Tot nu toe heb ik of alleen of met iemand backpackend gereisd en is altijd bevallen. Nu twijfel ik of ik een groepsreis zou willen doen, voor de gezelligheid van een groep. Ik twijfel, omdat ik me ook voor kan stellen dan het verschrikkelijk is dat alles al geregeld is. Heeft iemand tips van organisaties, goede ervaringen? Ik wil zo basic mogelijk, liefst in een tentje in Afrika ergens… Hoor graag van jullie!!
Annet, zelf maak ik het liefst groepsreizen. Indrdd, alles geregeld en je komt ook op plekken , die je niet interesseren.
In een groep, vind mensen die je meer of minder liggen.
Toch voor mij, als alleen reizende, geen reden om voor een andere vorm te kiezen. Voor zo ’ n vrije vogel als jij, denk ik dat je niet gelukkig zult zijn met een groepsreis.
Groet
Nico1
Je hebt groepsreizen in soorten en maten. Ga met bijvoorbeeld Fox of Kras, en je zal meestal van ochtend tot avond bezig worden gehouden door een vol excursieprogramma (waar je ook reeds voor betaald hebt). Ga met bijvoorbeeld Shoestring, je hoeft je niet druk te maken over vervoer en accommodatie, optioneel bieden ze nog een stel excursies aan voor de lastigere bezienswaardigheden (in Beijing dus bijvoorbeeld wel de Chinese Muur, maar niet de Verboden Stad), maar ook de nodige vrijheid om je eigen gang te gaan. En uiteraard zijn er dan nog volop organisaties die daar ergens tussenin zitten.
Daarnaast verschilt ook het soort reiziger per organisatie en ook bestemming. Even flink generaliserend, hoe aparter een bestemming en hoe eenvoudiger de reis, hoe avontuurlijker ingesteld de reizigers zullen zijn. Ik ben vorig jaar met Fox naar Israël geweest, bij die groep zaten een paar mensen die bij m’n reizen met Shoestring naar Azië waarschijnlijk helemaal gek zouden zijn geworden. Het meest apart was misschien nog wel m’n eerste reis naar Noord-Korea, met een internationale groep waarvan de meesten het voor een andere bestemming ook maar in z’n hoofd zou halen met een groep te gaan. En desondanks, of misschien juist wel daardoor, konden we allemaal prima met elkaar opschieten.
Nu heb ik nog geen ervaring met Afrika, maar ik denk dat als je een vrij basic reis naar dat continent zou boeken je voornamelijk mensen tegen zal komen met dezelfde interesse en instelling, die niet bang zijn van een beetje avontuur, maar voor wie zo’n bestemming op eigen houtje net een brug te ver was.
Nico en Wizard,
Dank voor jullie reacties! Ik heb het nog in overweging
Ik ga zeker shoestring even bekijken…
Nogmaals dank,
Annet.
Misschien nog een andere voor jou interessante reisorganisatie, met kleine internationale groepen: Intrepid.
NB: is zeker niet bedoeld als reclame, dus mocht iemand meer soortgelijke reisorganisaties weten, laat maar horen.
Ik reis ook altijd alleen of met een vriendin. Ik heb alleen zijdelings ervaring met groepsreizen, bijvoorbeeld dat ze in hetzelfde hotelcomplex zitten en ik 's avonds met ze mee uit ga, of dat ik op een 3-daagse jungletour in Peru bij een 90-dagen-reizende groep ‘geplakt’ word, of tijdens een safari in Afrika ben je zelf 4 dagen onderdeel van een tijdelijke groep.
Ondanks leuke mensen die ik dan ontmoet, ben ik daarna altijd heel blij dat ik weer alleen verder mag! ![]()
Voor mij zou het echt niks zijn om mijn hele vakantie noodgedwongen te moeten delen met mensen die ik niet zelf gekozen heb. Ik wil me veel vrijer voelen, en ik kan niet tegen zo’n dynamiek die steevast ontstaat in een groep, waarin op een gegeven moment van die rollen ontstaan… de eeuwige grapjas tot vervelens toe, ook als je stil moet zijn voor zeldzame vogels… de oude vrouw die het niet kan bijhouden… de racist waar je niet naast wilt zitten… de man die apen gaat voeren terwijl overal staat dat het niet mag…
En dan inderdaad zo’n schema, dat je bij vertrek al ziet wat je op dag 18 om 7.30 uur gaat doen! En nog erger: corvee! Aarghh…
Of jij er tegen kan, is natuurlijk heel persoonlijk. Als jij je goed kunt afsluiten voor vervelende mensen en je gewoon kunt focussen op de leuke mensen, dan kan het natuurlijk gezellig zijn. En het vastliggen van de reis heeft ook voordelen dat jij je zelf niet druk hoeft te maken om het zoeken van de juiste bus of een leuk hotel (maar dat uitzoeken vind ik zelf juist een van de leuke dingen van reizen… en zo kan ik tenminste ook een hotel naar keuze nemen).
Je hebt ook heel losse groepsreizen waar je bijvoorbeeld na een week je eigen weg mag gaan en later weer aanhaken. Dat zou je eens kunnen navragen bij van die organisatoren.
Wat misschien ook nog meespeelt bij je keuzes is hoeveel contact met de lokale bevolking je wilt. Als je alleen reist, zit je in een bus vanzelf al urenlang naast iemand uit dat land, raak je geheid aan de praat, en zie je wat die mensen allemaal meenemen in de bus (incl. levende kippen). Als je met een groep reist, zit je naast Nederlanders en reis je meestal met een eigen truck…
Succes!
Hahaha Cecilia,
Bedankt voor je reactie! en je beschrijft EXACT waarom ik eigenlijk niet met een groep mee wil…zo grappig hoe je er hetzelfde erover denkt. Je hebt eerder op een oude post van me gereageerd voor ik 9 maanden op reis ging. Je hebt een heldere kijk op de zaak en weet het leuk/goed te verwoorden! Grappig dat ik het zo met je eens ben. Heb dezelfde ervaring met zijdelingse ervaringen met groepen en altijd weer blij als ik weer alleen ben…
Ik heb een andere vraag voor je: eigenlijk wil ik 2 a 3 weken heel relaxed chillen en niet teveel doen. Wel met backpack op en eropuit trekken, maar het allerliefste zou ik 2 weken kamperen in frankrijk (hoe basic en cliche, maar dat is waar ik precies zin in heb), alleen…ik ben alleen (geen relatie) en AL mn vrienden wel of houden niet van kamperen. Nadeel van backpacken in je eentje is dat je niet zo snel gaat kamperen (ik niet) en ik wel in de natuur zou willen zijn en ook mensen ontmoeten. Maar dus geen zin in 2 weken stedentrips…vandaar dat ik aan een groepsreis dacht… :S
Misschien heb je tips? Wat doe jij wel eens voor twee weken, waarbij je EN nieuwe dingen wil zien EN relaxed in de natuur EN mensen ontmoeten ![]()
Mocht je iets te binnen schieten hoor ik het graag van je!! Jij nog mooie reizen voor de boeg??
Groetjes, Annet.
Haha, nu verbaast het me dat je überhaupt de vraag stelde.
Wat je bij een eventuele groepsreis ook nog goed moet uitzoeken is hoe het zit met de accommodatie voor de alleenstaanden in die groep. Vaak worden die bij elkaar gezet op een gedeelde kamer! Ik moet er niet aan denken, mijn kamer delen met een wildvreemde, die misschien wel snurkt, en haar maniertjes heeft.
Eén sleutel krijg je vaak ook maar bij een hotel, je moet echt enorm je best doen om er twee te krijgen (sowieso belachelijk, ook als je een stel bent! Alsof je 24/7 alles samen doet? Wat ouderwets).
