anders op www.uitzendinggemist.nl ! Daar word t vast uitgezonden vanaf morgen.

Nee, op uitzending gemist zitten alleen uitzendingen waarop Nederlandse rechten rusten. Dit is een Engelse BBC-documentaire.

Overigens heb ik gekeken en het was de moeite waard. Als je even door het gejank van een paar verwende Engelse meisjes heenkijkt dan is het een integere documentaire die een beeld schept wat ik herken.

Dat bedacht ik me ook, alleen NL programma’s. Kwam t al melden maar je was me voor. Dacht echter dat een eenmalig iets was, maar gisteren was de laatste, jammer. Had ook wel graag de anderen gezien. Vond het namelijk erg interessant.

Ben vooral gaan nadenken over het feit, er word altijd aan dierenleed gedacht (begrijp me niet verkeerd, is ook verschrikkelijk!) maar er moet ook aan mensenleed gedacht worden! Natuurlijk weet je dat wel, ben ook niet gek maar om het zo te zien. T zet me wel aan het denken! En dan die medewerkster die voor €12,- haar kind kan zien! Was is nou €12,-!? Zou zo’n iemand gelijk helpen!

Heb nog even gegoogeld, online terug kijken. Tot op heden nog niets gevonden…Dacht dan maar zonder ondertiteling, die Engelsen versta je wel;)

Maar ga nog wel even verder zoeken, als ik de tijd heb. Mocht ik wat vinden, dan post ik t hier ook.

Vond het een prachtige en reeéle documentaire,zo verdienen de mensen hun geld met hard te werken,in vaak slechte werkomstandigheden(schoonmaken vis)Ik zou er eerlijk gezegd mijn neus voor ophalen om een vis schoon te maken!Elke dag in die stank,maar de mensen die daar werken hebben geen ander alternatief,vind het altijd prachtig dat ze zeggen wij moeten onze families finaciel helpen in de Isan.werken voor 3 euro en een sheet per dag,in die omstandigheden,Chapoo,daar doe ik mijne hoed voor af!Dus vrienden zo slecht hebben wij het nogniet,denk ook eens maar aan de kinderen in Birma die uren kloppen van 12uur in steenovens,waar ze heel de dag in de modder aan het ploeteren zijn,dit voor een hongerloontje!g.s

Idd Georges, diepe buiging voor die mensen! Respect!

Het is (naar wat ik heb gelezen op andere fora) maar 1 deel uit een serie-ook uit andere landen die weer allerlei misstanden in de voedselindustrie aan de kaak stellen. Boodschap: in Europa willen de mensen niet genoeg voor hun eten betalen.
Er is ook een reportage over het harde leven van de Isan-rijstboeren (wat merkwaardig-want Isan produceert vooral sticky rice, niet echt voor export-de echte Thai ricebowl is het centrale deel).
Vrijwel iedereen die hier in Thaild in de vis werkt is Burmees. Niet dat het daarmee minder erg wordt- maar gastarbeiders zijn er hier ook genoeg en een ander reportage waard.

De boodschap is “Fairtrade” zodat de boer meer geld krijgt voor zijn product ipv al die tussen handelaren, en vergeet niet de massa consumptie v/d fastfoodindustrie snel/goedkoop eten.

In de Isaan pik je de huizen er zo uit, die welke handelen in rijst of diegene wie krom voor overgebogen dagelijks op het land staat.

Je tas met dagelijkse boodschappen is soms al prijzig genoeg.

Verder een herkenbaar beeld zoals het er dagelijks aan toe gaat.

Zoals eerder opgemerkt de beelden en omstandigheden zijn voor een beetje Thailand-kenner herkenbaar en representatief. Echter in het morele oordeel wat eraan gehangen wordt schiet men wel een beetje door.

Dat oordeel luidt ongeveer: “omdat wij niet genoeg willen betalen, zijn die arme stakkers daar gedoemd tot het doen van onderbetaald zwaar werk en/of prostitutie”.

Nou ja wanneer je kijkt wat wij hier voor een kilootje rijst betalen, laten we zeggen gemiddeld 1,80 euro. En in Thailand gaat een ton momenteel voor 6000 Baht, omgerekend (en naar boven afgerond) 13 eurocent per kilo.

Wij betalen hier dus ongeveer 15 x de kiloprijs in Thailand. Lijkt me niet dat je dan kunt stellen dat wij niet zouden willen betalen. Kansrijker lijkt mij de optie om eens kritisch te kijken naar waarom die prijs 15 x over de kop moet en welke tussenhandelaren en tussenuit kunnen. Halen we de belasting en de transportkosten eruit dan blijft er volgens mij nog genoeg over om die (inderdaad) arme stakkers een fatsoenlijke prijs voor hun product te betalen.:chin: