Diverse Vragen over Indonesië

Beste leden,

We hebben al veel uitgezocht voor onze 4 a 5 weken naar Indonesië maar toch nog verschillende vragen waar we jullie kennis over willen vragen.

1 We vliegen amper en vroegen ons af heeft iemand met Singapore airlines gevlogen en is economy premium de meer prijs waard? (Algemene vraag).
Scheelt op een retour 600 euro pp. Mijn vrouw vloog alleen met corendon economy dus we hebben geen duidelijk beeld wat we mogen verwachten van Singapore airlines.

2 we willen bij particulieren logeren B&B, we hebben deze 2 voor Bali al gevonden:

Sudanita homestay Welkom op de website van Sudanita Homestay Bali
Sawah lovina SAWAH LOVINA BUNGALOWS I Hotelbeschrijving I LOVINA - BALI - Indonesia? III

Dan hebben we nog 2 weken over,welk eiland raden jullie aan en welke B&B’s zijn aan te raden?
We zoeken echt een mooi eiland kwa natuur/cultuur en niet (te) toeristisch dus totaal anders dan Bali kwa toerisme.

Alle tips zijn welkom!

Dank je wel!

Ralf en Mandy

Hoi Ralf en Mandy,

  1. Ik heb geen ervaring met de premium economy van Singapore Airlines, wel die van Lufthansa. Het verschil zat 'm daar in de iets bredere stoelen, iets meer beenruimte, een iets groter videoscherm en een iets ander menu qua eten. Als je bijvoorbeeld heel lang bent en beenruimte nodig hebt dan vind ik het wel 100 à 200 euro extra waard, maar persoonlijk lijkt me 600 euro erg veel.

  2. Het is erg lastig om een specifiek eiland aan te raden, de keuze is daarvoor te groot. Qua cultuur is in vele opzichten Java het centrum van Indonesië, en dan zou je kunnen kiezen voor in elk geval de stad Jogjakarta (o.a. sultanpaleis en de nabijheid van de tempels Borobudur en Prambanan). Dit is wel vrij toeristisch (maar nou ook weer niet zo als Bali). Sowieso is Java een erg dichtbevolkt eiland dus het is altijd druk (ook op de weg = files). Een andere eenvoudige optie vanaf Bali is het eiland Lombok. Je kunt ook kijken naar allerlei andere opties zoals Sumatra, Sulawesi of Flores, maar dan moet je misschien eerst nog iets specifieker zijn qua waar jullie naar zoeken: is meer van de gebaande paden af ook oké (plekken waar niemand Engels spreekt bijvoorbeeld), of zoek je toch een plek waar nog een enigszins westerse standaard is?

Ook nuttig is het om te weten in welk seizoen jullie gaan reizen (regentijd/droge tijd, en misschien in een bepaalde maand dat er feestdagen zijn die reizen moeilijker maken).

Trouwens: houd er rekening mee dat je zonder visum naar Indonesië kan voor maximaal 30 dagen (29 nachten). Als je langer gaat heb je een visum nodig.

Groeten,

Erwin

Hoi Erwin,

Dank voor je reactie.

Je hebt gelijk 1350 pp voor premium economy tov 650 pp economy is ons ook te duur.
We willen 2 weken echt van de toeristische paden af,misschien is een lokale gids dan een optie?

We gaan in september op vakantie.

Een lokale gids (of chauffeur die ook gids is) is altijd mogelijk. Er een vinden die Engels spreekt is niet overal eenvoudig, maar als je weet waar je heen wilt dan kun je online (of via dit forum) misschien iets vinden. Ik reis nooit met gids dus heb daar niet echt goede tips voor.

September is in een groot deel van Indonesië de droge tijd. Alleen in het oosten (Molukken en Papoea) is het dan regentijd. Op (delen van) Sumatra en Kalimantan begint de regentijd vaak vroeg, dus misschien regent het daar dan al wel wat meer. Het is sowieso de (relatief) droge tijd op Java, de Kleine Soenda-eilanden (Bali, Lombok, Flores, etc.) en het grootste deel van Sulawesi.

Ik denk dat bijvoorbeeld Flores een goede optie zou zijn voor van de toeristische paden af gaan. Je kunt bijvoorbeeld van Bali vliegen naar Maumere in het oosten van het eiland, en dan van oost naar west het eiland oversteken, eindigend bij Komodo. Er zijn een paar plekken waar wel toeristen komen, maar grote delen van Flores zien ook nauwelijks toeristen.

Dat klinkt erg goed! Ik ga er eens meer over lezen,een chauffeur/gids die Engels spreekt is dan wel een pré.
Misschien dat dit op het forum ook te vinden is.