Op reis of op vakantie. Er zijn vele mogelijkheden om dat te ondernemen. Vliegticket boeken naar Thailand en vervolgens alles ter plekke regelen? Of ga je liever met de auto naar een camping in Frankrijk? Hoe ga jij het liefste op vakantie?
Stem hierboven in de peiling (alleen desktop versie) en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Mijn favoriete manier van reizen is een vliegticket boeken - bij voorkeur naar een land/bestemming waar ik nog niet eerder geweest ben - en daar aangekomen zelfstandig ter plekke - zo’n beetje van dag tot dag - regelen wanneer waar naar toe te reizen en hoe lang ergens te blijven, vooraleer weer verder te trekken.
Rondtrekken met tent/caravan/camper. Gewoon zonder iets te regelen op pad. (Dus camping kun je het niet echt noemen, ook meer iets van zelfstandige rondreis denk ik.)
Kan, maar hoeft niet. Bij backpacken denk ik toch meer aan low-budget op de bonnefooi reizen. En eigenlijk ook een wat langere reis dan een “vakantie”. Ik zie mezelf niet bepaald als backpacker.
Ter voorbeeld: ik ben van plan deze zomer weer naar Japan te gaan, in m’n uppie en zonder reisorganisatie, maar heb dan vooraf zelf wel al de hele route uitgestippeld en hotels geboekt (deels ook wel uit pure noodzaak, maar dat terzijde). Niet dat daarmee de hele reis bij voorbaat al 100% vast ligt, er kan altijd van het plan afgeweken worden. Maar ik zou dat toch geen backpacken willen noemen.
(en sowieso, ik gebruik niet eens een backpack…)
Wij (mijn vrouw en ik) begonnen met een jaar of 5 reizen naar het Zuidwesten van de Verenigde Staten te maken. Via een reisbureau boekten wij dan de vliegtickets en de hotels. De autohuur deden wij zelf.
Vanaf 1999 zijn wij gaan deelnemen in Groepsreizen. Dat bevalt ons nog steeds erg goed. Je bent dan verlost van het geregel van het vervoer en het bespreken van de hotels. Wij ervaren het reizen in groepen ook als gezellig.
De groepen moeten niet te groot zijn (maximaal 18 personen) en wij moeten ook veel vrijheid hebben om ergens anders te gaan eten of naar een andere bezienswaardigheid te gaan, dan de andere leden van de groep.
Meestal boeken wij bij gerenomeerde reisbureaus, als Koning Aap, Djoser en Sawadee, maar we hebben ook een paar keer een reis gemaakt met een reisleider, die dat allemaal persoonlijk organiseert. Dan moeten wij echter wel zelf de vliegtickets boeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar zelfstandig reizen zonder backpack. Dus gewoon koffer en een rugzak mee een beetje rondrijden / rondtrekken door een bepaald gebied of land. Vanwege mijn behoefte aan zekerheid zorg ik er wel voor dat mijn reis en overnachtingsadressen van te voren vastliggen. Ik vind het bovendien ook prettig om enkele dagen op een bepaalde plek te kunnen blijven en zodoende ook wat rustmomenten in te bouwen.
Dit jaar ga ik echter voor eerst met een groepsreis mee. Wandelen met een groep mensen onder leiding van een gids in Spanje. Ik vind het een hele ervaring en kijk er bijzonder naar uit.
Het verschilt van geval tot geval, van land tot land. Zoals gezegd reis ik naar bijvoorbeeld Japan het liefst zelfstandig, maar wel goed voorbereid. Dus een vooraf bepaalde route (waar eventueel best van afgeweken kan worden), hotels reeds geboekt (maar als het even kan nog te annuleren), en een flinke lijst aan interessante bezienswaardigheden. Afgezien van specifieke evenementen op bepaalde data maak ik echter geen vast programma, eenmaal ter plekke zie ik vanzelf wel wat ik wel en niet doe. Soms maak ik 's ochtends wel een soort dagprogramma, maar daar komt zelden iets van terecht.
Ik ga eind deze maand naar Moldavië/Transnistrië (als ze het rustig houden tenminste), dat is een mij volslagen onbekend land en cultuur, daarom heb ik daarvoor voor een groepsreis gekozen. Wat mij betreft een ideale manier om met een beperkte voorbereiding in korte tijd zoveel mogelijk te zien. Mijn voorkeur gaat daarbij dan wel uit naar de meer “vrije” groepsreizen waarbij je ook de gelegenheid hebt er zelf eens op uit te trekken, een reis waarbij je van ontbijt tot en met avondeten met de hele groep alles samen doet heb ik één keer gedaan (met Fox naar Israël), maar dat bevalt me toch een heel stuk minder.
Naar het Caribisch gebied altijd All Inclusive genomen, maar nu ik meestal naar Spanje ga is het logies met ontbijt, omdat je overal heerlijk en voor een zacht prijsje kan eten.
Ach ja, what’s in a name… Sommige reizigers voldoen aan verdacht veel kenmerken van backpacking…behalve dat ze met rolkoffers/-tassen reizen. Worden zij gezien als // voelen zij zich dan backpackers Over hokjesgeest enzo…
Mijn stijl van reizen ontwikkelt zich steeds meer van ‘backpacken’ naar…eh…‘zelfstandig rondreizen met een backpack’ :teeth: Heb namelijk ondervonden dat op de bonnefooi i.c.m. een laag budget niet altijd met elkaar rijmen.