Airbnb zal ik niet gebruiken. Als ik een bookingsite gebruik is het booking.com.
Maar vaak ook rechtstreeks bij een hotel of B&B. Is soms goedkoper ook dan booking.com
Persoonlijk zal ik niet snel via Airbnb iets boeken. Zal best wel goed gaan, maar je hoort ook dat er nogal kwalijke zaken voorkomen. En net als bijvoorbeeld Wimdu, is er nauweliks communicatie mogelijk, en als er iets fout gaat, weten ze van niets, “wij zijn niet verantwoordelijk”. Maar eigenlijk vreemd dat iedereen alleen bij Booking,com schijnt te boeken. Ik gebruik altijd Trivago, maar vooral Agoda, dat zijn vergelijkings sites, die in talloze bookingsites kijken. Booking.com is dan vaak niet de goedkoopste. Nog nooit misgegaan, bij mij tenminste.
Ik heb ooit AirBnB gebruikt en nooit meer. De eigenaar heeft enkele spullen gestolen van mij. Toen ik mijn koffer achteraf bekeek miste ik enkele spullen. De huiseigenaar aangesproken maar geen reactie, AirBnB aangesproken maar geen hulp. Voor mij nooit meer!
In 1966 mijn eerste accommodatie gedaan vanuit Malaysia naar Hongkong, telefonisch en per telex en in het huidige verkeer gebruik ik Booking. Heb één keer in 2010 AIRBNB gebruikt voor een appartementje in Dunedin, Florida. Forget it, nooit zo’n slechte en smerige locatie, in de westerse accommodaties dan, meegemaakt. Foto’s gemaakt en ter plekke een motel genomen. Eigenaresse gebeld en sms gestuurd (voor schriftelijk bewijs). Contact opgenomen met AIRBNB en een gedeeltelijke restitutie werd toegezegd. Na meerdere mails toch negatief bericht van AIRBNB omdat eigenaresse het niet eens was met mijn inzicht. Heb na mijn negatieve recensie op de site alsnog de foto’s er bij geplaast. Kreeg kort daarna een bericht van AIR dat de accommodatie verwijderd was en ik een restitutie van 50% kon verwachten.
Ik ben wel redelijk bekend met de boekingswebsite, maar dan in Nederland. Tot nu toe beviel mij dat prima. Geen problemen gehad met de contactpersonen, een huiselijke sfeer, zelf kunnen koken in studio’s en het is regelmatig goedkoper dan booking.com. Verder gebruik ik booking.com voor het buitenland en vond agoda.com een prima website voor het boeken van kamers in Thailand.
Ik heb een keer of 6, 7 iets op Airbnb geboekt, met wisselend succes qua ervaringen. Tot nu toe heb ik er wel altijd kunnen slapen, meestal in omstandigheden die een stuk negatiever waren dan voorgespiegeld, maar ook wel eens voor relatief weinig geld een paradijsje ‘ontdekt’.
Als er bijvoorbeeld geen duidelijke foto’s staan en je achter je computer al denkt: “Het lijkt wel of de aanbieder ergens omheen draait”, reken er dan maar op dat je ertussen genomen wordt. Omdat niemand haar/hem controleert, zitten er natuurlijk veel oplichters tussen. De recensies zouden de controle moeten zijn, nou kijk maar eens, soms staan er hele rijen verhalen met dezelfde tekortkomingen terwijl één toch voldoende zou moeten zijn. Toch blijven ze aanbieden, als het bijverdienste is, is iedere sukkel die de recensies niet leest toch nog mooi meegenomen. Airbnb doet er niks mee zolang ze hun provisiegeld kunnen blijven afromen.
Ik ga in elk geval niet meer voor de amateurs. Voor mij moet uit de aanbieding blijken dat het voor hun deels ook een zakelijk verhaal is waar ze bij voorkeur ook nog wat in hebben geïnvesteerd. Bijvoorbeeld, wat je in Zuid Europa wel tegenkomt, dat ze naast hun eigen huis een gebouwtje met een paar afsluitbare, niet al te ruim bemeten kamers incl. sanitair en een gemeenschappelijke ruimte met keuken en ijskast hebben gebouwd. Een soort voordelen van hotelkamer (privacy), hostel (niet duur, contacten met andere reizigers) en appartement (kook-/warmmaakfaciliteit), gecombineerd met couleur locale, als het ware.
Als je er de tijd voor neemt vind je dit soort accommodaties vooral (maar niet in groten getale) op Airbnb maar ze zitten ook net zo goed wel eens op de professionele hotelboekingssites. Ik denk dat Airbnb vooral geschikt is voor groepsuitjes en studententypes die de sfeer van een studentenflat wel leuk vinden. Of voor het high-end gebeuren, een luxe ingericht penthouse van 500 euro per nacht, zoiets, al heb ik met dit laatste zelf geen ervaring.
Niet alleen met een korrel zout, ieders wensen zijn ook anders. Booking.com is zeker niet zaligmakend. Al meer dan één keer hebben ze een review van mij niet willen plaatsen omdat hij te negatief was. Tja.
Airbnb is zoals de meeste mensen hebben ervaren, een uiterst commercieel platform en heeft dus weinig te maken met idealisme (de deeleconomie).