Anyway… over je nieuwe vraag… ik ga in zo’n geval wel alleen op vakantie. Nee, kamperen doe ik dan ook niet, maar daar ben ik ook geen bijzondere fan van. Vind het wel aardig hoor, maar meestal vind ik een echt bed ook wel lekker. En zoveel goedkoper is kamperen meestal niet, en ik vind het zo’n gedoe met wat je dan allemaal extra mee moet nemen aan pannetjes etc.
Ik heb bijvoorbeeld in mijn eentje een week vakantie gevierd in het Loiregebied, met de auto heen gereden met mijn fiets achterin, wat fietstochtjes daar gemaakt door dorpen en langs de Loire, en in een heerlijk luxe B&B (chambre d’hôtes) gezeten. Daar had ik wel hele gesprekken met de eigenaren, maar verder was ik niet zo op zoek naar contact met mensen. Ik hou namelijk ook erg van urenlang lezen en ondertussen mooi uitzicht hebben bv vanaf een terras, rivierbank,… (of een Nederlandse strandtent in de lente…)
Ik heb verder bijvoorbeeld in mijn eentje met een huurauto door Schotland gereden, ook met B&B’s; en in mijn eentje met een huurauto door IJsland, dan met hostelkamers (maar had meestal de hele kamer of zelfs een heel boerderijtje voor mij alleen vanwege laagseizoen). Daar was het me vooral om de natuur te doen, en vind ik het alleen-zijn ook wel heel erg passen bij die serene rust. Iemand die dan de hele dag in de auto tegen me aan zou zitten tetteren, zou ik me alleen maar aan ergeren. ![]()
Maar ook in mijn eentje door Laos, Kenia, Tanzania, Brazilië, Peru… Daar vaak meer een afwisseling van natuur / cultuur / steden / sociaal / uitgaan / avontuur / sport.
En in mijn eentje fietsvakantietjes van een paar dagen of van anderhalve week door Nederland en België. Waarbij ik ook juist enorm geniet van het alleen zijn en de natuur en de dorpen.
Mensen ontmoeten is geen hoofddoel voor de meeste van mijn vakanties, dat gebeurt of dat gebeurt niet. Ik kan wel goed alleen zijn. En juist als ik alleen reis, krijg ik makkelijker aanspraak, of ik er nu naar op zoek was of niet.
Met sommige leuke mensen die ik op reis heb ontmoet heb ik nog steeds contact en we zoeken elkaar wel eens op. Dat is leuk, maar het is organisch ontstaan, het klikte gewoon toen ik ze toevallig tegenkwam.
Lokale tourtjes met een gids (middagje naar grotten, of dolfijnen kijken ofzo) zijn ook vaak een heel goeie manier om leuke reizigers te ontmoeten en soms klikt het met de gids ook zo goed dat je daarmee nog eens afspreekt om wat meer van het stadje te zien ofzo. De mensen over wie ik het net had, heb ik meestal wel ontmoet tijdens een georganiseerd middagtripje of iets dergelijks, en dan daarna nog wat vaker mee afgesproken.
Een afwisseling van natuur en andere dingen zoek ik meestal wel op… de ene keer wat meer dan de andere.
In andere landen vind ik het wel leuk om wat meer van steden te zien, en soms uit te gaan (soms zoek ik dan wel van tevoren via internet contact met mensen om samen mee uit te gaan). Maar ook uitgaan is geen hoofddoel, vaak vind ik de muziek toch minder leuk dan in Nederland en ken ik er niemand… en is er het gevaar van drugs in je drankje of andere narigheid. Uitgaan en een beetje aangeschoten raken vind ik toch het leukst met mijn eigen vrienden.
Ik ben nu ook lid geworden van Couchsurfing om toch de gelegenheid te hebben om zo nu en dan af te spreken met mensen of zelfs gratis bij ze te slapen en misschien samen met ze de stad in. Ik moet nog ervaren hoe vaak ik daar zin in heb en of het leuk is.
Ligt een beetje aan het type vakantie, waar ik zin in heb en hoeveel contact met mensen ik wil.
