6 maanden in Thailand werken voor Nederlands bedrijf

Beste lezers,

Ik heb op dit moment een aanvraag lopen om voor het bedrijf waar ik nu werkzaam ben 6 maanden in Thailand te mogen werken voor 50 a 60% van de tijd. Dus zo’n 4 a 5 uur per dag. Ik heb al eens eerder dit voor een maand gedaan en dat ging prima. Nu zegt mijn werkgever dat ze nog uit moeten zoeken hoe het zit met het feit als mij iets zou gebeuren daar dus arbeidsongeschikt of iets zou raken.

Weten jullie wat er eventueel geregeld moet worden aan verzekeringen en welke risico’s mijn werkgever loopt als ik die 6 maanden in Thailand verblijf?

Als iemand vragen heeft hoor ik het graag en ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.>>>

Groeten Nico,

Begrijp ik dit goed zo? Je werkt voor een bedrijf in nederland, en wilt daar blijven werken maar het werk vanuit thailand doen. Het bedrijf heeft geen vestiging in thailand.

Hoi Steven,

Bedankt voor je reactie en wat je zegt klopt helemaal. Mijn bedrijf doet dit uiteraard maar eenmalig om mij een kans te geven definitief naar Thailand te vertrekken omdat mijn huidige vriendin daar woont in Sattahip.

Mocht het na een half jaar niet gelukt zijn voor mij om werk te vinden in Thailand heb ik in ieder geval gewoon mijn baan hier in Nederland nog.

Gr. Nico,

In dat geval zie ik niet hoe de situatie voor je werkgever anders zou zijn dan wanneer je in Nederland zou werken.

hallo
zoals zovelen heb ook ik een vriendin gevonden in thai.
graag zou ik voor 6 maanden tot een jaar gaan, maar ga hier dan wel werk moeten vinden.
is er een bedrijf waar ik zou terecht kunnen of is er iets dat ik zou kunnen regelen om toch geld te krijgen vanuit mijn thuisland.
alvast bedankt

Hoi Travelgeek,

Ik ben hier inmiddels vanaf 01-07 voor nu een half jaar en daarvoor ben ik al vaker een maand geweest, ik heb echter mijn werk deels mee kunnen nemen vanuit NL. Ik werk nu 60% voor mijn huidige werkgever op afstand. Hier werk vinden is bijna onbegonnen werk ben ik inmiddels achter. Ik ben al een jaar bezig maar tot nu toe zonder ook maar enig resultaat. Ik heb hier trouwens een Nederlandse vriendin die hier al een aantal jaren woont. Daar ik hier geen werk kan vinden zit er niets anders op dan eind december weer terug te gaan naar NL. Kan ook zijn dat het op mijn vakgebied erg moeilijk is om werk te vinden hoor. Maar ik heb hier ook best veel contacten KVK NL etc etc maar ook dat helpt niet. En geef niet zomaar je baan nu op hoor… Er zijn er hier al vele die berooid weer terug zijn gegaan… Verder lijkt het hier allemaal fantastisch maar heb inmiddels ook wel gemerkt dat het toch nergens zo goed is als in NL. Dus tuurlijk probeer naar je mogelijkheden of je hier vaste voet aan de grond krijgt maar gooi niet alles weg wat je hebt.

Weet je het is hier geweldig als je geld hebt maar als je dat niet hebt of weinig is het echt niet alles hoor.

Gr. N,

hoi 55675
nou jij hebt het in elk geval al ervaren.
hoe het werkt in thailand.
en hebt geen oude schoenen weg gegooid.
zoals vele doen die hier komen.
denken dat thailand het paradijs is.
tot ze blut zijn en niks meer hebben.
20 jaar geleden zaten er 2 stomme farang in het vliegtuig.
nu 200 die alles kwijt raken hier.
dus denk goed naar en zoek alles goed uit.
voordat je de stap neemt.
is mijn advies sucses ermee

Als jij het (beloofde?) land eens aangeeft waar dat wel kan dan gaan we daar allemaal heen…

