Ik wil zo graag weg uit Nederland. De wereld zien. Nieuwe culturen leren kennen. Alles hier opgeven en een tijdje uit een backpack leven. Duikinstructrice worden en de wereld over reizen. Dit gevoel is zo sterk en ik heb het idee dat het alleen maar sterker wordt met de dag, al drie jaar lang. Soms word ik zo gek, ik voel me dan zo niet thuis hier en niemand maar dan ook niemand in mijn omgeving die mij begrijpt. Misschien ben ik jong en naief ofzo… maar godsalleklere, wat wil ik graag weg. Nog meer mensen die dit gevoel hebben?
Gewoon doen!
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in andere landen en culturen, en ik trek er meerdere keren per jaar op uit. Hoewel ik ook een aantal maal een half jaar of langer ben weg geweest, heb ik voor mezelf besloten dat ik me niet permanent in het buitenland wil vestigen. Want hoe je het ook wendt of keert: er zal altijd gewerkt moeten worden! En in Nederland krijg je relatief goed betaald, dus als je een beetje kan sparen kun je vervolgens lekker reizen. (Als duikinstructrice houd je minder over ;))
Misschien veranderd die gedachte bij mij ook wel hoor. Maar ik kan me dat nu niet voorstellen. Ik heb al een heel plan voor me, wat ook niemand begrijpt. Mijn ouders zien me liever advocaat worden, ik zou dat ook wel kunnen, maar ik zie mezelf echt niet 5 dagen per week in een kantoortje zitten, bah. Ik zit nu in havo 5 en ik ben druk bezig met mijn weg naar Divemaster. Als ik geslaagd ben wil ik volgend jaar oktober graag met de divemaster cursus beginnen en dan een half jaartje weg, misschien ergens werken in de horeca ofzo. Daarna ga ik HBO toerisme doen en tijdens mijn opleiding wil ik graag instructrice worden. Als ik mijn diploma eenmaal opzak heb wil ik echt gewoon weg, een half jaartje hier, jaartje daar en zo mijn plekje op deze wereld vinden. Ik kan echt niet wachten om weg te gaan. Dan maar wat minder te besteden en krap bij kas leven. Ik doe mijn hobbie dan dag in dag uit. Misschien gaat dat na een paar jaar ook wel vervelen. Maar god heeeerlijk eindelijk weg over 6 jaartjes. Dat gevoel van weg willen is zo zo sterk. Ik heb soms echt het gevoel dat ik hier niet thuis hoor. Zo vaak per dag vraag ik mezelf af wat ik hier in godsnaam doe. Ik wil vrij zijn…
Als Divemaster of als Instructeur ben je niet vrij. Je helpt vaak 's ochtends al mee met flessen sjouwen, je moet helpen vullen, dag in dag uit dezelfde oefeningen doen, leuren voor commissie omdat salarissen vaak laag zijn. Ik ken weinig (geen) instructeurs die lekker kunnen reizen! Voor een paar jaar is het leuk om zo te leven, maar niet veel mensen houden dat vol totdat ze met pensioen gaan. Duikinstructeur zijn lijkt denk ik leuker dan het is. Tenminste, het is voor mij niet iets wat ik jaar in jaar uit zou willen doen. Ik duik liever vrij, met een camera, zonder dat ik verantwoordelijk ben voor een aantal cursisten.
Misschien klink ik als je ouders, maar ik denk dat het inderdaad goed is dat je een HBO-diploma haalt! En terwijl je met je opleiding bezig bent, moet je ogen en oren goed open houden, zodat je stage kan lopen in het buitenland. Heb ik ook gedaan, en dat was erg leuk!
Ook hier heb je helemaal gelijk mee. Ik bedoel ook niet reizen met af en toe een paar weken op vakantie. Maar meer gewoon een half jaar bijv. in Indonesie werken, dan een jaartje op curacao. Ik weet ook dat ik dat een paar jaar wil gaan doen, niet voor de rest van mijn leven. Daarom ga ik ook zeker mijn HBO opleiding doen.
Ik zou het gewoon doen! Je bent nog jong en vrij, wat houd je tegen?
Waarom zou je iets doen wat tegen je zin in gaat? Geluk moet je zelf maken. ![]()
Ik was mijn studie en vooral Nederland ook helemaal zat. Maar ik wist dat mijn studie belangrijk was dus die heb ik afgemaakt! Nu zit ik heerlijk op Curacao en voel me op en top gelukkig. Ik ben lekker onafhankelijk en niemand die aan me kop zeurt of zegt wat ik moet doen. Haha echt een heerlijk vrij gevoel. Het liefst wil ik van hieruit gaan reizen… en de tickets zijn natuurlijk veel goedkoper vanaf hier naar bijvoorbeeld suriname, of venezuela. Maar dat ligt er natuurlijk aan naar waar jij heen wilt een tijdje?
Ik heb zelf een half jaar ticket, en weet nog niet of ik op de terugvlucht ga. Financieel is nederland echt top maar op Curacao kan ik eerlijk en oprecht zeggen dat ik me gelukkig voel!
Sparen is zeker een aanrader want met Euro’s ben je bijna rijk! (als je richting de antillen gaat)
Gaat het uiteindelijk financieel niet goed en wilt het allemaal niet lukken, dan ga ik gewoon weer terug naar Nederland.
Succes met het maken van je keuze!! xx