Maar toch is Airbnb zeker interessant, als je je maar bedenkt dat de risico’s (onredelijke kosten maken, diefstal etc.) veelal bij de huurder liggen.
Zelf heb ik gemerkt, dat zodra je met z’n vieren of meer reist, airbnb al snel goedkoper is dan meerdere budget hotelkamers. Voor de rest betaal ik liever iets meer voor een hotelkamer, dan voor een kamer(tje) in andermans huis, waar soms erg veel huisregels zijn of beperkingen zoals muisstil moeten zijn, en gedoe om een sleutel te bemachtigen op het moment dat je (moe) ergens aankomt. Pogingen om rechtstreeks te boeken bij een mij bekende eigenaar lukten niet. Immers, een eigenaar ziet liever dat jouw creditcard via airbnb al zijn risico’s afdekt. Kortom, Airbnb is een leuk concept om samen met andere sites zoals Booking, Tripadvisor en Trivago mee te nemen bij je zoektocht naar een bed in een onbekende omgeving.
België neemt ernstige maatregelen om de kwaliteit van Airbnb te verbeteren maar ook meer controle te krijgen op het systeem en tegelijk de horeca een beetje tegemoet te komen …
De Vlaamse overheid gaat strengere veiligheidsregels invoeren voor wie zijn huis of flat verhuurt via Airbnb. In Gent mag die verhuurperiode niet meer dan 60 dagen per jaar bedragen.
Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N*VA) heeft nieuwe veiligheidsnormen vastgelegd voor aanbieders van commerciële overnachtingen. Ook particulieren die sporadisch online een bed aanbieden, via de populaire site Airbnb, moeten een brandveiligheidsattest voorleggen. Alle Airbnb-*accommodaties dienen uitgerust te worden met een brandblusapparaat, rookdetectors, een veiligheidsplannetje en brandinstructies in vier talen.
De Airbnb*-uitbaters moeten zich registreren, een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluiten en een bewijs van goed zedelijk gedrag kunnen voorleggen. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert administratieve boetes tussen 250 en 25.000 euro
De nieuwe Vlaamse regels gaan in vanaf 1 april.
Bron : De Standaard
In de regel slaap je via AirBnB bij mensen thuis, vaak deel je de badkamer. Bij Agoda.nl (tegenwoordig zelfde als Booking.com) boek je een echt hotel/guest house. Echter de verschillen vervagen. Lees idd altijd goed de recensies en kijk wat de locatie is. Zowel AirBnB als Agoda.nl/Booking.com werken met recensies die je alleen kan plaatsen als je er ook echt bent geweest. Bij AirBnB beoordeelt de verhuurder ook jou.
Als ik alleen reis, boek ik regelmatig bij AirBnB, maar vaak alleen als ik niets voordeligs kan vinden op Agoda.
Ik vind het aanbod voor alleenreizigers (betaalbare eenpersoonskamers) groter op AirBnB, zeker als je alleen op zoek bent naar een schoon bed voor de nacht in een populaire stad. Voor Londen bijvoorbeeld is AirBnB een uitkomst.
AirBnB rekent zo’n 15% opslag (mag m.i. wel wat lager), Agoda/Booking.com zo’n 10%.
Ik ben super tevreden over AirBnB. Alleen maar goede ervaringen tot nu toe.
Heb er laatst nog een blog over geschreven AirBnB wat moet je weten & waarom kies ik ervoor? - Yolo Solo Mijn voorkeur is wel een heel appartement huren voor mijzelf.
Ik heb al in verschillende landen een Airbnb geboekt, en heb nog altijd hele mooie ervarigen gehad. Mede doordat je bij locals zit. Je moet natuurlijk wel goed opletten wat en bij wie je boekt, maar dat doe je als je een hostel boekt ook.
Een link waarmee je 35€ korting krijgt op je eerste reis als je een account aanmaakt:
ik boek enkel bij gekende boekings sites zoals booking.com/Expedia en Pagoda de rest vertrouw ik niet
Heb toevallig deze week een art gelezen in de krant Belgisch echtpaar meer dan 2000 Euro verloren bij AirBnB
Zodus wees voorzichtig met het boeken
We hebben inmiddels diverse keren via AirBnB geboekt, Parijs, Brussel en andere bestemmingen maar nog nooit samen met de eigenaar(s) van een huis/appartement. Dat kun je ook tevoren vaststellen. En inderdaad is de opslag pittig, maar als de basisprijs lager is, valt dat ook wel weer mee. Bij 15% op 80 euro kom je op 92 euro, Bij 10% op 85 euro is het 93,50 euro.
Er zijn mensen die nog veel meer kwijt zijn geraakt door zich met airBnb in te laten, ze zijn uit hun huis gezet bijvoorbeeld, of hebben een boete gekregen van tienduizenden euro’s.
Maar dat raakt ons, eenvoudige toeristjes, alleen maar als we toevallig bij iemand geboekt hebben die op datzelfde moment wordt aangepakt.
Onze schade is maximaal een beetje ongemak en een paar tientjes vooruitbetaalde huur, waar we voor altijd naar kunnen fluiten.
Voor altijd ja, airBnb doet niet aan restituties, het is een geldmachine, geen reisorganisatie.