Er zijn zat mogelijkheden hier, kan best aan je vakgebied leggen, maar vertel eens; -
-wat voor salaris had je in gedachten
-hoe is je thai
-hoe is je engels
-hoeveel ervaring heb je binnen multinationals
-hoe lang heb je al buiten NL gewerkt
-is je vakgebied niet beperkt tot een welvaarstaat of NL of zelfs Europa
-Sattahip ligt dat niet voorbij Pattaya, dus hoe is je mobiliteit of heb je dat niet aangegeven (relocatie is geen probleem) in je schrijven
-heb je je resume zelf samen gesteld of is dat door een bedrijf gedaan, hier kijkt men ook naar andere dingen
-heb je je gelegaliseerde documenten/diploma’s meegestuurd bij je sollicitaties
-heb je met headhunters gesproken om voorgenoemde vraagjes te tackelen??
-heb je een thaise relatie of binding met thailand waaraan ze kunnen zien of je een gelukszoeker bent of gemotiveerd bent hier te blijven…

Er zit een groot verschil tussen solliciteren op een baan in NL of hier of zelfs elk ander buitenland.

Er werken een 50.000 expats (schatting) in Thailand, in diverse en vaak topfuncties… ‘hier werk vinden’ is dus wel degelijk een mogelijkheid…

hoeveel vd naar schatting 50.000 expats werken in hun eigenm bedrijf, denk het overgrote deel

50.000 is een schatting van werknemers, alle nationaliteiten.
de anderen kan ik geen expats noemen, meer immigranten met een hobby…
hoewel ik uit de overlevering begrijp dat jij daar ook een deel van uitmaak…
Naar mijn mening (maar niet volgens van dale) is een expat iemand die hier werkt
als werknemer en zijn thuisland daarvoor heeft verlaten en die groep bedoelde ik.

Er zijn alleen al een 30.000 Japanse expats en een 1.500 NL expats…

‘teachers’ is nog zo een groep die ik met de beste wil van de wereld niet tot de groep ‘werkende expats’ kan rekenen.
Voor een hongerloontje hier werken in het onderwijs omdat het werk als bouwvakker in Engeland je niet beviel…

snap wat er op tegen is om naar thailand te verhuizen en voor een hongerloontje te werken, beter gelukkig met weinig geld dan ongelukkig met veel geld.

Ik zat in nederland ook in de ratrace, veel geld verdienen ed.
tot ik daar genoeg van had en ben gaan reizen en ik mijn vrouw ontmoette,was niet op zoek maar gebeurde gewoon.

Ik heb een dak boven mijn hoofd te eten te drinken auto motorbike en ben gelukkig.

werk wel veel meer uren maar op veel relaxtere manier.

Ik was wellicht wat hard in mijn beschrijving, dat was niet de bedoeling… De intentie was om aan te geven wie in de door jou betwijfelde groep van 50.000 expats behoren. (tot voor crisis 1998-2001 waren het er 150.000) De allereerste insteek echter was een reactie op een voorzetje waarin aangegeven werd dat je hier (Thailand) ook (vreemd genoeg???) geld nodig hebt om te leven… en dat het zonder geld niet echt alles is in Thailand Volgens mij is het nergens zonder geld ‘alles’… Daarnaast heb ik wat kanttekeningen op he gehele berciht, en wat adviezen voor hen die het eveneens lezen en willen komen, omdat je na een jaartje van proberen werk te vinden de moed niet mag en kan opgeven. Omdat de steller geen reacties heeft gehad op zijn pogingen heb ik wat criteria/tips aangegeven…die men niet te licht op moet vatten… Zelfs een Laurens Jan Brinkhorst zal geen carriere hier kunnen oppakken indien hij geen kennis van taal,cultuur, relatie heet met of woonachtig is in Thailand… Kijk naar Charles Schwietert (aka de leugenaar) die afgedropen met de staart tussen de benen Thailand nog een trap nageeft door zijn ervaringen met katoeys en barmeisjes (in derde persoonsvorm geschreven uiteraard) ter boek te stellen en nog geld mee verdient ook… Ja, het is moeilijk, nee, het is niet onmogelijk… Ik keer even terug naar het onderwerp omdat we lijken af te dwalen

okay begrijp het.

er zijn er veel die er te makkelijk over denken, moet wel eerlijk bekennen dat ik er vrij blind ingestapt ben het is gelukkig goed gegaan.

maar wat je zegt klopt, dat je niet te makkelijk moet opgeven en je goed moet verdiepen als je hier voor een bedrijf wil werken.

Ik werk hier voor een Thais bedrijf.
Voor een Thais top-salaris, wat weliswaar een Nederlands salaris is waar ik 's morgens mijn bed niet voor uit zou komen.