Met Couchsurfing hoef je niet persé zelf slaapplaatsen aan te bieden, je kunt het ook gebruiken om meetings te creëren (bv. samen een fietstocht of wandeling, of samen je helemaal suf blowen, dat laatste soort meetings zie je natuurlijk veel op die website voor Amsterdam…), of 1 op 1 een leuk iemand uit te nodigen voor een borreltje of museumbezoek (puur vriendschappelijk).
Een collega van me doet wandelvakanties in Frankrijk in haar eentje (op weg naar Santiago de Compostella), volgens mij slaapt ze niet in een tent maar in gites of chambres d’hôtes.
Een vriendin van me gaat regelmatig met een tentje en haar auto de Alpen in om daar te kamperen en te wandelen (en veel alleen te zijn).
Kortom, als je iets graag wilt doen kan het ook wel in je eentje, maar als je het echt niet leuk vindt in je eentje kun je misschien wel een reisgenootje zoeken, misschien via het Reisgenoten forum of een andere website.
Of toch eens opnieuw rondvragen in je vriendenkring, wie weet zit er wel iemand tussen die heel graag wil kamperen in Frankrijk maar wiens partner dat niet ziet zitten, en die best met jou 2 weken weg wil/kan.
Ik had bijvoorbeeld vorig jaar 3 weken vakantie in Andalucía en had gewoon allerlei vrienden gemaild of ze het leuk vonden om een paar dagen langs te komen / aan te haken, het is immers vlakbij en niet zo duur om te vliegen. En inderdaad kwam een vriend uit Tenerife de eerste week langs, en een vriendin uit Nederland de derde week. Maar zonder dat was ik ook gewoon gegaan.
Ook in mijn omgeving heeft bijna iedereen relaties, of ze houden niet van het type reizen dat ik wil doen. Maar ik ga niet zitten wachten tot er een geschikt reismaatje (of eigen partner) voorbij komt. Zo lang ga ik alleen. Dat heeft een paar nadelen (gezelligheid, het ‘delen’ van belevenissen, praktische dingetjes), maar ook veel voordelen vind ik (ultieme vrijheid, flexibiliteit, meer aandacht/oog voor mijn omgeving omdat ik niet afgeleid ben, meer contact met andere mensen om me heen).
Ik vind het zelf juist wel prettig om lekker eigenwijs te kunnen zijn als ik in mijn eentje ga, ik hoef met niemand te overleggen over wanneer en hoe lang en waarheen enzo. En natuurlijk ook tijdens het reizen kan ik zonder enkel probleem of gezeur, een hele dag een boek lezen op één en hetzelfde terras, of juist een bizar lange busrit maken naar iets wat ik graag wil zien.
Juist dat eigenwijze is denk ik ook waarom een groepsreis niet bij mij past. Ik kan me niet zo makkelijk aanpassen en erger me snel aan mensen, vooral als je continu op elkaars lip zit, en al helemaal als ik ze nog niet kende en het nog geen vrienden waren (van je vrienden kun je nog wel wat hebben en sneller denken: ach laat maar, verder is het een schat).
Over of ik reizen in het verschiet heb: jaaaa, ik heb net gisteren het laatste akkoord op mijn werk gekregen en direct geboekt: begin 2013 ga ik 5 dagen naar New York City (nog nooit geweest!) en dan vlieg ik door voor 32 dagen Colombia! Onwijs veel zin in!
Het feit dat veel vluchten via NYC vlogen, was voor mij natuurlijk reden om dan toch eindelijk eens de Big Apple te bezoeken.
Het is nog even wachten en sparen. Tot die tijd hoop ik nog steeds tegen beter weten in op een weekend goed weer in Nederland zodat ik 3 dagen op fietsvakantie kan. ![]()
Misschien kun je ook eens denken aan wwwoof (of hoe heet dat), dat je op een biologische boerderij gaat werken, vaak werken daar volgens mij dan ook andere wwwoofers. En dat zijn natuurlijk een bepaald type mensen.
Succes met je keuzes. Volgens mij leent Frankrijk zich perfect voor chillen! Waarom niet gewoon met je tentje op pad? Veel plezier!