DISCUSSIE - Massa toerisme vs. Zelfstandig reizen
Door mijn recente bezoek aan de Balearische eilanden ben ik van perspectief veranderd op het gebied van vakantievoorkeuren. Ik heb daar kennis gemaakt het het ¨Agroturismo¨ oftewel landelijk toerisme, en ben mij daarom af gaan vragen wat men motiveert om te kiezen voor het een of het ander.
Mijn blog en reden to verandering van mening is te lezen op: http://www.gagerustopvakantie.nl/ind…&cat=24&id=120
================================================== ====
Nu ben ik mij af gaan vragen wat de algemene voorkeur is, hier zijn wat dimensies die gebruikt kunnen worden in je standpunt.
Massa toerisme vs. Zelfstandig reizen
All-in vakantie vs. Zelf-catering
Reisbureau vs. Eigen planning
Zon, zee & Feest vs. Zon, natuur, rust & cultuur
Omgaan met Nederlanders vs. Omgaan met locals
Een korte beschrijving van een ervaring kan gebruikt worden om je mening te beargumenteren en standpunt te versterken. Vermelding of je met beide concepten ervaring hebt is ook handing.
Achtergrond informatie van landelijk toerisme (Agroturismo/ rural tourism) tot Independant traveling (Zelfstandig reizen): http://www.planeta.com/ecotravel/tour/definitions.html.
================================================== ====
Mijn standpunt:
Motivatie:
Ik heb laatst via Baleares.com een casa rural gevonden, en toen geboekt via Rusticrent.com. Deze casa rural lag in het midden van de ongerepte natuur van Mallorca, op een plek waar het leek alsof niemand er ooit was geweest. Ik had tot dat moment nog geen ervaring met ¨Agroturismo¨ maar het beviel mee verassend goed, zo goed zelfs dat ik voortaan massa toerisme zal mijden in mijn volgende bestemming de exclusieve en wonderschone plekjes nog niet aangetast door het massatoerisme.
Conclusie:
Na mijn ervaring met Agrotoerisme zal ik denk ik het massa toerisme proberen te mijden, naast de bezoeken aan de grote steden natuurlijk. Verder zal ik niet weer een All-inclusive vakantie boeken, mijn ervaring hierbij is dat het eten te eentonig en lage kwaliteit is, daarnaast ga ik liever op zoek naar een restaurantje dat ¨typisch¨ is. Verder trekt een rustige vakantie mij meer; vakantie voor mij is de mogelijkheid om mijn batterij ¨op te laden¨ als het ware. Vanzelfsprekend gaat dit gepaard met het omgaan met locals in plaats van alleen maar nederlanders, om de cultuur meer te ervaren.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, en onthoud; dit is een discussie, geen enkele mening is fout.
(suggesties worden altijd gewaardeerd)
Barend Roorda