Mocht je ooit een stap willen wagen om naar Thailand te verkassen en hier een nieuwe toekomst op te bouwen, dan moet je tevens ook een aantal waarden en normen laten vallen.
Er zijn hier talloze expats, die kostte wat het kost hun Westerse zekerheden, levensstijl en uitgevan patroon wensen te volharden, maar dan kom je al snel bedrogen uit.
Je ziet dan dat je werkt tegen een Thais topsalaris, maar tevens zie je dat je kosten-patroon top-Westers is.

Ik sprak vorige week nog een Amerikaan, die hier leeft op een pensioentje van THB 27,500 per maand. Heeft een leuk en goedkoop condootje met zwembad aan de donkere kant van Pattaya. Is vrijwilliger bij het plaatselijke weeshuis en is hier op een educatie visum. De man is stikgelukkig en is zelfs in staat om maandelijkse ook nog een aanzienlijk bedrag te sparen.

Het is mooi van Nederlandse bazen, om hun personeel de kans te geven om voor bepaalde tijd naar Thailand (of elders) te laten gaan, met het recht op terugkomst, maar met dat soort vangnetten, leer je het nooit; je neemt geen risico’s en als je ze al neemt, dan heb je dat steeds in je achterhoofd.

Beste Nico,

zolang jij in Nederland staat ingeschreven premies en belastingen betaald blijf je verzekerd onder dezelfde voorwaarden die voor een nederlandse werknemer gelden in Nederland.
als extra kun je altijd een reisverzekering afsluiten.
in het kader van voorkomen van dubbel belasting betalen moet je gewoon zorgen dat je minden dan 180 dagen geregistreerd bent in het buitenland.

Ik denk dat het alles te maken heeft met je eigen instelling en flexibiliteit. Ik woon en werk nu 6 jaar hier. gedeeltelijk zelfstandig, gedeeltelijk in vaste werkkring. Is niet echt makkelijk geweest en heb best vaak gedacht nu lukt het niet meer en ga ik terug naar Nederland. Maar door stevig netwerken kan je een eind komen en nu gaat het goed. Ok, ideaal gezien zou ik graag wat langer en vaker naar Europa/Nederland willen maar dat is te duur. Merk wel des te langer je hier bent des te lastiger het wordt terug te gaan. Maar toch kan ik het iedereen aanraden het te proberen als je de kans hebt want leven/overleven in een ander land en cultuur verrijkt je leven en verbreedt je blik op de wereld en het bestaan.

1 like

Kan ik helemaal mee instemmen. Werk al jaren als expat waarvan sinds 1998 in Azie (China, Hongkong en nu Thailand) heb het genoegen te mogen rondreizen in de regio en dat is een verrijking. Daarvoor o.m. West Europese landen en de US, dan kom je erachter dat de Noord-Amerikanen toch ook wel wat cultuur hebben ;-D weliswaar oud europees maar toch

Beste Bangkokian,

Je reactie met betrekking tot werken in Thailand trok me aandacht bij dit forum,

Ik ben een Nederlandse vrouw al 6 jaar woonachtig in Thailand.
( 1 jaar Chiang Mai en 5 jaar Pai )

Ik heb in Pai 4 jaar een thaibokschool gerund, en heb een aantal tours voor Buffalo tours gedaan ( fox reizen).

Momenteel heb ik mijn gym verkocht, en ben ook niet meer werkzaam als reisleidster. Kortom;
Ik ben OPZOEK naar een baan in Thailand het liefst in Chiang Mai.
Mijn Thais is goed, en mijn engels natuurlijk ook. Ik ken het land de cultuur en de mensen :slight_smile: .

Heb je enige tips voor mij of sugesties waar te beginnen met het zoeken van een baan???

Alle hulp is welkom op het moment.
Groetjes
Trudy
(trudymorren at gmail.com)

Blijft nog 1 vraagje over, wat is je opleiding, je zult normaliter voor een redelijke baan toch minimaal over HBO dienen te beschikken.
Verder zal je dan het internet moeten afzoeken naar vacatures, jobsdb.com/monster.com/jobstreet.com en jobtopgun.com
Het zal je gaan opvallen dat Thailand nog niet echt behept is met werkende vrouwen en zeker geen buitenlandse althans in de management en toplagen, dus stel je verwachting bij…

Je beste kans is om en rond Bangkok, de zakelijke districten, en de industriegebieden binnen en buiten Bangkok

Veel succes,
Moeilijk, jazeker, onmogelijk, nee!!!