Op welke manier boekt u uw vakantie het liefst?

**Op welke manier boekt u uw vakantie het liefst? **

U kan hierboven in de peilingopties je stem uitbrengen,eventueel kan je hieronder het één en andere kwijt over het onderwerp !

https://www.sprout.nl/sites/default/files/styles/large/public/vliegtuig_0_0.jpg?itok=YgFdoB4F

Ik regel alles zelf via internet. Tenzij het een roadtrip is, dan lig ik de accomodaties vaak per telefoon vast.

Vroeger ging ik naar een plaatselijke reisbureau om mijn vliegticket te boeken.
Moest dan dikwijls meer dan één uur wachten voordat het mijn beurt was om mijn reis te boeken.
Gelukkig dat het nu anders is,gewoon via het internet surfen,prijzen vergelijken ,betalen en klaar is kees.

Heel verrassend: praktisch alles online. Tenzij het echt niet anders kan, soms moet het dan wel telefonisch. Bij een reisbureau? Daar ben ik denk ik al een jaar of 15 niet meer binnen geweest…

Alles online. Telefonisch nooit! Alleen al omdat ik een bloedhekel heb aan telefoneren.
Reisbureau ben ik ook al in geen jaren nog binnen geweest, maar dat ga ik binnenkort toch een keer doen want ik wil wat first hand info over een fly & drive in Costa Rica en de dame van het reisbureau is daar onlangs zelf nog geweest.

Ik denk, dat tegenwoordig iedereen alles online regelt. Of een complete reis, of de vliegreis, de hotels en een trein bv in India. zelfs een auto met chauffeur gaat nu op die manier. Ook de echte rugzaktoerist doet het zo.
Ik ken nog wel een sporadisch reisbureau, maar daar zie ik eigenlijk nooit iemand zitten.

Het LIEFST zou ik dat door iemand laten doen met verstand van zaken en het hart op de juiste plaats. Ik word soms totaal gestoord van dat oneindige online zoeken. Vond het een genot om in India bij een loket een trein- of buskaartje te kopen. Hartstikke interessant om eens met locals te praten en zodoende routes en prijzen uit te vogelen. Dat ben ik maar geen ‘echte rugzaktoerist’ (door India gereisd met 30 liter backpack).

Reisbureaus? Bestaan die nog?
Net als videotheken, platenzaken, boekenwinkels, fotoshops en elektronicawinkels kunnen dat toch inmiddels geen winstgevende ondernemingen meer zijn?

Alles via internet.

Ik hoop dat de reiziger / consument er zich van bewust is dat het boeken via websites met “grote naam” ALTIJD (in vele gevallen zelfs behoorlijk) wat duurder uit komt dan rechtstreeks te boeken bij hotels.

Deze websites (zoals booking.com, viator, airbnb, tripadvisor, etc) zijn géén liefdadigheidsinstellingen maar pure business-machines die commissies doorrekenen tussen de 10, meestal 20, maar soms tot 35%.

**Deze commissie komt uiteindelijk ALTIJD op de rekening van de consument !
**
Vandaar dat het goed is om toch zelf eens wat initiatief te nemen en rechtstreeks met het hotel, verhuurder, gids, etc in contact te treden (zelfs al doen de grote websites er alles aan om dit te vermijden, soms geniepig maar soms ook agressief).
AirBnB zal bijvoorbeeld in België niet langer van hoteliers kunnen eisen dat de laagste prijs alléén op de site van AirBnB zou mogen, dit is een zeer positieve evolutie, voor de reizigers :slight_smile:

Tropische groet uit Brazilië

BX

Sorry BX, maar het is niet ALTIJD goedkoper buiten de boekingsplatformen. Wat mij is opgevallen dat bijvoorbeeld bij lage bezettingsgraad de etablissementen dankbaar van de platformen gebruik maken om aanbiedingen onder massale aandacht te brengen, echter zonder de korting door te bereken op hun eigen website.

Een voorbeeld hiervan is mijn verblijf onlangs in Wenen. Een penthouse was in de aanbieding voor € 360 via een groot boekingsplatform, terwijl hetzelfde penthouse via de aanbieder was te reserveren voor de gebruikelijke € 465. Het kan overigens best zijn dat hierin het boekingsplatform een ‘agressieve’ rol speelt…

Los hiervan ben ik het met jouw punt eens om accommodaties /gidsen e.d. ook zelf te benaderen. Heb zelfs ervaren dat op de bonnefooi ergens binnenstappen goedkoper kan zijn dan reserveren via de telefoon, homepage, boekingsplatform of wat dan ook.

Het ligt denk ik ook heel erg aan het soort hotel. Grote ketens hebben ook andere kanalen (inclusief hun eigen site) om de kamers gevuld te krijgen, terwijl die boekingssites voor kleine zelfstandige hotels zo’n beetje de enige manier is om onder de aandacht te komen. En die sites maken daar dankbaar gebruik van door de prijzen onder druk te zetten.

Even naar mezelf kijkend, met m’n favoriete bestemming Japan als voorbeeld:
[ul]
[li]Ik zal meestal eerst kijken of Toyoko Inn op hun eigen site een interessant gelegen hotel heeft voor m’n bestemming.[/li][li]Optie twee is Booking.com. Grootste aanbod en meestal scherpe prijzen.[/li][li]Indien ik dan wel interessante hotels gezien heb zonder beschikbaarheid, dan dubbelcheck ik nog eens op andere grote internationale sites als Expedia of Agoda. Soms hebben ze daar nu eenmaal nog wél een kamer beschikbaar. Maar qua breedte van het aanbod leggen ze het altijd af, dus[/li][li]Vervolgens heb ik nog Japanican en Rakuten, specifiek gericht op Japan met een beperkter aanbod maar daarbij ook veel hotels die je op de grote internationale sites niet tegenkomt. Veelal meer traditionele Japanse hotels die zich totaal niet op Internationale reizigers richten. En vooruit, wellicht kijk ik ook nog even kijken bij andere grote hotelketens als Super Hotel of Route Inn, maar meestal zouden die toch al wel op de boekingssites zijn opgedoken.[/li][li]Mocht ik dan nog niks gevonden hebben, dan wordt het meestal gewoon zoeken in Google Maps, en dan maar hopen dat de hotels die je dan tegenkomt een Engelstalige site hebben (of überhaupt een website…) danwel op de een of andere boekingssite terug te vinden zijn. Meestal een vrij frustrerende en kansloze missie.[/li][li]Als ik echt wanhopig dreig te worden dan wil ik ook nog wel eens een hotel bellen of per email benaderen, maar gezien het gebrekkige Engels in de meeste hotels in Japan is dat toch altijd weer een uitdaging, vaak tot mislukken gedoemd. Tenzij ik uiteraard al in Japan zit, dan kan je altijd een hotelreceptioniste proberen te vragen dat telefoontje te plegen…[/li][/ul]

Kortom, die boekingssites bieden vooral gemak: zoekgemak, boekgemak, communicatiegemak. En al helemaal als je later je boeking wil wijzigen of annuleren. Je kan ze wellicht zien als het grote kwaad, maar zowel voor de reiziger als de (kleinere) hotels een praktisch en welhaast onmisbaar kwaad.

Ben al weer voorzichtig onderzoek aan het plegen voor reisbestemmingen volgend jaar. Opmerkelijke bevinding: tickets naar bepaalde bestemmingen blijken nu goedkoper te zijn dan rond de zogenaamde supersaledagen Black Friday en Cyber Monday.

Dit topic heet: op welke manier boekt u uw vakantie het liefst? In het woord liefst zit het. Internet: das lekker makkelijk en dat doet toch iedereen? Nou, je moet echt wel stevig in de materie zitten om honderden zo niet duizenden euro’s besparen.

Ik doe alles online als dat kan. En ik vraag bij grote reizen soms offerte bij gespecialiseerde organisaties. Soms hebben die mooie aanbieding met ticket icm autohuur oid.